Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:951aff22-c4c2-4187-84e7-c7ec38081bc7" >
Kampen om konsument...
Kampen om konsumentjournalistikens innehåll. Att läsa Råd & Rön genom riksdagstrycket
-
- Elsässer, Sophie (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Mediehistoria,Institutionen för kommunikation och medier,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Media History,Department of Communication and Media,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
-
(creator_code:org_t)
- 2011
- 2011
- Svenska.
-
Ingår i: Nordicom Information. - 0349-5949. ; 33:4, s. 23-35
- Relaterad länk:
-
https://portal.resea... (primary) (free)
-
visa fler...
-
https://lup.lub.lu.s...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Under många år har konsumenttidningen Råd & Rön haft stort inflytande på de svenska konsumenterna och deras konsumtion. Under närmare 50 år ägdes tidningen av Konsumentverket och dess föregångare Statens institut för konsumentfrågor. Genom studier av Råd & Röns årgångar, konsumentmyndigheternas arkiv samt riksdagstrycket står det tydligt att politiker och konsumentmyndigheter haft stort inflytande över tidningen och den syn på konsumtion som förmedlats genom den. Men också andra aktörer har kunnat påverka tidningen: näringslivet, andra myndigheter och i viss mån läsarna. I denna artikel visas några tydliga exempel på hur de olika aktörernas intressen har kommit till uttryck under åren. Detta har ibland kunnat följas i tidningen, men i många fall har det endast framkommit genom arkivdokument.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Media and Communications (hsv//eng)
Nyckelord
- Konsumentverket
- Råd & Rön
- statlig styrning
- konsumentupplysning
- Statens institut för Konsumentfrågor
- konsumentjournalistik
Publikations- och innehållstyp
- art (ämneskategori)
- ref (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas