Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:7aba3162-dd83-4356-9223-25d0c1d17492" >
Möten och icke-möte...
Möten och icke-möten med blivande ämneslärare
-
- Bosseldal, Ingrid (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Utbildningsvetenskap,Institutionen för utbildningsvetenskap,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Educational Sciences,Department of Educational Sciences,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology
-
Persson, Anders (redaktör/utgivare)
-
(creator_code:org_t)
- 2018
- 2018
- Svenska.
-
Ingår i: Blivande lärare och deras lärare : Introduktion till lärarutbildningen - Introduktion till lärarutbildningen. - 9789147128464 ; , s. 88-106
- Relaterad länk:
-
https://lup.lub.lu.s...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Undervisning handlar i grunden om människor som möts. I de flesta undervisningssituationer etableras och knyts sociala band mellan lärare och elever och de inblandade aktörerna samverkar för att hitta en gemensam definition av undervisningssituationen. Men det finns också situationer där mötet tillintetgörs genom att den ena sidan (läraren eller eleven/eleverna) agerar asocialt responslöst, till följd av exempelvis ointresse eller kritiskt avståndstagande. I den här texten återvänder jag till några sådana undervisningssituationer ("uteblivna möten") som jag själv varit med om inom ämneslärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna och undersöker med stöd i socialpsykologisk teori vad som då sker och hur det kan förstås.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Lärarutbildning
- sociala relationer
- social responsivitet och asocial responslöshet
- utibldningsvetenskaplig kärna
- Johan Asplund
- Thomas J Scheff
- Bo Hejlskov
- Erviing Goffman
Publikations- och innehållstyp
- kap (ämneskategori)
- vet (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas