Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:7b6b1e17-6832-4b4f-9892-709a8a3f5f2f" >
Samverkan som markn...
Samverkan som marknadsskapande – introduktionen av social impact bonds i Sverige och Finland
-
- Fred, Mats (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Statsvetenskapliga institutionen,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Department of Political Science,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
-
- Hall, Patrik (författare)
- No affiliation available (private)
-
- Mukhtar-Landgren, Dalia (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Statsvetenskapliga institutionen,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,CIRCLE,Institutionen för designvetenskaper,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Department of Political Science,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences,Department of Design Sciences,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH
-
visa fler...
-
Hedberg Rundgren, Åsa (redaktör/utgivare)
-
Klinga, Charlotta (redaktör/utgivare)
-
Löfström, Mikael (redaktör/utgivare)
-
Mossberg, Linda (redaktör/utgivare)
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- 2021
- 2021
- Svenska 21 s.
-
Ingår i: Perspektiv på samverkan : om utmaningar och möjligheter i välfärdens praktik - om utmaningar och möjligheter i välfärdens praktik. - 9789144143804 ; , s. 425-446
- Relaterad länk:
-
https://lup.lub.lu.s...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Det är vanligt att anta att marknad och samverkan befinner sig i motsatsställning: på en marknad ska det idealt sett råda konkurrens mellan olika aktörer medan samverkan vanligen handlar om flera aktörers gemensamma strävan mot samma mål. Stater och inte minst EU:s institutioner vidtar regelbundet åtgärder för att skapa marknader och konkurrens, och i dessa åtgärder finns ofta direkta försök att förhindra samverkan mellan aktörer. I det här kapitlet undersöker vi en process där samverkan syftar till at skapa en ny marknad inom offentlig verksamhet - en marknad för social impact Bonds (SIB). Samverkan står i detta fall inte i motsättning till konkurrens eller marknad utan är snarare en strategi som aktörer använder sig av i marknadsskapande syfte.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Social Sciences Interdisciplinary (hsv//eng)
Nyckelord
- Samverkan
- Social impact bond
- marknadisering
Publikations- och innehållstyp
- kap (ämneskategori)
- vet (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas