SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:fb7734f0-95bb-471d-9138-ea3478724b62"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:fb7734f0-95bb-471d-9138-ea3478724b62" > Good visions, bad m...

Good visions, bad micro-management and ugly ambiguity: Contradictions of (non-)leadership in a knowledge-intensive organization

Alvesson, Mats (författare)
Lund University,Lunds universitet,Företagsekonomiska institutionen,Ekonomihögskolan,Department of Business Administration,Lund University School of Economics and Management, LUSEM
Sveningsson, Stefan (författare)
Lund University,Lunds universitet,Företagsekonomiska institutionen,Ekonomihögskolan,Department of Business Administration,Lund University School of Economics and Management, LUSEM
 (creator_code:org_t)
2016-07-01
2003
Engelska.
Ingår i: Organization Studies. - : SAGE Publications. - 1741-3044 .- 0170-8406. ; 24:6, s. 961-988
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • This article investigates how managers position themselves and their work in terms of leadership in a large knowledge-intensive company. The significance of contemporary discourse on leadership, practical aspects of managerial work, and ambiguity as a central dimension of organization and leadership (particularly in knowledge-intensive settings) are highlighted. We examine the presumed leadership in a company with respect to the three 'moral' and 'aesthetic' positions or aspects of leadership: good, bad and ugly leadership. The article shows how managers incoherently move between different positions on leadership. The study undermines some of the dominant notions of leadership, for example, the leader as a consistent essence, a centred subject with a particular orientation to work. We suggest a less comfortable view of managers aspiring to adopt, but partly failing to secure leadership identities and a coherent view of their work. Value commitments appear as disintegrated and contradictory. The study indicates a need to radically rethink dominant ideas about leadership.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv -- Företagsekonomi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business -- Business Administration (hsv//eng)

Nyckelord

leadership
management
ambiguity
identity work
knowledge-intensive firms

Publikations- och innehållstyp

art (ämneskategori)
ref (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Alvesson, Mats
Sveningsson, Ste ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Ekonomi och näri ...
och Företagsekonomi
Artiklar i publikationen
Organization Stu ...
Av lärosätet
Lunds universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy