SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/85152"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/85152" > Diagnostiskt test a...

  • Holmegaard, Margareta,1942Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för svenska språket,Department of Swedish (författare)

Diagnostiskt test av skolrelaterat ordförråd

  • Artikel/kapitelSvenska2008

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2008

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:gup.ub.gu.se/85152
  • https://gup.ub.gu.se/publication/85152URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:svenska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:kon swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • I denna presentation fokuserar vi ordförrådet i läromedel med särskild tyngdpunkt på adjektiv. Är sådana adjektiv som förekommer frekvent i läroböcker svåra att förstå för elever i grundskolan? För vilka elever vållar orden problem? Är det någon skillnad mellan enspråkiga och flerspråkiga elever i detta avseende? För att undersöka dessa och andra liknande frågor har vi utifrån läromedelskorpusen OrdiL, som tidigare sammanställts av projektgruppen (Holmegaard, Johansson Kokkinakis, Järborg & Lindberg 2006, 2007) konstruerat ett diagnostiskt test med inriktning på adjektiv i läromedel för grundskolans senare år.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Johansson Kokkinakis, Sofie,1969Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för svenska språket,Department of Swedish(Swepub:gu)xjosof (författare)
  • Lindberg, Inger,1947 (författare)
  • Göteborgs universitetInstitutionen för svenska språket (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:ASLA, 2008

Internetlänk

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy