SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:7b63fca6-1b0e-4e5b-b0c9-c7b47e0b7680"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:7b63fca6-1b0e-4e5b-b0c9-c7b47e0b7680" > The silver bullet o...

  • Frandsen, SanneLund University,Lunds universitet,Företagsekonomiska institutionen,Ekonomihögskolan,Department of Business Administration,Lund University School of Economics and Management, LUSEM (författare)

The silver bullet of branding: Fantasies and practices of organizational identity work in organizational identity change process.

  • Artikel/kapitelEngelska2017

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Elsevier BV,2017
  • 13 s.

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:lup.lub.lu.se:7b63fca6-1b0e-4e5b-b0c9-c7b47e0b7680
  • https://lup.lub.lu.se/record/7b63fca6-1b0e-4e5b-b0c9-c7b47e0b7680URI
  • https://doi.org/10.1016/j.scaman.2017.10.001DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype
  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype

Anmärkningar

  • This paper studies the role and function of corporate branding in organizational identity change, contributing to the increased scholarly interest in the organizing effects of branding, particularly corporate branding. Based on an ethnographic case study of corporate brand planning and implementation at a European telecommunications corporation, MGP, this paper demonstrates how corporate branding logic functions as a management fantasy that settles the tensions of planned organizational identity change. The findings illuminate the important implications of corporate branding logic for the professionalized practices of organizational identity work, with branding fantasized as a “silver bullet” by the organizational branders while in practice emerging as a self-defeating prophesy.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Företagsekonomiska institutionenEkonomihögskolan (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Scandinavian Journal of Management: Elsevier BV33:4, s. 222-2340956-5221

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Frandsen, Sanne
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Ekonomi och näri ...
och Företagsekonomi
Artiklar i publikationen
Scandinavian Jou ...
Av lärosätet
Lunds universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy