1. |
- Andersson, Ingrid, 1944-
(författare)
-
Lärares reflektioner över arbete och lärande
- 2006
-
Ingår i: Lärares arbete - Pedagogikforskare reflekterar utifrån olika perspektiv. - Stockholm : Myndigheten för skolutveckling. - 918512849X - 9789185128495 ; , s. 69-78
-
Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
- Lärares pedagogiska uppdrag är komplicerat i sig, men det innehåller också relationer mellan lärare, elever och andra aktörer inom utbildningsområdet. Beroende på vilken bakgrund och vilket intresse den betraktande har, går allt att se från en mängd olika perspektiv. Denna antologi om lärares arbete och roll är resultatet av en konferens anordnad av Myndigheten för skolutveckling. De medverkande forskarnas samlade erfarenheter sträcker sig över en stor del av utbildningssystemet och alla har skrivit sina texter utifrån sitt specialområde. Hur hanterar dagens lärare den uppsjö av förväntningar, begränsningar och orimligheter som omger deras yrkesgärningar? Vilka förändringar har skett beroende av omstrukturering och kvalitetskontroll? Antologin riktar sig till lärare, lärarstudenter, forskare och andra intressenter inom och utanför utbildningssystemet
|
|
2. |
- Andersson,, Ingrid
(författare)
-
Reflektioner över lärares lärande
- 2006. - 1
-
Ingår i: Lärares<em> arbete- Pedagogikforskare reflekterar utifrån olika perspektiv</em>. - Stockholm : Myndigheten för skolutveckling.. - 918512849X - 9789185128495 ; , s. 69-78
-
Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
- Lärares pedagogiska uppdrag är komplicerat i sig, men det innehåller också relationer mellan lärare, elever och andra aktörer inom utbildningsområdet. Beroende på vilken bakgrund och vilket intresse den betraktande har, går allt att se från en mängd olika perspektiv. Denna antologi om lärares arbete och roll är resultatet av en konferens anordnad av Myndigheten för skolutveckling. De medverkande forskarnas samlade erfarenheter sträcker sig över en stor del av utbildningssystemet och alla har skrivit sina texter utifrån sitt specialområde. Hur hanterar dagens lärare den uppsjö av förväntningar, begränsningar och orimligheter som omger deras yrkesgärningar? Vilka förändringar har skett beroende av omstrukturering och kvalitetskontroll? Antologin riktar sig till lärare, lärarstudenter, forskare och andra intressenter inom och utanför utbildningssystemet.
|
|
3. |
- Colnerud, Gunnel, 1947-
(författare)
-
Läraren och den moraliska praktiken
- 2006
-
Ingår i: Lärares arbete - Pedagogikforskare reflekterar utifrån olika perspektiv. - Stockholm : Myndigheten för skolutveckling. - 918512849X ; , s. -128
-
Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
- Lärares pedagogiska uppdrag är komplicerat i sig, men det innehåller också relationer mellan lärare, elever och andra aktörer inom utbildningsområdet. Beroende på vilken bakgrund och vilket intresse den betraktande har, går allt att se från en mängd olika perspektiv. Denna antologi om lärares arbete och roll är resultatet av en konferens anordnad av Myndigheten för skolutveckling. De medverkande forskarnas samlade erfarenheter sträcker sig över en stor del av utbildningssystemet och alla har skrivit sina texter utifrån sitt specialområde. Hur hanterar dagens lärare den uppsjö av förväntningar, begränsningar och orimligheter som omger deras yrkesgärningar? Vilka förändringar har skett beroende av omstrukturering och kvalitetskontroll? Antologin riktar sig till lärare, lärarstudenter, forskare och andra intressenter inom och utanför utbildningssystemet.
|
|
4. |
|
|
5. |
- Gannerud, Eva, 1947
(författare)
-
Genusperspektiv på lärares liv och arbete
- 2006
-
Ingår i: I Boström, A-K. & Lidholt, B. (red). Lärares arbete : Pedagogikforskare reflekterar utifrån olika perspektiv. En antologi från en konferens anordnad av Myndigheten för skolutveckling (Forskning i fokus, 29). - Stockholm : Myndigheten för skolutveckling. - 918512849X ; , s. 65-68
-
Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
|
|
6. |
- Granström, Kjell, 1942-
(författare)
-
Grupprocesser och ledarskap i klassrummet
- 2006
-
Ingår i: Lärares arbete. - Stockholm : Myndigheten för skolutveckling. - 918512849X ; , s. 25-30
-
Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
- Lärares pedagogiska uppdrag är komplicerat i sig, men det innehåller också relationer mellan lärare, elever och andra aktörer inom utbildningsområdet. Beroende på vilken bakgrund och vilket intresse den betraktande har, går allt att se från en mängd olika perspektiv. Denna antologi om lärares arbete och roll är resultatet av en konferens anordnad av Myndigheten för skolutveckling. De medverkande forskarnas samlade erfarenheter sträcker sig över en stor del av utbildningssystemet och alla har skrivit sina texter utifrån sitt specialområde. Hur hanterar dagens lärare den uppsjö av förväntningar, begränsningar och orimligheter som omger deras yrkesgärningar? Vilka förändringar har skett beroende av omstrukturering och kvalitetskontroll? Antologin riktar sig till lärare, lärarstudenter, forskare och andra intressenter inom och utanför utbildningssystemet.
|
|
7. |
- Rhöse Martinsson, Eva
(författare)
-
Lärares arbete och lärande
- 2006
-
Ingår i: Lärares arbete-Pedagogikforskare reflekterar utifrån olika perspektiv. - Kalmar : Liber. - 918512849X
-
Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
|
|
8. |
- Säfström, Carl Anders, 1960-
(författare)
-
Lärarens moraliska uppdrag
- 2006
-
Ingår i: Lärares arbete. - Stockholm : Myndigheten för skolutveckling. - 918512849X ; , s. 37-39
-
Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
|
|