SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/49540"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/49540" > Ledarskap i framgån...

Ledarskap i framgångsrika tidningsföretag. Förutsättningar för en kulturhistorisk analys av tidningsledning och tidningsledare i svensk landsortspress under 1900-talet

Djerf-Pierre, Monika, 1961 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG),Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
 (creator_code:org_t)
2007
2007
Svenska.
Ingår i: Paper presented at the 18th Nordic Conference on Media and Communication Research at Helsinki.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Ledarskapets betydelse för företags och andra organisationers framgång är ett av de äldsta och mest utforskade problemområdena i organisationsforskningen. I mediehistorisk forskning har dock tidningsledarskapet i sig sällan stått i centrum för intresset och när tidningsledare beskrivs handlar det ofta om berättelser om ”legendariska” chefredaktörer som på olika sätt blivit symboler för sina tidningar. Kritiska eller teoriutvecklande ansatser tillhör undantagen. Projektet Ledarskap i framgångsrika tidningsföretag har som syfte att beskriva tidningsledarskapets roll, förutsättningar och förändring i svensk landsortspress i ett historiskt perspektiv. Avsikten är att förena en kulturhistorisk och organisationsteoretisk ansats i analysen av tidningsledarnas och tidningsledningens historia i svensk landsortspress. Projektets syfte är inte att hitta en generell modell för ”framgång”, utan snarare att förstå medieföretagen och tidningsledningen inifrån i sina specifika historiska kontexter. Att utgå från ett symboliskt/tolkande perspektiv innebär att flera av nyckelbegreppen i management- och ledarskapsforskningen måste problematiseras och kanske omdefinieras, som t ex ledarskap, strategi, mål, framgång osv. I detta paper diskuteras de 1) teoretiska och 2) metodologiska förutsättningarna och utgångspunkterna för en sådan kulturorienterad analys av tidningsledare och tidningsledarskap i svensk landsortspress.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications (hsv//eng)

Nyckelord

Local press
leadership
newspaper management
media history
media organizations
organization culture

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Djerf-Pierre, Mo ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Medie och kommun ...
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy