Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/316815" >
Skolämnet Idrott oc...
Skolämnet Idrott och hälsa och Agenda 2030? - En forskningsöversikt
-
- Fröberg, Andreas, 1985 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för kost- och idrottsvetenskap,Department of Food and Nutrition, and Sport Science
-
- Lundvall, Suzanne (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för kost- och idrottsvetenskap,Department of Food and Nutrition, and Sport Science
-
(creator_code:org_t)
- 2022
- 2022
- Svenska.
-
Ingår i: Svensk Förening för Beteende- och Samhällsvetenskaplig Idrottsforskning (2022) - årskonferens.
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Introduktion Agenda 2030 med de 17 globala målen för hållbar utveckling antogs 2015 och är den mest ambitiösa överenskommelsen för hur Förenta Nationernas medlemsländer gemensamt ska arbeta för hållbar utveckling. De angivna hållbarhetsmålen integrerar såväl sociala, ekonomiska som miljömässiga dimensioner av hållbarhet. Alla delar i samhället förväntas medverka och aktivt arbeta för att nå dessa globala mål vilket innebär krav på att människor besitter de kunskaper och förmågor som krävs för att främja en hållbar utveckling. I relation till detta är utbildning på alla olika nivåer, från unga år till vuxen ålder, en nyckelfaktor, varpå skolan har identifierats som en kritisk samhällsinstitution. Vidare framgår i Agenda 2030 att fysisk aktivitet och idrott spelar en viktig roll för att nå de globala målen. Även skolämnet Idrott och hälsa kan i detta avseende bidra till Agenda 2030 men hitintills saknas en forskningsöversikt som sammanställt artiklar om Idrott och hälsas bidrag till Agenda 2030 och globala målen för hållbar utveckling. Syfte Syftet med forskningsöversikten har varit att sammanställa artiklar om Idrott och hälsas bidrag till Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling. Den övergripande forskningsfrågan som vägledde forskningsöversikten var: vilka perspektiv gällande Idrott och hälsas bidrag till Agenda 2030 och globala målen för hållbar utveckling har diskuterats i den vetenskapliga litteraturen? Metod Forskningsöversikten följde riktlinjer i PRISMA. Systematiska databassökningar (Education Research Complete, ERIC, Education database, SportDiscus och Scopus) genomfördes med omfattande söksträngar utvecklade i syfte att identifiera forskning relaterat till 16 globala mål för hållbar utveckling. Dessutom genomfördes en sökning med generella sökord, såsom “sustainability”, “Agenda 2030”, “Millennium Development Goals” och “physical education”. Två författare granskade sökresultatet utifrån titel och abstrakt med förbestämda inklusionskriterier formulerade enligt PICo-strukturen. Artiklar som inkluderades genomgick kvalitetsgranskning. Resultat Totalt genomfördes 85 sökningar som genererade i 11085 unika sökträffar. Av dessa var 4318 publicerade mellan 2015 och 2021. Sökresultat per globala mål för hållbar utveckling varierade från ett till 2232, med flest antal sökträffar för God hälsa och välbefinnande (#3), God utbildning (#4) och Jämställdhet (#5), följt av Fredliga och inkluderande samhällen (#16). Efter vidare granskning av sökresultat utifrån titel och abstrakt kunde tre artiklar inkluderas vilka diskuterade perspektiv avseende Idrott och hälsas bidrag till Agenda 2030 och globala målen för hållbar utveckling. Dessa tre artiklar föreslår att Idrott och hälsa kan bidra till Agenda 2030 inom ett urval av de globala målen för hållbar utveckling, samt att detta kan ske genom att arbeta med olika modeller för undervisning och begreppet rörelserikedom (eng. ”physical literacy”). Diskussion och slutsatser Idrott och hälsas bidrag till Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling har i liten utsträckning diskuterats i den vetenskapliga litteraturen. Mer forskning behövs för att förstå hur frågor relaterat till Agenda 2030 och hållbar utveckling kan förstås och integreras i Idrott och hälsa. Forskare, lärare och andra intressenter uppmuntras att kritiskt reflektera över vad det kan innebära att arbeta med frågor kring hållbar utveckling i Idrott och hälsa relaterat till Agenda 2030. Detta skulle kunna vara ett sätt att utmana befintliga normer och kulturer som omfattas av ämnet, samt möjliggöra ett nytänkande kring nya undervisningsmetoder där frågor relaterat till hållbar rörelse, hälsa och miljö är integrerade och relaterade.
Ämnesord
- MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP -- Hälsovetenskap (hsv//swe)
- MEDICAL AND HEALTH SCIENCES -- Health Sciences (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)