SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "L773:9789144102993 "

Search: L773:9789144102993

  • Result 1-10 of 11
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Ahlström, Björn, 1972- (author)
  • Mobbning i svensk forskning
  • 2014
  • In: Framgångsriks skolor. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144102993 ; , s. 217-233
  • Book chapter (peer-reviewed)
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  •  
5.
  • Höög, Jonas, 1948- (author)
  • Rektorer som integrerar skolans struktur och kultur blir framgångsrika
  • 2014
  • In: Framgångsrika skolor -. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144102993 ; , s. 47-75
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • Begreppen struktur, kultur och ledarskap bildar tillsammans ett skarpt verktyg i analysen av en skolas förmåga att uppnå sina mål. Denna tes har varit vägledande i ett forskningsprojekt som författarna bedrivit, och som 2011 resulterade i en bok med titeln: Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor. Föreliggande bok fördjupar våra kunskaper om vad som kännetecknar framgångsrika skolor, och ska ses som en vidareutveckling av resultaten från 2011.I denna andra bok diskuteras: hur rektorer förstår sambandet mellan struktur och kultur; förståelsen av skolan som organisation; pedagogiskt ledarskap; rektors förändringsledarskap; ­modeller för rektors beslutsfattande; lärares olika identiteter som påverkar hur skolans kultur konstrueras och dess mål ­prioriteras; rektors balans mellan etik,ansvar och auktoritet; skolans mångkulturalitet; samt rektorers syn på mobbning och forskningen om mobbning.Framgångsrika skolor diskuterar en mängd spännande områden av betydelse för ­rektors ledarskap och ger en ökad förståelse av skolan ur ett organisatoriskt helhetsperspektiv.Boken är lämplig som kurs­litteratur på skolledarutbildningar samt inom lärarutbildningen, men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
  •  
6.
  •  
7.
  •  
8.
  • Olofsson, Anders, 1952- (author)
  • Olika skolor – olika läraridentiteter
  • 2014. - 1
  • In: Framgångsrika skolor. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144102993 ; , s. 141-156
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • I denna andra bok diskuteras: hur rektorer förstår sambandet mellan struktur och kultur; förståelsen av skolan som organisation; pedagogiskt ledarskap; rektors förändringsledarskap; ­modeller för rektors beslutsfattande; lärares olika identiteter som påverkar hur skolans kultur konstrueras och dess mål ­prioriteras; rektors balans mellan etik, ansvar och auktoritet; skolans mångkulturalitet; samt rektorers syn på mobbning och forskningen om mobbning.
  •  
9.
  • Törnsén, Monika, 1952-, et al. (author)
  • Pedagogiskt ledarskap, mål, process och resultat
  • 2014. - 1
  • In: Framgångsrika skolor. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144102993 ; , s. 77-99
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Pedagogiskt ledarskap är ett begrepp som sedan länge har använts i policytexter. Det är i dag tydligt att det är stora kvalitetsskillnader i hur rektorer genomför sitt pedagogiska ledarskap. Det kan förklaras med att det råder en viss osäkerhet och ibland oenighet om vad pedagogiskt ledarskap innebär i praktiken. Så diskuteras bland annat om och hur ofta rektor bör göra verksamhetsobservationer. Syftet med kapitlet är att introducera en modell av begreppet pedagogiskt ledarskap. Att vara pedagogisk ledare innebär enligt vår definition att rektor har fokus på skolans huvuduppdrag – ett kontinuerligt lärande för elever både vad gäller kunskapsmål och sociala mål. Detta ledarskap förutsätter ett lärande även för rektor och lärare i syfte att förbättra rektors och lärares arbete så att skolans och elevers resultat förbättras. Arbetet som pedagogisk ledare består av tre interrelaterade delar – att skapa förutsättningar för lärande och undervisning, att leda lärande och undervisning och att koppla ihop det vardagliga arbetet med skolans och elevers resultat. Denna modell av pedagogiskt ledarskap åskådliggör och förklarar ett komplext uppdrag och dess många konkreta implikationer.
  •  
10.
  • Törnsén, Monika, 1952- (author)
  • Rektors förändringsledarskap
  • 2014. - 1
  • In: Framgångsrika skolor. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144102993 ; , s. 101-120
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • En rektor i en framgångsrik skola beskriver sitt pedagogiska ledarskap som ett framåtriktat ledarskap, om att driva skolutvecklingsfrågor, om dom frågorna som verkligen utvecklar barnen. och förbättrar saker för eleverna.Enligt skollagen ska rektor verka för att utbildningen utvecklas. Detta kapitel behandlar strategier och ledarstilar för förändring i skolan som organisation. Först presenteras två huvudstrategier för förändring av organisationer, strategi E och strategi O. Strategi E sätter organisationens behov i centrum och inriktar sig på strukturer, strategi och system. Strategi O har fokus på människor, deras förmåga att lära och på kultur. Strategierna relateras till utövandet av ledarskap genom ledarstil E respektive O. För att långsiktigt skapa en organisation som klarar av förändring, håller och utvecklas över tid förordas båda strategierna och ledarstilarna. Därefter analyseras rektors roll och uppdrag i styrdokumenten och som agent i ett mål- och resultatstyrt utbildningssystem i förhållande till strategierna och ledarstilarna E och O. Slutligen presenteras, problematiseras och diskuteras vilken ledarstil som svenska rektorer föredrar när de vill åstadkomma utveckling av verksamheten, baserat på svensk forskning om rektor. Eftersom rektors uppdrag är att utveckla utbildningen är detta kapitel om hur förändringsledarskap kan utövas lämpligt att använda i utbildningen av rektorer.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 11

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view