SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:766428e7-9176-48da-b825-a0211f660729"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:766428e7-9176-48da-b825-a0211f660729" > Intraspecific varia...

Intraspecific variation in avian pectoral muscle mass: constraints on maintaining manoeuvrability with increasing body mass

Dietz, Maurine (författare)
Piersma, Theunis (författare)
Hedenström, Anders (författare)
Lund University,Lunds universitet,Evolutionär ekologi,Biologiska institutionen,Naturvetenskapliga fakulteten,Evolutionary ecology,Department of Biology,Faculty of Science
visa fler...
Brugge, Maarten (författare)
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Wiley, 2007
2007
Engelska.
Ingår i: Functional Ecology. - : Wiley. - 1365-2435 .- 0269-8463. ; 21:2, s. 317-326
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • 1. Within a single year, long-distance migrants undergo a minimum of four cycles of fuel storage and depletion because their migrations have at least one stopover. Each cycle includes an almost twofold change in body mass (m(b)). Pervasive predation threats beg the question whether escape flight abilities keep up with such large changes in m(b). 2. We derive aerodynamic predictions how pectoral muscle mass (m(pm)) should change with m(b) to maintain constant relative flight power. 3. We tested these predictions with data on red knot Calidris canutus, a long-distance migrating wader that breeds in arctic tundra and winters in temperate and tropical coastal areas. We focused on the subspecies C. c. islandica. 4. m(pm) varied with m(b) in a piecewise manner. In islandica knots with m(b) <= 148 g, the slope (1.06) was indistinguishable from the prediction (1.25). In heavy knots (m(b) > 148 g) the slope was significantly lower (0.63), yielding a m(pm) 0.81 times lower than predicted at pre-departure weights (210 g). 5. Manoeuvrability tests showed that above 160 g, knots were increasingly unable to make a 90 degrees angle turn. This is consistent with m(pm) being increasingly smaller than predicted. 6. Relatively low m(pm) enables savings on mass and hence flight costs, and savings on overall energy expenditure. We predict that reduced escape flight ability at high m(b) will be compensated by behavioural strategies to minimize predation risk.

Ämnesord

NATURVETENSKAP  -- Biologi (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Biological Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

shorebird
predation
phenotypic flexibility
flight
migration

Publikations- och innehållstyp

art (ämneskategori)
ref (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Dietz, Maurine
Piersma, Theunis
Hedenström, Ande ...
Brugge, Maarten
Om ämnet
NATURVETENSKAP
NATURVETENSKAP
och Biologi
Artiklar i publikationen
Functional Ecolo ...
Av lärosätet
Lunds universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy