SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:1ea15aae-0f89-46fe-ae0b-54e4b11b5629"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:1ea15aae-0f89-46fe-ae0b-54e4b11b5629" > Målinriktad informa...

  • Zillinger, MalinLund University,Lunds universitet,Institutionen för tjänstevetenskap,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Department of Service Studies,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences (författare)

Målinriktad informationssökning till olika besökargrupper i Helsingborg : Slutrapport

  • BokSvenska2019

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2019
  • 38 s.
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:lup.lub.lu.se:1ea15aae-0f89-46fe-ae0b-54e4b11b5629
  • ISBN:9789178951710
  • ISBN:9789178951727
  • https://lup.lub.lu.se/record/1ea15aae-0f89-46fe-ae0b-54e4b11b5629URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:svenska
  • Sammanfattning på:svenska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:rap swepub-publicationtype
  • Ämneskategori:pop swepub-contenttype

Anmärkningar

  • Rapporten belyser resultaten från ett Plattformsfinansierat projekt som löpt från 2018 till 2019 med syfte att undersöka dels olika besökares informationsbeteende i Helsingborg, dels vilket värde besökarna tillskriver de olika informationskanalerna. Frågan är hur vi kan förstå besökarna i ett allt mer digitalt sammanhang. Vilka informationskanaler är intressanta för besökarna och vilket värde tillskrivs de olika kanalerna? Studiens resultat utgår från de personer vi har träffat under vår empiriinsamling. Vi har utfört intervjuer med såväl inhemska som internationella besökare i Helsingborg, med personal på Visit Helsingborg och med aktörer på stadens InfoPoints. Majoriteten av besökarna till Helsingborg var på genomresa eller ett kortare dagsbesök i staden. Detta påverkar deras behov av turistinformation. Det framgick tydligt att det är ett lågt intresse för information hos inhemska besökare. Ett undantag är praktisk information gällande parkering, shopping och liknande. Det är tydligt att besökare fortfarande använder en blandning av analoga och digitala informationskanaler där till exempel papperskartan fortfarande är högt eftertraktad. Även det personliga mötet via de mobila turismenheterna är något som uppskattas mycket av besökarna. För personalen blir det en möjlighet att erbjuda ett gott värdskap och att ge ett mervärde för besökarna. Trots digitalisering kvarstår således behovet av den personliga kontakten. För att skapa värde är det också viktigt att informationskanalen är trovärdig. Ett sätt att bli trovärdig är att skapa sitt informationsmaterial själv. Det är aktörerna på platsen som upplevs som mest kunniga gällande platsen. En utmaning är också hur Visit Helsingborg kan bli mer synliga för att nå de icke digitala besökarna.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Eskilsson, LenaLund University,Lunds universitet,Institutionen för tjänstevetenskap,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Department of Service Studies,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences(Swepub:lu)kege-les (författare)
  • Månsson, MariaLund University,Lunds universitet,Institutionen för strategisk kommunikation,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Department of Strategic Communication,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences(Swepub:lu)msm-mim (författare)
  • Institutionen för tjänstevetenskapSamhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar (creator_code:org_t)

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Zillinger, Malin
Eskilsson, Lena
Månsson, Maria
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Ekonomi och näri ...
Av lärosätet
Lunds universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy