Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/340022" >
Leka på flera språk...
Leka på flera språk: Att stötta flerspråkigt deltagande i förskolan
-
- Abou-Taouk, Hiba, 1981 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande,Department of Education, Communication and Learning
-
- Nilsen, Malin, 1974 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande,Department of Education, Communication and Learning
-
- Wallerstedt, Cecilia, 1976 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande,Department of Education, Communication and Learning
-
(creator_code:org_t)
- 2024
- 2024
- Svenska.
-
Ingår i: Nordisk Barnehageforskning. - 1890-9167. ; 21:3, s. 205-226
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
-
visa fler...
-
https://doi.org/10.2...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Denna studie syftar till att undersöka användningen av flera språk i narrativ lek och hur förskolläraren stöttar flerspråkiga barns deltagande i dessa aktiviteter. Gemensamma lekar har videoobserverats och analyserats med interaktionsanalys. Resultatet indikerar att deltagarna använder flera namngivna språk för att kommunicera om lekens regler och innehåll, i metakommunikation om språkanvändning under leken samt i sammanhang relaterade till högtider och populärkultur. Studien belyser hur ett transspråkande arbetssätt kan tillämpas genom att förskolläraren legitimerar användning av flera språk, triggar barns berättande på flera språk och metakommunicerar om språk i leken. Genom att framhäva vikten av transspråkande lekaktiviteter och erkänna flerspråkighet som en resurs bidrar studien till förståelsen av hur förskollärare kan stötta språkutveckling i en flerspråkig förskolemiljö.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
Nyckelord
- participation
- play-responsive teaching
- narrative play
- translanguaging
- in early childhood education
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas