SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "Anne-Li Lindgren srt2:(2015-2019)"

Search: Anne-Li Lindgren > (2015-2019)

  • Result 1-10 of 30
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Lindgren, Anne-Li, et al. (author)
  • Ramar, utmaningar och möjligheter
  • 2017
  • In: Förskolan och barns utveckling : Grundbok för förskollärare. - Malmö : Gleerups. - 9789140694638 ; , s. 279-285
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
2.
  • Lindgren, Anne-Li (author)
  • Vad ska barn veta om sexualitet? : kommentar till texter om sexualundervisning för barn
  • 2015
  • In: Sexualpolitiska nyckeltexter. - Stockholm : Leopard förlag. - 9789173435673 ; , s. 273-281
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Historiska sexualpolitiska texter från eller om Sverige, som problematiserar dagens debatter om sexualpolitik. Texterna är kommenterade av Sveriges vassaste forskare i sexualitetshistoria.Sexualpolitiska nyckeltexter innehåller historiska sexualpolitiska texter från eller om Sverige. Här återpubliceras dikter, riksdagsdebatter, teckningar, pamfletter, litterära skildringar, affischer, utredningar och en t-shirt som alla problematiserar dagens debatter om sexualpolitik och ger en fördjupad förståelse av hur sexualitet förståtts, praktiserats och politiserats. Varje nyckeltext analyseras och kommenteras av forskare som sätter in texterna i sitt historiska sammanhang.Texterna är kommenterade av flera av Sveriges vassaste forskare i sexualitetshistoria: Carl Michael Edenborg, Sara Edenheim, Hanna Hallgren, Lena Lennerhed, Ulla Manns, Yvonne Svanström, Ebba Witt-Brattström m fl.
  •  
3.
  • Lindgren, Anne-Li, 1965- (author)
  • Vad vill en digital visuell förskolekultur?
  • 2019
  • In: Digitalisering i förskolan. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127824331 ; , s. 300-321
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • I en förskola där digitala redskap används blir kulturen nästan oundvikligen visuell när förskolans miljöer dokumenteras i bild och film. I kapitel 14, ”Vad vill en digital visuell förskolekultur?”, skriver Anne-Li Lindgren om hur ny teknik framställs som en lösning på många problem i samhället, och i undervisningen. Samtidigt problematiserar hon den nya teknikens betydelse och användning i den så omfattande bildproduktionen som pågår i och runt förskolan.
  •  
4.
  • Lindgren, Anne-Li, 1965-, et al. (author)
  • En grundbok om förskolan och barns utveckling
  • 2017
  • In: Förskolan och barns utveckling. - Malmö : Gleerups Utbildning AB. - 9789140694638 ; , s. 13-24
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
5.
  • Lindgren, Anne-Li, 1965-, et al. (author)
  • Enacting (real) fiction : Materializing childhoods in a theme park
  • 2015
  • In: Childhood. - : Routledge. - 0907-5682 .- 1461-7013. ; 22:2, s. 171-186
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Even though fiction and fantasy are fundamental to how childhoods today are understood, thisis a topic that is seldom explored either theoretically or academically. We address the questionof how the relationship between material real and fictive real can be understood in new ways incontemporary society. We suggest that fiction can be understood in other ways than the hithertodichotomized approaches to it, and our aim is to focus on the hybridity that is created throughthe interconnecting word and, as in fiction and childhood and material real and fictive real. Thisarticle explores how fiction can be understood as hybrid and interrelated rather than a pure andseparate phenomenon, and in particular how materiality as something real and fiction as realmingle. This article introduces ways to talk about the fictive real as realunreality and highlightsthe drawbacks that might stem from these concepts since in several ways they re-enact childhoodinnocence and nostalgia, as well as negative differences between childhood and adulthood, wheredifferent childhoods share a subordinate position in society.
  •  
6.
  • Lindgren, Anne-Li, 1965-, et al. (author)
  • Estetiska transformationer : Att följa en kanins väg från en konsthall, via en förskola och vidare till konsthallens ateljé
  • 2016
  • In: Pedagogisk forskning i Sverige. - 1401-6788 .- 2001-3345. ; 21:1-2, s. 101-124
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Den här artikeln handlar om förskolebarn, konstpedagogik, materialitet och filosoferna Gilles Deleuze (1925-1995) och Felix Guattari (1930-1992). Mer precist vill vi, med hjälp av tre huvudbegrepp (assemblage, rhizom och nomadologi) hämtade från nyss nämnda filosofer, analysera fram vad materialitet och rum kan ha för betydelse i en förskoleklass möte med en konstutställning. I mötet är många mänskliga och icke-mänskliga kroppar inblandade. Vi söker svar på frågor om hur estetisk gestaltning (konst) och estetiska relationer (materialitet) kan förbinda mänskliga kroppar, materialitet och rum. Vi riktar ett särskilt fokus mot just barns inblandning i hur mänskligt-materiella relationer skapas i en konsthalls och en förskolas rum. Analysen visar hur rum för konst (gestaltning) och rum för estetiska relationer (materialitet) samskapas i och via mötet med en kanin av plast; hur de konst-estetiskt-materiella relationer som samskapas i mötet med kaninen förbinder olika rum, kroppar och materialiteter med varandra. Genom att följa en kanin framträder oväntade detaljer som viktiga, liksom hur olika förståelser av estetik kan sätta en analys i rörelse.
  •  
7.
  •  
8.
  • Lindgren, Anne-Li, 1965-, et al. (author)
  • Förskolans historia : Förskolepolitik, barn och barndom
  • 2019
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Varför startade förskoleliknande verksamhet för mer än hundra år sedan? Vilken roll har pedagogik och lek haft i förskolan under olika perioder? Hur har förskolans relation till skolan beskrivits? Vilken roll har utländska influenser spelat? Hur blev förskola en heldagsverksamhet för nästan alla barn i Sverige och vad har det betytt för barns barndomar och för personalen i förskolan? Detta är några av de frågor som behandlas i den här boken.Förskolans historia – Förskolepolitik, barn och barndom handlar om förskolans framväxt i Sverige, från mitten av 1800-talet och fram till 2000-talets första årtionden. Det långa perspektivet synliggör både förändring och kontinuitet. Det ger också uppslag till nya frågor om vår egen tid och om framtida utmaningar.Förskolan är en del av den samhällsomvandling som skett under dessa århundraden, men utvecklingen har varit långt ifrån självklar. Författarna förklarar de politiska ställningstaganden och beslut som har lett fram till att dagens förskola ser ut som den gör, det vill säga hur en statlig förskolepolitik vuxit fram.  Boken bygger på många typer av källmaterial som ger skilda infallsvinklar, allt ifrån inskrivningshandlingar och observationsprotokoll till argument i politiska utredningar och TV-program som fört fram idén om förskola för alla.  Den lyfter fram både barns och pedagogers perspektiv och visar även hur forskning påverkat såväl förskolans verksamhet som synen på barn och barndom.
  •  
9.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 30

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view