SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:d42d17e8-5632-4a8f-8840-99436c259cd0"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:d42d17e8-5632-4a8f-8840-99436c259cd0" > Factors influencing...

  • Gustafsson, Mats (författare)

Factors influencing PM10 emissions from road pavement wear

  • Artikel/kapitelEngelska2009

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Elsevier BV,2009

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:lup.lub.lu.se:d42d17e8-5632-4a8f-8840-99436c259cd0
  • https://lup.lub.lu.se/record/1507608URI
  • https://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2008.04.028DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:kon swepub-publicationtype
  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype

Anmärkningar

  • Accelerated pavement wear is one of the major environmental disadvantages of studded tyres in northern regions and results in increased levels of PM10. Measurements of PM10 in a road simulator hall have been used to study the influence of pavement properties, tyre type and vehicle speed on pavement wear. The test set-up included three different pavements (one granite and two quartzite with different aggregate sizes), three different tyre types (studded, non-studded, and summer tyres) and different speeds (30-70 km h(-1)). The results show that the granite pavement was more prone to PM10 production compared to the quartzite pavements. Studded winter tyres yield tens of times higher PM10 concentrations compared to non-studded winter tyres. Wear from summer tyres was negligible in comparison. It was also shown that wear is strongly dependent on speed; every 10 km h(-1) increase yielded an increase of the PM10 concentration of 680 mu g m(-3) in one of the simulator experiments. (C) 2008 Elsevier Ltd. All rights reserved.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Blomqvist, Goran (författare)
  • Gudmundsson, AndersLund University,Lunds universitet,Ergonomi och aerosolteknologi,Institutionen för designvetenskaper,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Ergonomics and Aerosol Technology,Department of Design Sciences,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH(Swepub:lu)amt-agu (författare)
  • Dahl, AndreasLund University,Lunds universitet,Ergonomi och aerosolteknologi,Institutionen för designvetenskaper,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Ergonomics and Aerosol Technology,Department of Design Sciences,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH(Swepub:lu)desi-ada (författare)
  • Jonsson, Per (författare)
  • Swietlicki, ErikLund University,Lunds universitet,Ergonomi och aerosolteknologi,Institutionen för designvetenskaper,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Kärnfysik,Fysiska institutionen,Ergonomics and Aerosol Technology,Department of Design Sciences,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH,Nuclear physics,Department of Physics,Faculty of Engineering, LTH(Swepub:lu)nucl-esw (författare)
  • Ergonomi och aerosolteknologiInstitutionen för designvetenskaper (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Atmospheric Environment: Elsevier BV43:31, s. 4699-47021352-2310

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy