Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/286708" >
Mellan det lokala o...
Mellan det lokala och globala - förskollärarstudenters meningsskapande om undervisning för hållbarhet i förskolan : Between the global and the local – preschool teacher students meaning-making on Education for Sustainability in Swedish Early Childhood Education
-
Ärlemalm-Hagsér, Eva, 1958 (författare)
-
- Larsson, Jonna (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande,Department of Education, Communication and Learning
-
(creator_code:org_t)
- 2019-11-26
- 2019
- Svenska.
-
Ingår i: NorDiNa : Nordic Studies in Science Education. - : University of Oslo Library. - 1504-4556 .- 1894-1257. ; 15:4, s. 370-386
- Relaterad länk:
-
https://journals.uio...
-
visa fler...
-
https://gup.ub.gu.se...
-
https://doi.org/10.5...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Tidigare studier om lärarutbildning, lärarstudenter och undervisning för hållbarhet har visat att det finns stort behov av mer kunskap inom detta högskolepedagogiska fält. Specifikt behövs fler studier med syftet att problematisera hur förskollärarstudenter förstår och hanterar undervisning för hållbarhet. En sådan undervisning går bortom en miljöbaserad/naturvetenskaplig diskurs genom en integration av flera dimensioner av hållbarhet. Föreliggande studie möter detta behov genom att studera hur förskollärarstudenter beskriver undervisning för hållbarhet och hur globala och lokala hållbarhetsfrågor framträder i en förskolekontext. Vidare hanteras hållbarhet som en kunskapsbas vilken bidrar till barns möjlighet att förstå världen och utveckla sin kreativitet och nyfikenhet samt att de i nutid och framtid, i likhet med intentioner kring STEM-education, utvecklar sin kunskap och kompetens ta ställning i komplexa frågor. Studien utgår från en kritisk teoretisk ansats och dess metod är kritisk textanalys. Det empiriska underlaget utgörs av nitton essäer skrivna av förskollärarstudenter. I resultatet framträder två skilda undervisningsstrategier; ett sammanhållet och ett fragmentariskt. Dessa strategier skiljer sig åt, bland annat i hur barn skrivs fram som aktörer som delaktiga i arbetet för hållbarhet, men även som enbart deltagande i det tematiska arbetet. Vidare framstår digitala redskap som en möjlighet att koppla samman lokala och globala perspektiv samt att STEM visar sig företrädesvis i relation till ekologi.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Undervisning för hållbarhet
- lokala-globala perspektiv
- STEM
- förskola
- förskollärarstudenter
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas