SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/311498"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/311498" > Data-driven news wo...

Data-driven news work culture: Reconciling tensions in epistemic values and practices of news journalism

Ekström, Mats, 1961 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG),Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
Ramsälv, Amanda (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG),Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
Westlund, Oscar, 1979 (författare)
 (creator_code:org_t)
2021-12-21
2022
Engelska.
Ingår i: Journalism. - : SAGE Publications. - 1464-8849 .- 1741-3001. ; 23:4, s. 755-772
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • This study investigates the epistemological implications of the appropriation of audience analytics in a data-driven news culture. Focussing on two central aspects of epistemology, epistemic value and epistemic practices, we ask two overall questions (1) How are audience metrics balanced and reconciled in relation to other standards in the justification of news as valuable knowledge? How are different practices of research and presentation, truth-seeking and truth-telling, prioritized in a news organization marked as a data-driven news work culture? The study presents a case study of a Scandinavian legacy news publisher that has pursued the embracing of a data-driven news work culture. It is based on a qualitative multimethod approach. The findings show how metrics are used as a superior standard in deciding on the epistemic value of news. This is expressed in strategies, guidelines and discussions in the newsroom, and put into practice in coaching, evaluations and rewarding of the performance of individual journalists. In the everyday news production, metrics are reconciled in relation to independent standards in journalism, related to the claims of news journalism to provide relevant and verified public knowledge about current events. Moreover, the study shows how the embracement of metrics radicalizes the focus on presentation, packaging and timing in the optimization of news material and in the valuing of professional practices. Efforts in research and truth seeking are more seldom explicitly valued. The work of fulfilling reasonable truth claims is mainly taken for granted.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications (hsv//eng)

Nyckelord

Audience analytics
epistemology
epistemic value
epistemic practices
journalism
metrics
news media

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Ekström, Mats, 1 ...
Ramsälv, Amanda
Westlund, Oscar, ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Medie och kommun ...
Artiklar i publikationen
Journalism
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy