Sökning: onr:"swepub:oai:researchportal.hkr.se/admin:publications/ae21c821-fdfa-4fa4-bcc5-3f729c28238d" >
Speciallärare i sär...
Speciallärare i särskolan : en profession i gränslandet mellan policy och praktik
-
- Anderson, Lotta (författare)
- Kristianstad University,Malmö University
-
- Östlund, Daniel (författare)
- Research on relational pedagogy,Forskning Relationell Pedagogik
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789187973277
- Kristianstad : Kristianstad University Press, 2020
- Svenska.
-
Serie: Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, 2000-0022
- Relaterad länk:
-
https://researchport... (primary) (free)
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Syftet är att analysera vad som kännetecknar speciallärare i särskolansarbete och uppdrag och vilken samverkan de bedriver inom ochutanför grund-och gymnasiesärskolan och vilka andra aktörer desamarbetar med. Efter det att Lgr 11 infördes finns ett utökat fokuspå akademiska färdigheter i särskolan, vilket ställer nya krav på lärarnaskompetens. Speciallärare med examen från tre universitet isödra Sverige deltog i enkätstudien. Resultaten visar att en majoritetav de svarande har lång erfarenhet innan de började sin utbildningtill speciallärare. De beskriver mötet med eleverna i klassrummetsom en viktig del av sitt arbete och uppdrag. Handledning eller ämnesutvecklingförekommer men inte i samma utsträckning somklassrumsundervisning. Samarbete med professionella utanförsärskolan är vanligt. En slutsats är att specialläraren har många samarbetspartners,besitter olika färdigheter och en majoritet fortsättersom klasslärare efter examen.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- bok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas