Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:7f5d0840-4437-4d33-9a42-60cfab5856bd" >
Gymnasiets laborato...
Gymnasiets laboratorionsundervisning i fysik–mellan tradition och ändrade styrdokument: Laboratory work in upper secondary physics teaching–between tradition and curriculum reform
-
- Holmström, Simon Johan Erland (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Grundutbildning i fysik inom naturvetenskapliga fakulteten,Grundutbildning i fysik,Fysiska institutionen,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Undergraduate Programme of Studies in Physics within Faculty of Science,Undergraduate studies in Physics,Department of Physics,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH
-
- Eriksson, Urban (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Nationellt Resurscentrum för Fysik,Fysiska institutionen,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,National Resource Centre for Physics Education,Department of Physics,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH
-
- Reistad, Nina (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Atomfysik,Fysiska institutionen,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Nationellt Resurscentrum för Fysik,Atomic Physics,Department of Physics,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH,National Resource Centre for Physics Education,Faculty of Engineering, LTH
-
visa fler...
-
- Pendrill, Ann-Marie (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Nationellt Resurscentrum för Fysik,Fysiska institutionen,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,National Resource Centre for Physics Education,Department of Physics,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- 2018
- 2018
- Svenska 21 s.
-
Ingår i: LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. - 2323-7112. ; 6:1, s. 1-21
- Relaterad länk:
-
http://dx.doi.org/10... (free)
-
visa fler...
-
https://lup.lub.lu.s...
-
https://doi.org/10.3...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Laborationer har lång tradition i fysikundervisningen och det finns många klassiska skolexperiment. Samtidigt påverkas laborationsundervisningen av reformer och teknikutveckling. I denna studie fick lärare på tre gymnasieskolor diskutera sin laborationsundervisning. Analysen baseras på händelselogik, där handling ses som intentionell och styrs av determinanterna: målsättning, förmåga, plikt och möjligheter. Studien ger insikt i hur olika faktorer påverkar lärares laborationsundervisning, och hur klassiska laborationer i fysikundervisningen både kan ha en given plats och utmanas av nya förutsättningar. Resultaten antyder att praxis och tradition är starkare påverkansfaktorer än styrdokument i lärares utformning av laborationsundervisningen, vilket delvis kan relateras till en avsaknad av fortbildning.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
- NATURVETENSKAP -- Fysik -- Annan fysik (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Physical Sciences -- Other Physics Topics (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- art (ämneskategori)
- ref (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas