Sökning: onr:"swepub:oai:researchportal.hkr.se/admin:publications/5a7f0b10-009e-452c-9a5c-2e8b4ad5d7f2" >
Resultat och betygs...
Resultat och betygsättning i gymnasiefriskolor
-
- Edmark, Karin (författare)
- Stockholm University
-
- Persson, Lovisa (författare)
- Department of Business,Faculty of Business,Avdelningen för ekonomi,Fakulteten för ekonomi,Institutet för Näringslivsforskning
-
(creator_code:org_t)
- SNS förlag, 2024
- Svenska 10
-
Serie: SNS Analys, 2001-9742
- Relaterad länk:
-
https://snsse.cdn.tr... (free)
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I den här rapporten undersöks hur elevers skolresultat och övergång till eftergymnasial utbildning påverkas av att gå i en fristående i stället för en kommunal gymnasieskola. Resultaten tyder på att friskoleeleverna i genomsnitt får högre betyg, bättre provresultat i svenska och engelska, oftare går klart gymnasiet och i högre utsträckning studerar vidare. Men författarna finner också tecken på en mer generös betygsättning i friskolorna. Exempelvis sätter friskolor högre kursbetyg jämfört med resultaten på nationella prov. Även om författarna inte kan säga om en mer generös betygsättning förklarar hela resultatskillnaden mellan fristående och kommunala skolor, indikerar det här mönstret att det behövs åtgärder för att förbättra likvärdigheten i betygsättningen mellan skolor.
Publikations- och innehållstyp
- pop (ämneskategori)
- bok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas