SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:hhs.se:1160951400006056"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:hhs.se:1160951400006056" > The three challenge...

  • Sandberg, RobertStockholm School of Economics,Handelshögskolan i Stockholm (författare)

The three challenges of corporate consulting

  • Artikel/kapitelEngelska2003

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA,2003

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:hhs.se:1160951400006056
  • https://research.hhs.se/esploro/outputs/journalArticle/The-three-challenges-of-corporate-consulting/991001518498906056URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype
  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype

Anmärkningar

  • For many product-oriented companies, establishing a corporate consultancy can be a good first step toward a more solutions-based orientation. As Ericsson, Shell and AT&T, among others, illustrate, the consulting unit can take a number of forms dictated by its key knowledge and its relation to the product businesses' value chain. The challenge is to determine how similar the consulting unit should be to the parent company in identity, mission and structure. Expert corporate consultancies support the product business by exploiting professional knowledge. Their choice of strategy depends on the nature of the ties between the product business and the consultancy. The four types of corporate consultancy - spearhead, expert, integration and know-how - are continuous rather than rigid. Some consultancies switch types as their mission changes. For managers, engaging in a solutions strategy by establishing corporate consultancies means building a conflict into their organization, a conflict between a product-oriented logic and a customer-oriented one.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Werr, AndreasStockholm School of Economics,Handelshögskolan i Stockholm(Swepub:hhs)439@hhs.se (författare)
  • Handelshögskolan i StockholmStockholm School of Economics (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:MIT Sloan management review: Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA44:3, s. 59-661532-89371532-9194

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Sandberg, Robert
Werr, Andreas
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Ekonomi och näri ...
och Företagsekonomi
Artiklar i publikationen
MIT Sloan manage ...
Av lärosätet
Handelshögskolan i Stockholm

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy