SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "L773:9789127147065 "

Search: L773:9789127147065

  • Result 1-10 of 16
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Blossing, Ulf (author)
  • Systematiskt kvalitetsarbete som skolförbättring
  • 2016
  • In: Jarl, M & Nihlfors, E. (2016). Ledarskap utveckling lärande. Grundbok för rektorer och förskolechefer.. - Stockholm : Natur & Kultur. - 9789127147065 ; , s. 179-197
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
2.
  •  
3.
  • Jarl, Maria, 1973, et al. (author)
  • Epilog.
  • 2016
  • In: Ledarskap utveckling lärande. Grundbok för rektorer och förskolechefer.. - Stockholm : Natur & Kultur. - 9789127147065 ; , s. 431-442
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
4.
  •  
5.
  •  
6.
  • Lerwall, Lotta, 1968- (author)
  • Uppgifts- och ansvarsfördelning i skolan
  • 2016. - 1
  • In: Ledarskap utveckling lärande. - : Natur och kultur. - 9789127147065 ; , s. 57-78
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
7.
  • Norén Bretzer, Ylva, 1969 (author)
  • Flernivåstyrning i skolsektorn
  • 2016
  • In: Jarl, M. & Nihlfors, E. (red), "Ledarskap, utveckling, lärande", Stockholm: Natur & Kultur. - Stockholm : Natur & Kultur. - 9789127147065 ; , s. 27-56
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • I antologin Ledarskap, utveckling, lärande förenas forskare från flera vetenskapliga discipliner i forskningsintressen som handlar om styrning, ledning och organisering av kunskapsintensiva och professionstunga organisationer. Antologins tre delar ger olika perspektiv på områdena Styrsystem och ansvarsfördelning, Skolutveckling och måluppfyllelse och Profession och ledarskap. Dessa tre delar överensstämmer med rektorsutbildningens tre kunskapsområden. Boken vänder sig i första hand till verksamma och blivande rektorer och förskolechefer, men även till lärare, skolchefer, politiker och andra tjänstemän inom lokal och statlig skolförvaltning.
  •  
8.
  • Persson, Anders, et al. (author)
  • Styra, chefa, leda : begränsat och framhävt skolledarskap
  • 2016. - 1
  • In: Ledarskap, utveckling, lärande : grundbok för rektorer och förskolechefer - grundbok för rektorer och förskolechefer. - 9789127147065 ; , s. 404-475
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Hur och under vilka omständigheter definieras och inramas skolledarskap? Frågan ställs i detta kapitel till två slags texter som vid sidan av sina respektive huvudfunktioner just definierar och inramar skolledares görande. Det är, för det första, texter som reglerar rektorers uppdrag generellt och på nationell nivå, närmare bestämt styrdokument för den sedan 2010 obligatoriska rektorsutbildningen för rektorer i verksamheter som omfattas av skollagen. För det andra, texter som har en intrycksstyrande karaktär: platsannonser där sökande till lediga rektorsjobb efterfrågas och som framställer rektorsuppdraget på ett mer specifikt sätt och tar färg av skeendet på lokal skolnivå. Samspelet och spänningarna mellan styrning och faktiskt görande av skolledarskap, vilka kommer till uttryck i nämnda texter och i mina analyser av dem, är viktiga att kritiskt begrunda, inte minst av skolledare. Det är också viktigt att vara medveten om den variation i fråga om både skolförhållanden och skolledarskap som texten synliggör och vad variationen betyder. Texten avslutas med några reflektioner över skolledarnas tänkbara roller: Kommer de alltmer professionaliserade rektorerna att utvecklas till skolornas kosmopoliter, experter i färd med att styra, chefa och leda med Skolverk och stat som referensgrupp? Eller kommer de att kunna fortsätta vara lokalister som hämtar kraft från referensgrupper inom lokala skolor? Kommer de lokala erfarenhetsbaserade inramningarna av skolledarskap, som vi ser skymta fram i platsannonserna, att kunna förenas med eller motstå de alltmer generaliserade, rationaliserande och förvetenskapligade ramfaktorerna?
  •  
9.
  • Rönnberg, Linda, 1977- (author)
  • Granskning och styrning via skolinspektion
  • 2016
  • In: Ledarskap, utveckling, lärande. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127147065 ; , s. 81-101
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • Kapitlet tar sikte på en av de många granskande aktiviteter som pågår inom skolans och förskolans område. Kapitlet beskriver och diskuterar olika aspekter av styrning genom skolinspektion och tar upp tre teman: skolinspektion som a) ett anpassningsbart styrmedel, b) politisk problemlösare och avslutningsvis c) marknadskontrollant. Tillsammans ger de olika tematiska avsnitten olika infallsvinklar på hur skolinspektion och styrning kan förstås och i förlängningen hanteras av rektor och förskolechef.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 16

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view