Sökning: onr:"swepub:oai:slubar.slu.se:51189" >
Vägledande miljödim...
Vägledande miljödimensioner för utomhuslek
-
- Mårtensson, Fredrika (författare)
- Swedish University of Agricultural Sciences,Sveriges lantbruksuniversitet,Institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi,Department of Work Science, Business Economics and Environmental Psychology
-
(creator_code:org_t)
-
- 2013
- 2013
- Svenska.
-
Ingår i: Socialmedicinsk Tidskrift. - 0037-833X. ; 90, s. 502-509
- Relaterad länk:
-
https://res.slu.se/i...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Barns möjlighet till utevistelse är en vital del av en hållbar samhällsutveckling. Studier visar att barn med rymliga och varierade gröna utemiljöer vid förskolan har bättre fysisk och mental hälsa. I denna artikel beskrivs tillämpningen och utvecklingsarbetet kring de kategorier för miljövärdering (Outdoor Play Environment Categories) som använts i forskning och hur dess miljödimensioner är förankrade i dokumentation av lekens förlopp på förskolegårdar. Möjligheterna diskuteras att utveckla ett verktyg som kombinerar snabbhet, precision, transparens och användbarhet, både för forskning och prakitk.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Psykologi -- Tillämpad psykologi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Psychology -- Applied Psychology (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas