SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/285505"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/285505" > Understanding, acti...

Understanding, acting, verbalizing and persevering - Swedish teachers' perspectives on important ethical competences for students

Lilja, Annika, 1963 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
Osbeck, Christina, 1969 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
 (creator_code:org_t)
2019-10-23
2020
Engelska.
Ingår i: Journal of Moral Education. - : Informa UK Limited. - 0305-7240 .- 1465-3877. ; 49:4, s. 512-528
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • The delicate question of teaching ethics in compulsory school regained urgency in Sweden in 2013 when national tests were introduced in religious education, of which ethics is a part. In this article, a variety of ethical competences that teachers want their students to develop are presented, based on group interviews with 46 teachers. Grounded theory analyses show four main categories of ethical competence—to understand, to act, to verbalize and to persevere—which furthermore differ in what they are being directed towards. In addition, the categories are interpreted in relation to the ethical voices of Benhabib, Nussbaum, Løgstrup and Singer. The study shows that teachers view ethical competence as a combination of specific competences and certain directions that these competences work in defence of, indicating a broader perspective than the one shown in the national syllabus, which in turn supports previous research emphasizing teachers’ nuanced understanding of ethical concepts.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Nyckelord

Ethical competence
teachers’ perspectives
ethical voices
compulsory school

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lilja, Annika, 1 ...
Osbeck, Christin ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
Artiklar i publikationen
Journal of Moral ...
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy