1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
6. |
|
|
7. |
- Holm, Einar, et al.
(author)
-
Post- och teleutvecklingens drivkrafter och konsekvenser : En forskningsöversikt
- 1991
-
Reports (other academic/artistic)abstract
- Föreliggande rapport behandlar forskning om post- och teleutvecklingens drivkrafter och konsekvenser - geografiskt, ekonomiskt och socialt.Rapporten inleds med en allmän beskrivning av post- och telesektorerna idag, betydelsen av dem och en kotfattad översikt av olika efterfrågestudier. Därefter presenteras några förslag till prioritering av fortsatt forskning där forskningsförslagen delas in i 8 områden; (1) drivkrafter för teknisk utveckling, (2) drivkrafter för ekonomisk utveckling, (3) drivkrafter för efterfrågans utveckling, (4) drivkrafter för reglering och avreglering, (5) konsekvenser för individer och hushåll, (6) konsekvenser för företag och organisationer, (7) konsekvenser för regioner och länder, och (8) samspel med simuleringsmodell.Rapporten avslutas med en kommenterad bibliografi över aktuell forskning och utredning inom området, sorterad i bokstavsordning efter författare och efter ämne.
|
|
8. |
- Johansson, Bengt
(author)
-
Kan transporterna klara miljömålen?
- 1993
-
Reports (other academic/artistic)abstract
- Studien analyserar möjligheterna att reducera energianvändning och emissioner från den svenska transportsektorn fram till år 2015. Energianvändning och emissioner beräknas utifrån officiella prognoser om transportarbetets utveckling samt uppskattningar av specifik energianvändning och emissionsfaktorer för olika teknologi- och bränsleval och transportslag. Emissionerna jämförs med såväl officiella miljömål som miljömål baserade på ekologiska överväganden. Energieffektivisering, utnyttjande av förnybara energikällor och användning av ny motor- och reningsteknik kan reducera emissionerna av koldioxid, kväveoxider, kolväten och kolmonoxid med 70-90% jämfört med 1989.
|
|
9. |
|
|
10. |
|
|