Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/301166" >
Undervisning i Nord...
Undervisning i Nordens språk vid högre lärosäten i Norden – status 2019
-
- Hannesdottir, Anna Helga, 1952 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för svenska språket,Department of Swedish
-
Mose, Gitte (författare)
-
(creator_code:org_t)
- 2019
- 2019
- Svenska.
-
Ingår i: Hva med språkfellesskapet? En nordisk språkfellesskap på vei ut? Islands universitet, 28 mars 2019.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- En avgörande förutsättning för den grannspråksundervisning som ingår som moment i dansk-, norsk- och svenskämnet i respektive lands grund- och gymnasieskolor är att lärarna i sin utbildning har fått adekvata verktyg för att presentera grannspråken för sina elever. I föredraget presenteras en undersökning av dessa förutsättningar inom utbildningen av lärare i dansk-/norsk-/svenskämnet vid högskolor och universitet i Skandinavien. Även inslaget av Nordens övriga språk i utbildningen av språkvetare med inriktning på respektive lands huvudspråk berörs. Resultatet bygger på en enkätundersökning av tillgången på lärare med kompetens i de aktuella språken vid de lärosäten som utbildar blivande dansk-, norsk- respektive svensklärare. Undersökningen genomfördes vintern 2019 på uppdrag av Samarbetsnämnden för Nordenundervisning i utlandet.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Språk och litteratur -- Studier av enskilda språk (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Languages and Literature -- Specific Languages (hsv//eng)
Nyckelord
- grannspråk
- grannspråksundervisning
- lärarutbildning
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)