Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:38f30466-6129-436a-80fd-48e7bfe2eb65" >
Energianvändning. K...
Energianvändning. Konsumenters beslut och agerande.
-
- Lindén, Anna-Lisa (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Sociologi,Sociologiska institutionen,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Sociology,Department of Sociology,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
-
- Blücher, Erika (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Sociologiska institutionen,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Department of Sociology,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
-
- Thelander, Åsa (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Sociologiska institutionen,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Department of Sociology,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9172672986
- 2009
- Svenska 240 s.
-
Serie: Research Reports in Sociology ; 2009:2
- Relaterad länk:
-
https://portal.resea... (primary) (free)
-
visa fler...
-
https://lup.lub.lu.s...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Skriften inleds med en genomgång av kunskapsläget kring faktorer som påverkar kunders attityder, beteende samt faktorer kring beslut om inköp av vitvaror och investeringar i ny uppvärmningsteknik eller byggnadsåtgärder i bostaden. I översikten presenteras även kortfattat resultat kring ett antal svenska och internationella interventionsprojekt för energieffektivisering i hushåll. Forskningen i detta program har som fokus hushållens energianvändning för uppvärmning av bostaden. Fastighetsägare och förvaltare till flerbostadshus samt hushåll som bor i privata småhus ingår i studien. Förutom hushållens attityder och beteende kring energieffektivisering i hemmet analyseras hushållens kunskap och förmåga att påverka sina elkostnader genom att agera, dvs. ändra sitt avtal med eller byta elleverantör utifrån den information som förmedlas till dem. Forskningsprogrammet innehåller tre delprojekt nämligen Värme i bostäder; Att värma bostäder och Hushåll på elmarknaden.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Sociologi -- Sociologi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Sociology -- Sociology (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Media and Communications -- Communication Studies (hsv//eng)
Nyckelord
- sociology
- sociologi
- hushåll
- bostäder
- energianvändning
- värme
- hushållsel
- köpbeslut
- agerande
- elleverantör
Publikations- och innehållstyp
- rap (ämneskategori)
- vet (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas