SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "Specialpedagogik lärosäte:su srt2:(2020-2024)"

Extended search > Specialpedagogik lärosäte:su > (2020-2024)

  • Result 1-10 of 147
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Specialpedagogik för lärare
  • 2021
  • Editorial collection (other academic/artistic)abstract
    • Specialpedagogik för lärare riktar sig till alla lärarstuderande men passar även på specialpedagog- och speciallärarprogram. Boken speglar kärnan i läraruppdraget, det vill säga att stödja lärmiljöer som främjar välbefinnande och lärande och gör alla elever delaktiga. Antologin bidrar till att aktualisera kunskap om alla barns och ungdomars utveckling och behov och integrerar dem i gynnsamma undervisningspraktiker.Specialpedagogik för lärare täcker in följande delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan:specialpedagogikens roll i utbildningssystemettidiga insatser i förskolan och skolanspecialpedagogik och organisationspecialpedagogik i klassrummetspecialpedagogiska insatser och risker i utveckling eller funktionsnedsättningar.
  •  
2.
  • Westling Allodi, Mara, 1959- (author)
  • Specialpedagogik - en personling ingång
  • 2021
  • In: Specialpedagogik för lärare. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127827318 ; , s. 12-32
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Specialpedagogik är ett kunskapsfält som är kopplat till praktiker och till verksamheter som i stor utsträckning sysslar med undervisning, utbildning, lärande och utveckling. Det är ett kunskapsområde som har ett stort fokus på tillämpningar, det vill säga kunskap som kan ligga till grund för beslut och handlingar, till exempel i ett skolsammanhang. Det är ett område som utvecklas och fördjupas, detta är ett ämne som fortfarande växer åt olika håll. En läsning av kapitlen i denna bok kan ge en bild av den multifacetterade och multidisciplinära specialpedagogiken.Specialpedagogisk kunskap och kompetens behövs för lärare i olika skolformer och roller. Det kan vara en särskild mer specialiserad uppgift i det svenska utbildningssystemet för vissa lärare som får en fortbildning i specialpedagogik och får ytterligare en lärarexamen som speciallärare och specialpedagoger. I ett utbildningssystem som - i enlighet med de antagna globala hållbarhetsmål - strävar att bli inkluderande, rättvis och likvärdig, kan den specialpedagogiska kompetensen inte vara exklusiv för få specialister, utan är en kunskap och kompetens som alla lärare behöver tillägna sig under sin utbildning och utveckla under sin praktik.  
  •  
3.
  •  
4.
  • Westling Allodi, Mara (author)
  • Ledarskap, delaktighet och specialpedagogik - att skapa en bra arbetsmiljö som präglas av gemenskap
  • 2021
  • In: Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127825253 ; , s. 339-369
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Att leda en pedagogisk verksamhet betyder att skapa en bra arbetsmiljö som präglas av gemenskap. Eftersom en viktig målsättning i pedagogiska miljöer är lärande, är det inte tillräckligt att skapa trivsel, utan de aspekter i arbetsmiljön som främjar lärande ska specifikt uppmärksammas och utvecklas. Kvaliteten i lärandemiljön är en viktig fråga generellt, men även i specialpedagogiska insatser, för att motverka att elever drar sig undan och inte deltar i de aktiviteter som planeras.
  •  
5.
  • Helldin, Rolf, 1944-, et al. (author)
  • Specialpedagogik, pluralism och sociala utvägar i gymnasieskolans verksamheter : Om ideologi, teori och praktik i dåtid, nutid och framtid.
  • 2022
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Genom bokens diskussion av och perspektiv på kvalitet och innebörder i skolverksamheter, ges läsarna av Specialpedagogik, pluralism och sociala utvägar i gymnasieskolans verksamheter möjligheter att genom samlade slutsatser och reflexionsavsnitt i texten, tolka och diskutera skeenden på gymnasiet i nutid med samhällsutvecklingen som backspegel. Övergripande fokus gäller rättigheten, värdet och känslan av att uppleva sig tillhöra en gemenskap.Med hjälp av nutida och historiska nedslag i forskning lotsas läsaren in i analyser av i skolsammanhang obearbetade tankebanor. Boken kan på så sätt fungera pedagogiskt och socialt idéskapande: Den stimulerar till diskussion, eftertanke och handling för framtida skolverksamheter. Härmed ges, framhåller författarna, både studerande och lärare förutsättningar att formulera goda argument och utvägar för att agera insiktsfullt i sin yrkesvardag.
  •  
6.
  •  
7.
  • Baraldi, Erika, 1982- (author)
  • Specialpedagogik riktad till extremt för tidigt födda barn
  • 2021
  • In: Specialpedagogik för lärare. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127827318 ; , s. 340-364
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Mer än en av tjugo elever är födda för tidigt och ett fåtal av dem föddes redan efter cirka halva graviditetstiden, de extremt för tidigt födda barnen. De här barnen har ofta varit svårt sjuka i livets början och en del av dem har varit nära att inte överleva sin ettårsdag. Det här kapitlet handlar om de här barnen och deras faniljer; hur skolans personal kan bli en viktig resurs att bidra till dessa barns utveckling och lärande, som de första personerna utanför familjen och medicinsk personal som gör skillnad för en helt ny grupp barn: de nya överlevarna som de kallats av nyföddhetsläkaren Hugo Lagercrantz. Hur kan förskolmiljön och pedagogiken i skolan anpasas så att det passar också de 5-6% elever som är för tidigt födda? I det här kapitlet presenterar vi forskning om hjärnans utveckling, för tidigt födda barn och autentiska fallexempel. 
  •  
8.
  • Mounzer, Wissam, 1982- (author)
  • A Follow-up Study of Early Intensive Behavioral Intervention Program for Children with Autism in Syria.
  • 2023
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Background: Intensive behavioral intervention (EIBI) is a treatment provided to young children with autism spectrum disorders (ASD). This treatment dramatically improves these children's communication, play, and social skills. However, the degree to which these outcomes are sustained over time is unknown. ABA-based services are still in their infancy in the Middle East, and limited research has been conducted regarding these interventions (e.g., Al-Hemoud et al. 2006; Eapen et al. 2007; Hussein and Taha 2013; Kelly et al. 2016; Sartawi 1999).Objectives: In this study, we aimed to assess the sustained effects of EIBI delivered by Future Center-EIBI in Syria 3 years after the intervention was terminated. In particular, we evaluated the following questions: (a) after the 3-year FC-EIBI program, were there changes in participants’ scores for the autism behavior checklist (ABC; Volkmar et al. 1988), childhood autism rating scale (CARS; Al-Shammari & Al-Sartawi 2002), and adaptive behavior scale-Arabic (ABS-Arabic; Al-Kilani & Al-Batesh 1981)? (b) Are there differences in place of residence regarding these program outcomes? (c) Is there a statistically significant relationship between service dosage and participants’ follow-up scores for the ABS-Arabic and those for the ABC and CARS?Method: We followed up the initial study (Mounzer & Stenhoff, 2022) and evaluated the effects of the FC-EIBI program on the 66 participants using a longitudinal quasi-experimental design.  Children were assessed using the childhood autism rating scale (CARS), autism behavior checklist, and adaptive behavior scale (ABS-Arabic) 3 years after leaving the program. Repeated measures ANOVAs were conducted (Lam & Aman, 2007) with time point as a within-subjects factor. We also employed the Pearson correlation coefficient to assess the relationship between two variables (weekly trials & the place of residence). social validity and fidelity assessment data were calculated.Results: Continued positive effects were observed in several areas, including adaptive behavior and autism symptoms. However, participants’ social skills might decline on the ABS-Arabic after service withdrawal. Additionally, a significant negative association was found between participants’ performance on the CARS and the number of weekly trials. Our findings indicate that the place of residence in conflict zones may be considered a driving factor in children’s improvements over time.Conclusions: Our finding is encouraging, given the lack of EIBI services and regional instability. Future research should increase the sample size and use a more rigorous design. The community conditions of our participants are considered undesirable, yet their skills are maintained overall. Behavior analysts should be cautious when considering ideal conditions for services. Given the longitudinal outcomes of our study, it seems that there might be a greater need to consider how extenuating those conditions might be and still provide effective services to children with ASD.
  •  
9.
  • Mounzer, Wissam, 1982- (author)
  • Using Modeling and Prompting to Teach Imitation Skills to Syrian Children With Autism Spectrum Disorder
  • 2021
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • In this presentation we will describe the effects of prompting and modeling on imitation skills and eye contact of three Arabic-speaking children with autism spectrum disorder. A multiple baseline design with a withdrawal component was used to evaluate the effects in a clinical setting and in follow up sessions conducted in the participants’ homes. All participants’ imitative responding increased when modeling and prompting was used. Additionally, participants’ percentages of the targeted imitation skills maintained at a high correct percentage at the two- and five-week follow-up. Finally, participants’ percentage of eye contact increased during the modeling and prompting conditions and maintained at follow-up will be discussed.
  •  
10.
  • Mounzer, Wissam, 1982-, et al. (author)
  • Using Prompting and Modeling to Teach Imitation Skills and Eye Contact to Syrian Children with Autism Spectrum Disorder
  • 2024
  • In: Developmental Neurorehabilitation. - 1751-8423 .- 1751-8431.
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Lack of eye contact and imitation deficits are frequently targeted in behavioral interventions for children with autism spectrum disorder (ASD). In this study, we examined the effects of prompting and modeling on the imitation skills and eye contact of three Arabic-speaking young children with ASD in Syria. A multiple baseline design with a withdrawal component was used to evaluate the effects of the intervention in a clinical setting, at a center for children with special needs, and in follow-up sessions conducted in the participants’ homes. All participants’ imitative responses and eye contact increased when prompting and modeling were used. Our findings support the effectiveness of prompting and modeling on imitation skills.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 147
Type of publication
journal article (65)
conference paper (37)
book chapter (16)
doctoral thesis (10)
book (6)
reports (4)
show more...
other publication (4)
research review (3)
editorial collection (1)
licentiate thesis (1)
show less...
Type of content
peer-reviewed (82)
other academic/artistic (58)
pop. science, debate, etc. (7)
Author/Editor
Westling Allodi, Mar ... (16)
Westling Allodi, Mar ... (11)
Fälth, Linda, 1973- (9)
Selenius, Heidi, 197 ... (9)
Mounzer, Wissam, 198 ... (8)
Wilder, Jenny (7)
show more...
Svensson, Idor, 1957 ... (7)
Bölte, Sven (6)
Siljehag, Eva, 1954- (6)
Roll-Pettersson, Lis ... (5)
Hemmingsson, Helena, ... (5)
Hemmingsson, Helena (5)
Roll-Pettersson, Lis ... (5)
Baraldi, Erika, 1982 ... (5)
Odom, Samuel L. (5)
Käck, Annika, 1965- (5)
Hirvikoski, Tatja (4)
Berthén, Diana, 1956 ... (4)
Siljehag, Eva (4)
Selenius, Heidi (4)
Ferrer-Wreder, Laura (4)
Riad, Rasmus (4)
Bodström, Helén (4)
Linné, Tove (4)
Malm, Susanna (4)
Terhart, Henrike (4)
Frantik, Petr (4)
Krieg, Semra (4)
Bakkar, Abdullah (4)
Proyer, Michelle (4)
Obermayr, Tina (4)
Kansteiner, Katja (4)
Tah, Jude K., 1977- (4)
Wilder, Jenny, Profe ... (4)
Nilvius, Camilla, 19 ... (4)
Ramberg, Joacim, 197 ... (4)
Allodi Westling, Mar ... (3)
Andersson, Fia, 1950 ... (3)
Westling Allodi, Mar ... (3)
Berglund, Eva (3)
Dam, Esther (3)
Grung, Rolf Magnus (3)
Blomgren, Klas (3)
Gladh, Maria, 1970- (3)
Johnels, Linn, 1978- (3)
Strömberg, Dag, 1971 ... (3)
Ringer, Noam, 1977- (3)
Lönnerblad, Malin (3)
van’t Hooft, Ingrid (3)
Stenhoff, Donald M. (3)
show less...
University
Stockholm University (147)
Linnaeus University (10)
Karolinska Institutet (9)
University of Gothenburg (4)
Uppsala University (4)
Linköping University (4)
show more...
Mälardalen University (3)
Kristianstad University College (1)
Örebro University (1)
Jönköping University (1)
Malmö University (1)
Högskolan Dalarna (1)
show less...
Language
English (109)
Swedish (34)
Arabic (2)
Norwegian (1)
Finnish (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (139)
Medical and Health Sciences (6)
Humanities (3)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view