SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "L773:9789144114828 "

Search: L773:9789144114828

  • Result 1-10 of 13
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Brunnberg, Elinor, et al. (author)
  • Metodik för samarbetsinriktat lärande
  • 2016. - 1
  • In: Samproduktionens retorik och praktik. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144114828 ; , s. 167-177
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)
  •  
2.
  • Dahlgren, Monica, 1951-, et al. (author)
  • Högskolemässig lärandemiljö i verksamhetsförlagd utbildning.
  • 2016
  • In: Samproduktionens retorik och praktik. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144114828 ; , s. 71-80
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • I kapitelt beskrivs två lokala exempel av samproduktion mellan högskola och landsting samt mellan högskola och kommun. Detta samarbete grundas i avtal och överenskommelser i form av bland annat handlingsplaner när det gäller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) för sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola (MDH). Kapitelförfattarna är delaktiga i att samverka och samarbeta för en högskolemässig VFU. Vad högskolemässighet i VFU är, diskuteras i kapitlet, liksom hur samverkan utvecklats till samarbete och samproduktion. Det visar sig att parterna har gemensamma intressen för kvalitetsfrågor och att aktiviteter har skapats för att uppnå en levande process i dessa exempel, där avtal, intetionsdokument och handlingsplaner samt de gemensamma intressena, förutsätter varandra i kontinuerlig samverkan, samarbete och samproduktion. 
  •  
3.
  • Eriksson, Susanne, et al. (author)
  • Entreprenörskap på HVV : ett pilotprojekt med bestående effekter i entreprenöriellt lärande
  • 2016
  • In: <em>Samproduktionens retorik och praktik – inom området hälsa och välfärd</em>. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144114828 ; , s. 111-128
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • I det här kapitlet belyses samverkan från dimensionerna uppåt (med Tillväxtverket för att söka nya samverkansformer med högskoleaktörer), utåt (mellan projekt vid andra högskolor/universitet), inåt (mellan olika delar av akademin och olika delar av högskolan) och nedåt (mot studenter, vilket kom att utvecklas under projektets gång).Utgångspunkten för detta exempel på samverkan och samproduktion är ett treårigt pilotprojekt för att etablera entreprenörskap inom vård- och omsorgsutbildningar. Projektet startade 2012, pågick till och med 2014 och ingick i ett av Tillväxtverket finansierat pilotprogram tillsammans med fyra andra lärosäten (se Samverkan i projektet nedan). Pilotprojektet har dessutom identifierat tre samverkansinriktningar: explorerande samverkan (bygga ny kunskap tillsammans), expanderande samverkan (engagera fler i värdeskapande aktiviteter) och evolverande samverkan (ömsesidig kontinuerlig anpassning). I analysen och diskussionen återkommer denna kategorisering. Utöver detta diskuteras relationen mellan styrning och koordination samt hur skillnader i målsättningar bör påverka upplägget för samverkan och samproduktion.
  •  
4.
  • Kaminsky, Elenor, et al. (author)
  • Samproduktion i motvind
  • 2016. - 1:1
  • In: Samproduktionens retorik och praktik inom området hälsa och välfärd. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144114828 ; , s. 83-93
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
5.
  • Medina, Eduardo, 1957- (author)
  • En kritisk läsning av samproduktionsdiskursen
  • 2016. - 1
  • In: <em>Samproduktionens retorik och praktik</em>. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144114828 ; , s. 179-192
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)abstract
    • I detta kapitel presenteras en kritisk analys av den diskursiva praktiken kring ”samproduktion”, ett begrepp som flera svenska lärosäten använder i benämningen av sina relationer och sitt samarbete med andra samhälleliga aktörer. Detta mer eller mindre påbjudna begrepp har bidragit att utveckla nya praktiker för universitet och högskolor. De sociala praktiker som lärosätena har blivit indragna i måste ses i ljuset av de politiska och ekonomiska processer som villkorar dem.
  •  
6.
  • Redmalm, David (author)
  • Forskaren i gränslandet mellan nyhets- och nöjesmedia
  • 2016. - 1
  • In: Samproduktionens retorik och praktik. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144114828 ; , s. 209-220
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • I det här kapitlet kommer läsaren få ta del av ett forskningsresultats väg ut i etern och lära känna forskaren som gränsvarelse i spänningsfältet mellan nyhets- och nöjesmedia. När en forskare vill sprida ett forskningsresultat i massmedia sätter en samproduktionsprocess igång där slutprodukten, alltså nyhetsartikeln, förhandlas fram mellan forskare och journalist, och där de båda parterna värderar produkten på olika sätt. Ett forskningsresultat må vara en nyhet för forskaren, men det är inte alltid ett forskningsresultat har ett nyhetsvärde i journalistens ögon. Forskaren vill se sitt resultat spritt till en bredare publik med så lite förvanskning som möjligt. Journalisten fokuserar på läsbarhet och attraktionskraft. Det innebär att det journalistiska arbetet delvis handlar om nyhetens paketering, vilket i sin tur kan leda till att forskaren plötsligt befinner sig i en situation som hen inte har förutsett – till exempel med en chihuahua i famnen. 
  •  
7.
  • Stier, Jonas, 1967- (author)
  • Internationalisering av högre utbildning
  • 2016. - 1
  • In: Samproduktionens retorik och praktik. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144114828
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
8.
  • Stier, Jonas, 1967-, et al. (author)
  • Samarbete, samverkan, samproduktion
  • 2016. - 1
  • In: Samproduktionens retorik och praktik. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144114828
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
9.
  • Stier, Jonas, 1967-, et al. (author)
  • Samproduktionens praktik och teori
  • 2016. - 1
  • In: Samproduktionens retorik och praktik. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144114828
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
10.
  • Söderbäck, Maja, et al. (author)
  • Högskola och civilsamhälle i samverkan : Svenska studenters fältstudier Moçambique
  • 2016
  • In: Samproduktionens retorik och praktik. - Lund. - 9789144114828 ; , s. 155-164
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • För en hållbar utveckling inom hälso- och välfärdsområdet är samverkan med det civila samhället och dess aktörer värdefulla och nödvändiga. Det här kapitlet handlar om samverkan, kunskapsutbyte och ömsesidigt lärande, mellan högskola och det civila samhället i ett låginkomstland. Projektet har även ett globalt perspektiv med fokus på internationell förståelse som berör samverkan och samproduktion mellan institutioner, kollegor och studenter vid Mälardalens högskola (MDH), Västerås stift inom Svenska kyrkan, Svenska missionsrådet samt Libombo stift inom den anglikanska kyrkan i Moçambique. Kunskapsutveckling genom samverkan med det civila samhället och ideella verksamheter har en lång historia i Sverige.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 13

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view