Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/298527" >
Future Literacy – e...
-
Häggström, Margaretha,1962Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
(författare)
Future Literacy – en holistisk pedagogisk grund för literacy och ekologisk literacyundervisning
- Artikel/kapitelSvenska2020
Förlag, utgivningsår, omfång ...
Nummerbeteckningar
-
LIBRIS-ID:oai:gup.ub.gu.se/298527
-
https://gup.ub.gu.se/publication/298527URI
Kompletterande språkuppgifter
Ingår i deldatabas
Klassifikation
-
Ämneskategori:vet swepub-contenttype
-
Ämneskategori:kon swepub-publicationtype
Anmärkningar
-
Elever i grundskolan är del av en värld där klimathot utgör ett reellt hot, nu och inför framtiden. Undervisningen har en viktig roll i att skapa sammanhang för elever och ge dem möjligheter att utveckla handlingsberedskap, som behöver utgå från såväl kunskap om ekologi som närvaro i och meningsskapande kring natur och ekosystem. Samtidigt behöver elever möta undervisning som på ett effektivt vis stödjer dem i att utveckla kommunikativa literacyförmågor samt förmåga till kritiskt tänkande (Häggström & Schmidt, 2020). Det innebär att didaktiska grundantaganden för naturvetenskapliga ämnen inkluderar multimodala didaktiska verktyg, och att differentiera undervisningen så att alla elever utmanas kognitivt, socialt, kreativt, och språkligt (Garcia & Wei, 2018). Denna presentation tar avstamp i teorier om future literacy (Larsen, Kæseler & Miller, 2020; Miller, 2018), holistiska pedagogiska teorier (Enriques et al. 2016) och teorier om translanguaging (Garcia & Wei, 2018). Detta avstamp förespråkar undervisning som stärker elevers agens i deltagande av kommunikativa klassrumspraktiker.Presentationen baseras på ett urval av presentatörernas tidigare genomförda klassrumsstudier av undervisning, vilken haft ambition att införliva ovanstående pedagogiska utgångspunkter. Här riktas intresset mot de pedagogiska handlingar som möjliggör känsla av sammanhang och empowerment, samt meningsskapande. Vi diskuterar didaktiska undervisningsaspekter gällande elevers möjligheter eller förhinder att delta i kommunikativa klassrumspraktiker som kan stötta utveckling av elevens egna kommunikativa strategier i relation till såväl naturvetenskapligt ämnesinnehåll som till språkutveckling. En slutsats vi drar är att en holistisk pedagogik behöver förbereda elever på att kunna ta ställning, för att bli aktiva och engagerade samhällsmedborgare i sina framtida liv. Future literacy behöver därför inkludera literacy i dess bredaste bemärkelse; språklig literacy, ekologisk literacy, kritisk literacy och translanguaging literacy. Det innebär att lära från och genom olika literacypraktiker, snarare än att lära om dessa.
Ämnesord och genrebeteckningar
Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)
-
Schmidt, CatarinaGothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies(Swepub:gu)xsccat
(författare)
-
Göteborgs universitetInstitutionen för didaktik och pedagogisk profession
(creator_code:org_t)
Sammanhörande titlar
-
Ingår i:FND2020: Forskning i Naturvetenskapens didaktik
Internetlänk