SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "L773:9789163700927 "

Search: L773:9789163700927

  • Result 1-4 of 4
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • af Geijerstam, Åsa, 1972- (author)
  • Kritisk kausalitet? : En undersökning av kausalitet i texter och frågor i PIRLS-provets informativa texter
  • 2011
  • In: Åttonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. - 9789163700927 ; , s. 51-61
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Med denna presentation vill jag närmare diskutera olika sätt att definiera och resonera kring kausalitet i texter. Tidigare analyser av expansionsrelationer i det internationella läsförståelseprovet PIRLS 2006 (ges för 10-åringar) har visat att uttryckta kausala relationer inte är särskilt vanliga i testets informativa texter. Med exempel ur frågor och bedömningsguide för PIRLS 2006 diskuteras nu till vilken grad frågorna uppmuntrar till kausala resonemang hos eleverna, och till vilken grad dessa frågor hänvisar till delar av texten där uttryckt kausalitet finns.  En vidare diskussion blir sedan vilken roll förklaringar och kausala relationer spelar i läromedel och uppgifter i grundskolans mellanår.
  •  
2.
  • Magnusson, Petra, 1963- (author)
  • Läsning som design – didaktiska möjligheter
  • 2011
  • In: Språket, kroppen och rummet – multimodala och digitala perspektiv på lärande. - Stockholm : Södertörns högskola. - 9789163700927 ; , s. 94-105
  • Book chapter (peer-reviewed)
  •  
3.
  • Olin-Scheller, Christina, 1958- (author)
  • Lärande och identitetsskapande utifrån Twilights textuniversum
  • 2011
  • In: Åttonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning.. - Stockholm : Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktningSödertörns högskola. - 9789163700927 ; , s. 106-116
  • Book chapter (peer-reviewed)
  •  
4.
  • Sofkova Hashemi, Sylvana, 1969- (author)
  • Berättelser i wiki : Autentiskt författarskap och responsarbete i digitalt textskapande i grundskolan
  • 2011
  • In: Texter om svenska med didaktisk inriktning. - Uppsala : Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning. - 9789163700927 ; , s. 133-144, s. 133-144
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Sociala medier erbjuder idag en aktiv produktion av innehåll online med ett digitalt textskapande som öppnar för nya didaktiska perspektiv på läsning och skrivning liksom utveckling av språkmedvetenhet. Det publika skrivandet i blogg och wiki erbjuder en autentisk publicering som kombineras dels med multimodala resurser och dels innehåller stöd för kommentering, diskussion och kontinuerlig loggning av text. I studien undersöks närmare den digitala textproduktionen i wiki och hur de omedelbara möjligheterna till kommentering, diskussion och loggning tillämpas i processen. Elevtexter i fyra wikiprojekt i årskurs fyra och sex i grundskolan har studerats och analyserats utifrån de skrivaktiviteter och redigeringsmönster som förekommer. Studien redovisar texternas omfång och mediala inslag, karaktären på instruktioner till skrivuppgiften, omfattningen av lärar- och kamratrespons och de skrivaktiviteter och redigeringsprocesser som förekommer. Resultaten visar att wiki som skrivarena inbjuder till en mer vidgad och synlig skrivprocess med multimodala resurser och stöd i responsarbetet, men också att miljöns funktionaliteter inte utnyttjas fullt ut och av alla deltagare. Den digitala miljön motiverade eleverna som hade lättare att komma igång med sitt skrivande. Eleverna främst skriver på och utvecklar texten där de slutade. De utövar skilda strategier i bearbetning av text, där instruktioner i skrivuppgiften påverkar tydligt deras texthandlingar. Lärarresponsen fokuserade på både innehållet i texten som på den språkliga formen och elevresponsen utnyttjades sporadiskt.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-4 of 4

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view