Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/314036" >
Att undervisa i hållbar utveckling - Relationellt perspektiv
-
- Häggström, Margaretha, 1962 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
Acevski, Charlotta (författare)
-
Averby, Hanna (författare)
-
visa fler...
-
Carlsson, Sara (författare)
-
Eliasson, Nea (författare)
-
Glänneskog, Karin (författare)
-
Hansson, Jessica (författare)
-
Johansson, Anna (författare)
-
Jönsson, Oliver (författare)
-
Lindqvist, Helena (författare)
-
Gustavsson Marsh, Eva (författare)
-
Norén, Anders (författare)
-
Nyberg, Torbjörn (författare)
-
Ramsén, Felicia (författare)
-
Thor, Lovisa (författare)
-
Hallberg, Jonny (författare)
-
Hallberg, Jonny (författare)
-
Häggström, Margaretha (författare)
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789144156132
- Lund : Studentlitteratur, 2022
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Hur kan lärare arbeta med hållbar utveckling i en tid då globala kriser och klimatförändringar väcker både rädsla och oro? Och hur kan elever samtidigt känna hopp inför sin framtid och sitt vuxna liv? Dessa frågor är utgångspunkt för det utvecklings- och forskningsprojekt som utgör basen i denna bok. Du får följa med i berättelser som lärare och elever skapat tillsammans för att utveckla kunskap om social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Boken redogör för de pedagogiska utgångspunkterna, men ger också rikligt med praktiska exempel på metoder och former för undervisning i och genom demokratiska och relationella förhållningssätt. Du får konkreta tips på hur du kan integrera hållbar utveckling i undervisningen. Såväl kritiska aspekter som lärdomar och möjligheter lyfts fram. I centrum står eleven och läraren utifrån det relationspedagogiska perspektivet. Att undervisa i hållbar utveckling: Relationellt perspektiv vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare i årskurs F-6. Bokens syfte är att inspirera, stödja och utgöra diskussionsunderlag i skolans arbete med miljöperspektivet och hållbar utveckling.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Nyckelord
- Utbildning för hållbar utveckling
- relationell pedagogik
- storyline
- aktionsforskning
- grundskolan
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- bok (ämneskategori)
- Av författaren/redakt...
-
Häggström, Marga ...
-
Acevski, Charlot ...
-
Averby, Hanna
-
Carlsson, Sara
-
Eliasson, Nea
-
Glänneskog, Kari ...
-
visa fler...
-
Hansson, Jessica
-
Johansson, Anna
-
Jönsson, Oliver
-
Lindqvist, Helen ...
-
Gustavsson Marsh ...
-
Norén, Anders
-
Nyberg, Torbjörn
-
Ramsén, Felicia
-
Thor, Lovisa
-
Hallberg, Jonny
-
Häggström, Marga ...
-
visa färre...
- Om ämnet
-
- SAMHÄLLSVETENSKAP
-
SAMHÄLLSVETENSKA ...
-
och Utbildningsveten ...
-
och Didaktik
-
- SAMHÄLLSVETENSKAP
-
SAMHÄLLSVETENSKA ...
-
och Utbildningsveten ...
-
och Pedagogik
-
- SAMHÄLLSVETENSKAP
-
SAMHÄLLSVETENSKA ...
-
och Utbildningsveten ...
-
och Pedagogiskt arbe ...
- Av lärosätet
-
Göteborgs universitet
-
Högskolan Dalarna