SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "L4X0:1103 2421 "

Search: L4X0:1103 2421

  • Result 1-10 of 27
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Norburg, Ulrika, et al. (author)
  • I mötet mellan gymnasiesärskolaoch gymnasieskola : En rapport om samläsning
  • 2017
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • SammanfattningDen här rapporten handlar om när elever i gymnasiesärskolan och elever i gymnasieskolan har undervisning tillsammans, så kallad samläsning. Skolverket har tagit fram rapporten efter ett uppdrag från regeringen. Rapporten bygger på en enkät som vi skickade till samtliga rektorer i gymnasiesärskolan och på intervjuer med elever, lärare, rektorer och huvudmän på sex skolor.Sammanfattade slutsatserDet finns positiva erfarenheter för elever som samläser, i synnerhet om det handlar om samläsning i yrkesämnen enligt gymnasiesärskolans ämnesplaner och om skolan har byggt en organisation för samläsning. Det är två förut- sättningar som Skolverket har identifierat som framgångsfaktorer för sam- läsning. Ytterligare en framgångsfaktor är fysisk och organisatorisk närhet mellan skolformerna.Beroende på hur skolorna har organiserat samläsning så ger lärare och rektorer olika svar på om samläsning kan fungera för alla elever på gymnasiesärskolans nationella program. I en del skolor är det bara elever med starka förmågor i ett ämne som samläser med gymnasieskolan. De skolorna har bara någon enstaka elev som samläser och de tror inte heller att samläsning är möjligt för alla elever på gymnasiesärskolans nationella program.I andra skolor har alla elever på gymnasiesärskolans nationella program samläsning. Dessa skolor menar att alla elever kan samläsa och att det är bra. En skillnad mellan de tveksamma skolorna och de övertygade är att de senare ofta har samläsning i yrkesämnen och att eleverna följer gymnasiesärskolans ämnesplaner.När vi frågat elever som samläser vad de tycker har en majoritet av eleverna svarat att det är bra. De berättar att de vill vara med i ett större sammanhang, få utmaningar och bli betraktade som likar. En del skolor ger eleverna det genom samläsning. I andra skolor kommer saker i vägen. Det krockar med schemat, det är fullt i klasserna eller så vill gymnasieskolans lärare inte ta emot eleverna.En vinst med samläsning är att det är en del i att bryta en segregation. Detär genom att bryta de negativa konsekvenser som kan uppstå i en segregerad miljö som skolorna kan ge ökade chanser för eleverna att klara av ett arbete efter utbildningen.För att förbättra och öka förekomsten av samläsning ser Skolverket ett behov av mer information.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  • Eliasson, Nina, 1965-, et al. (author)
  • PISA 2012 - Digital problemlösningsförmåga hos 15-åringar i ett internationellt perspektiv
  • 2014
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • I PISA 2012 genomfördes för första gången ett digitalt prov i problemlösning, i vilket ca 1250 svenska 15-åringar från 209 skolor deltog. Problemlösning kräver bland annat nyfikenhet, uthållighet och kritiskt tänkande. Att kunna lösa problem är också en av de förmågor som på senare tid alltmer har uppmärksammats som betydelsefulla för framgång i utbildning och arbetsliv. Det digitala problemlösningsprovet genomfördes av 28 OECD-länder och 16 icke OECD-länder.
  •  
5.
  •  
6.
  • Flygare, Erik, et al. (author)
  • Utvärdering av metoder mot mobbning
  • 2011
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Denna utvärdering ger besked om insatser och arbetssätt som effektivt förebygger och åtgärdar mobbning. Utvärderingen är unik genom att den omfattar stora mängder data, både kvalitativa och kvantitativa från 39 skolor, att enskilda individers utsatthet följs upp vid tre tillfällen och att den omfattar flera program samtidigt.Resultaten visar bland annat att olika insatser har olika effekt för pojkar och flickor samt olika effekt beroende på om mobbningen är social eller fysisk. Den visar också att ingen enskild insats har dramatiskt positiva effekter. För att en skola ska lyckas förebygga och åtgärda mobbning krävs ett systematiskt arbete och en kombination av insatser. Åtta namngivna program som används mot mobbning har ingått i utvärderingen: Farstametoden, Friends, Lions Quest, Olweusprogrammet, SET - Social och emotionell träning, Skolkomet, Skolmedling samt Stegvis. I utvärderingens fristående metodfördjupning Utvärdering av metoder mot mobbning. Metodappendix och bilagor till rapport 353, (endast publicerad som pdf ) redovisar forskarna utförligt utvärderingens design och redogör för tillvägagångssättet vid datainsamling och analys.
  •  
7.
  •  
8.
  •  
9.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 27
Type of publication
reports (24)
book (2)
book chapter (1)
Type of content
other academic/artistic (24)
pop. science, debate, etc. (3)
Author/Editor
Taube, Karin (8)
Pettersson, Astrid (5)
Karlsson, Karl-Göran (4)
Johansson, Björn (3)
Söderström, Åsa (3)
Fredriksson, Ulf, 19 ... (3)
show more...
Flygare, Erik (3)
Skarlind, Anders (3)
Oskarsson, Magnus (2)
Rasmusson, Maria (2)
Lithner, Johan (2)
Osbeck, Christina (2)
Lindberg, Odd (2)
Frånberg, Gun-Marie (2)
Gill, Peter (2)
Ingemansson, Ingmar (2)
Oscarsson, Magnus (2)
Lind, Ulla, 1951- (1)
Håkansson, Gisela (1)
Zetterberg, Pär (1)
Ekman, Joakim (1)
Lennerstad, Håkan (1)
Liberg, Caroline, 19 ... (1)
Rasmusson, Maria, 19 ... (1)
Andersson, Håkan (1)
Lundgren, Maria (1)
Lundberg, Ingvar (1)
Ekström, Anna (1)
Lindqvist, Ulla (1)
Lindgren, Maria (1)
Einarsson, Jan (1)
Karlsson, K-G (1)
Hasselskog, Peter (1)
Sundgren, Marcus, 19 ... (1)
Lindberg, Odd, 1948- (1)
Osbeck, Christina, 1 ... (1)
Göransson, Kerstin, ... (1)
Marner, Anders, 1949 ... (1)
Eliasson, Nina (1)
Fredriksson, Ulf (1)
Frånberg, Gun-Marie, ... (1)
Olteanu, Constanta (1)
Eliasson, Nina, 1965 ... (1)
Sollerman, Samuel, 1 ... (1)
Sundgren, Marcus (1)
Gill, Peter, 1949- (1)
Hellblom-Thibblin, T ... (1)
Axdorph, Eva (1)
Hammarberg, Nina (1)
Herder, Britta (1)
show less...
University
Mid Sweden University (11)
Umeå University (5)
Stockholm University (4)
Uppsala University (3)
Örebro University (3)
Karlstad University (2)
show more...
University of Gävle (1)
Mälardalen University (1)
Linköping University (1)
Lund University (1)
University College of Arts, Crafts and Design (1)
Södertörn University (1)
Linnaeus University (1)
show less...
Language
Swedish (25)
English (2)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (24)
Humanities (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view