Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/97836" >
Vad är tillräckligt...
Vad är tillräckligt mjukt? – kulturell socialisering och lärande i skolans slöjdpraktik : FORMakademisk, Designdialoger
-
- Johansson, Marléne, 1953 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för mat, hälsa och miljö,Department of Food, Health and Environment
-
Illum, Bent (författare)
-
(creator_code:org_t)
- 2009
- 2009
- Svenska.
-
Ingår i: FORMakademisk. - 1890-9515. ; 2:1, s. 69-82
- Relaterad länk:
-
https://gup.ub.gu.se...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Utgångspunkten i denna artikel är empiriskt förankrade exempel från den svenska grundskolans slöjdundervisning, årskurs 5. Studien är relaterad till ”Komolärprojektet” (Kommunikation och lärande i slöjdpraktiker) som är finansierat genom det svenska Vetenskapsrådet. Som hjälpmedel för att skildra hur kulturell socialisering och lärande i skolans slöjdpraktik kan formuleras använder vi oss av videoinspelade klassrums¬observationer. Fokus för analysarbetet är klassrumskommunikationen å den ena sidan och elevernas interaktion med material och redskap å den andra. Slöjd är ett påtagligt kommunikativt ämne på flera vis. Elever bygger upp en egen erfarenhetsvärld när de själva får erfarenheter av hur ”tillräckligt mjuk” känns genom att se, känna och uppleva med kroppen. Lärandesituationerna ger tillgång till tidigare erfarenheter, både egna och andras. Under social interaktion, tillsammans med redskap och material, återskapas och nyskapas ett kollektivt minne. Slöjdkunnandet förvärvas i interaktion med omvärlden, tanke och handling byggs in i upplevelserna.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Media and Communications -- Communication Studies (hsv//eng)
Nyckelord
- slöjd
- sociokulturellt lärande
- interaktion
- video
- klassrumsobservation
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas