Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:1136383f-3c18-44c9-be36-9a77ac148166" >
Femteklassprojektet...
Femteklassprojektet - rekrytering och samtidig kompetensutveckling
-
- Ek, Martin (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Centrum för analys och syntes,Kemiska institutionen,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Centre for Analysis and Synthesis,Department of Chemistry,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH
-
- Bengtsson, Jenny (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Livsmedelsteknik,Avdelningen för livsmedel och läkemedel,Institutionen för processteknik och tillämpad biovetenskap,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Department of Food Technology, Engineering and Nutrition,Division of Food and Pharma,Department of Process and Life Science Engineering,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH
-
- Axelsson, Anders (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Avdelningen för kemiteknik,Institutionen för processteknik och tillämpad biovetenskap,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Division of Chemical Engineering,Department of Process and Life Science Engineering,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH
-
(creator_code:org_t)
- 2005
- 2005
- Svenska.
-
Ingår i: [Host publication title missing].
- Relaterad länk:
-
http://www.lth.se/fi... (free)
-
visa fler...
-
https://lup.lub.lu.s...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- För drygt tio år sedan startades det s.k. mellanstadieprojektet – numera ”femteklassprojektet". Det hela går ut på att teknologer besöker mellanstadieklasser, i första hand femteklasser. Besöket inleds med ett antal spännande demonstrationsförsök ("teknik-, kemi- och fysikshow"). Teknologerna berättar om sig själva, om vad man gör på den tekniska högskolan och vad LTH är för någonting. Ett viktigt moment vid besöket är att barnen själva får göra egna experiment.. Två teknologer (manlig + kvinnlig teknolog) besöker varje klass. Som stöd finns en experimentbank som också finns tillgänglig på webben. Projektet har divits av teknologerna själva och har varit mycket lyckosamt. Responsen från skolorna är överväldigande. Så långt låter detta som ett rekryteringsprojekt. Det finns emellertid ytterligare ett element som kanske är ännu viktigare: teknologerna utvecklar en omedveten kompetens som organisatörer, som kommunikatörer av naturvetenskap och teknik till icke-initierade, etc. Teknologerna har själva det fulla ansvaret för resultatet. De får ett gott självförtroende. Allt detta är förmågor och egenskaper som borde utvecklas under utbildningen men som ofta kommer i andra hand i de vanliga kurserna.
Ämnesord
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Kemiteknik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Chemical Engineering (hsv//eng)
- NATURVETENSKAP -- Kemi (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Chemical Sciences (hsv//eng)
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Annan teknik -- Livsmedelsteknik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Other Engineering and Technologies -- Food Engineering (hsv//eng)
Nyckelord
- SoTL
Publikations- och innehållstyp
- kon (ämneskategori)
- ref (ämneskategori)