Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:674768fb-9443-4127-8f8d-9d2a9d7b8824" >
Berättelsernas bety...
Berättelsernas betydelse
-
- Gärdenfors, Peter (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Kognitionsvetenskap,Filosofiska institutionen,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Cognitive Science,Department of Philosophy,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology
-
(creator_code:org_t)
- 2008
- 2008
- Svenska.
-
Ingår i: Tvärsnitt - om humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning. - 0348-7997. ; 08:2, s. 6-9
- Relaterad länk:
-
http://tvarsnitt.vr....
-
visa fler...
-
https://lup.lub.lu.s...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Berättandet är kanske det mest ursprungliga sättet att skapa mening. Det är behovet av att konstruera en meningsfull tillvaro som driver barnet att lära sig språkliga strukturer. Med berättelser kan vi förmedla kunskap, genom att dela berättelser kan vi hålla fred. Berättelser förekommer alltid i en kulturell ram som anger vilka orsakssammanhang som är begripliga och vilka individer eller objekt som kan ingå. Om man inte känner till den ramen, då förstår man inte historien.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
- HUMANIORA -- Språk och litteratur -- Jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Languages and Literature -- General Language Studies and Linguistics (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- art (ämneskategori)
- pop (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas