SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "L773:9789144052144 "

Search: L773:9789144052144

  • Result 1-10 of 11
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Ahlberg, Ann, 1946 (author)
  • Kunskapsbildning i specialpedagogik
  • 2009
  • In: Specialpedagogisk forskning. En mångfacetterad utmaning. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144052144
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Kapitlet ger en allmän kortfattad introduktion till forskning och vetenskapligt arbete. Vad syftar forskning till och vad innebär vetenskapligt arbete? Vad är utmärkande för forskning och vad skiljer vetenskapandet från andra verksamheter?
  •  
2.
  • Andreasson, Ingela, 1953, et al. (author)
  • Skolans praktik – att styra mot idealet
  • 2009
  • In: Specialpedagoski forskning – en mångfacetterad utmaning. Red. Ann Ahlberg.. - Lund : Stundentlitteratur. - 9789144052144 ; , s. 281-298
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
3.
  •  
4.
  • Berhanu, Girma, 1963, et al. (author)
  • Delaktighet och jämlikhet för elever med funktionshinder
  • 2009
  • In: Specialpedagogisk forskning : en mångfasseterad utmaning. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144052144 ; , s. 81-101
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Girma Berhanu och Bertil Gustafsson I detta kapitel redogör vi för en kartläggning av faktorer som har gynnsamma effekter på funktionshindrade elevers delaktighet och jämlikhet i skolans verksamhet. Särskilt fokuserar vi faktorer på organisations- och systemnivå. Vi har identifierat åtta olika faktorer som visat sig ha betydelse för utvecklingen av delaktighet och jämlikhet hos elever med funktionshinder: Resurser, styrdokument, skolledningens attityd, samverkan, betygsättning, den sociala och fysiska miljön, pedagogik och didaktik samt professionalism. I några sammanhang har även mindre gynnsamma faktorer uppmärksammats.
  •  
5.
  • Berndtsson, Inger, 1957 (author)
  • Att lära med nedsatt kroppslig funktion
  • 2009
  • In: Specialpedagogisk forskning. En mångfasetterad utmaning. Red. Ann Ahlberg. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144052144 ; , s. 251-274
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Att få en omfattande synnedsättning förändrar i grunden mycket av det tidigare ofta förgivettagna sättet att leva och resulterar i att livet förändras på olika sätt. Samhället erbjuder då rehabiliterande insatser. Den fråga som kan ställas är vilken effekt dessa insatser har samt hur relevanta insatserna är för olika personer. I en tidigare genomförd studie har jag följt personer med synnedsättning som deltagit i rehabilitering via intervjuer och observationer. I det här kapitlet redovisas resultatet från uppföljande intervjuer som genomförts ett antal år i efterhand för att undersöka vilken betydelse rehabiliterande insatser har i ett längre perspektiv. Studien har genomförts med grund i en livsvärldsansats där människan betraktas som aktivt handlande i sin vardagliga livsvärld.
  •  
6.
  • Carlsson, Nadja, 1929 (author)
  • Läs- och skrivsvårigheter i det livslånga lärandet
  • 2009
  • In: Specialpedagogisk forskning: En mångfasetterad utmaning (Red. A. Ahlberg). - Lund : Studentlitteratur. - 9789144052144 ; , s. 231-250
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
7.
  • Forsmark, Susy, 1946 (author)
  • Att lära matematik - främjande och hindrande faktorer
  • 2009
  • In: Specialpedagogisk forskning. En mångfaceterad utmaning. Ann Ahlberg (Red).. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144052144 ; , s. 213-230
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • I det här kapitlet redovisas en studie vars syfte var att undersöka elevernas uppfattningar av vad som främjar alternativ hindrar lärandet i matematik. Utgångspunkten i den här texten är en beskrivning och tolkning av hur eleverna erfar det egna lärandet och lärandemiljön samt deras tankar kring tidsfaktorn och de egna förmågorna. Följande frågor står i fokus: Vilken betydelse har tidsaspekten för lärandet? På vilket sätt kan sägas att memorerande samt rätt- och feltänkande är hindrande faktorer? Hur påverkar lärandet elevernas föreställningar om matematik?
  •  
8.
  • Gustafsson, Bertil, 1944 (author)
  • Den dolda läroplanen och skolsvårigheter – en analys av forskning.
  • 2009
  • In: I A. Ahlberg. (red.). Specialpedagogisk forskning. En mångfasetterad utmaning. Lund: Studentlitteratur. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144052144 ; , s. 319-340
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Skolans verksamhet präglas inte endast av lagar, förordningar och läroplaner. Forskning har funnit att skolan också präglas av krav och förväntningar, som inte finns formulerade i officiella dokument. Dessa krav och förväntningar, som ofta står i strid med den officiella läroplanens intentioner, har getts benämningen den dolda läroplanen (DDL). Kapitlet syftar dels till att identifiera några DDL-diskurser, som utvecklats i olika sammanhang och vid olika tidpunkter inom forskningen, dels till att undersöka DDL-perspektivets relevans för att förstå uppkomsten av skolsvårigheter.
  •  
9.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 11

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view