SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:5905a1d6-65f3-476a-8f6d-d01c88cd249d"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:5905a1d6-65f3-476a-8f6d-d01c88cd249d" > Spatiotemporal hete...

Spatiotemporal heterogeneity of the shared e-scooter–public transport relationships in Stockholm and Helsinki

Guo, Zijian (författare)
Hong Kong Polytechnic University
Liu, Jian (författare)
Hong Kong Polytechnic University
Zhao, Pengxiang (författare)
Lund University,Lunds universitet,Centrum för geografiska informationssystem (GIS-centrum),Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap,Naturvetenskapliga fakulteten,Centre for Geographical Information Systems (GIS Centre),Dept of Physical Geography and Ecosystem Science,Faculty of Science,K2–The Swedish Knowledge Centre for Public Transport
visa fler...
Li, Aoyong (författare)
Tsinghua University
Liu, Xintao (författare)
Hong Kong Polytechnic University
visa färre...
 (creator_code:org_t)
2023
2023
Engelska.
Ingår i: Transportation Research Part D: Transport and Environment. - 1361-9209. ; 122
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Although shared e-scooters have displayed both complementary and competitive relationships with public transport, less attention has been paid to investigating the spatiotemporal variations of such relationships, and how the relationships are associated with the urban built environment. To bridge the gaps, we first explore the spatiotemporal heterogeneity of such relationships by conducting a comparative study of Stockholm and Helsinki based on the empirical data. Then, an explainable AI method is applied to examine the associations between the relationships and built environment. We found that Helsinki presents higher ratios of the competitive dominant areas (DPET) compared with Stockholm showing higher ratios of the complementary dominant areas (DPLE). The correlation analysis results indicate that the distance-to-public-transport is associated with DPET in two cities. Some factors present a non-linear effect, e.g., the density-of-the-population, etc. This study is beneficial for the better integration of shared e-scooters and public transport towards sustainable urban mobility systems.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Samhällsbyggnadsteknik -- Transportteknik och logistik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Civil Engineering -- Transport Systems and Logistics (hsv//eng)

Nyckelord

Competitive and complementary trips
Public transport
Random forest
Shared e-scooters
Spatiotemporal heterogeneity

Publikations- och innehållstyp

art (ämneskategori)
ref (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Guo, Zijian
Liu, Jian
Zhao, Pengxiang
Li, Aoyong
Liu, Xintao
Om ämnet
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER
TEKNIK OCH TEKNO ...
och Samhällsbyggnads ...
och Transportteknik ...
Artiklar i publikationen
Transportation R ...
Av lärosätet
Lunds universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy