SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "L773:9789188909848 "

Search: L773:9789188909848

  • Result 1-9 of 9
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Benerdal, Malin, Doktor, 1984- (author)
  • Vad vill staten med praktiknära forskning?
  • 2022
  • In: Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi. - Lund : Nordic Academic Press. - 9789188909848 ; , s. 23-40
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
2.
  • Eriksson, Inger, et al. (author)
  • Praktikutvecklande forskning i samverkan – en inramning
  • 2022
  • In: Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi. - Lund : Nordic Academic Press. - 9789188909848 ; , s. 9-22
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Den här antologin tar sin utgångspunkt i begreppen utveckling, lärande och praktiknära forskning. Begreppen är centrala när det gäller forskning som genomförs i samverkan mellan skola och akademi. Vi vill diskutera och problematisera utmaningar och dilemman som kan uppstå i samverkan kring gemensamma forskningsprojekt. Det handlar om roller, etik och samverkansformer samt hur symmetri kan uppnås och ansvar fördelas, men antologin berör också utmaningar inom områden som utvecklingsarbete, kunskapsproduktion och kollegialt lärande.
  •  
3.
  • Eriksson, Inger, 1952- (author)
  • Utvecklingsarbetet som motor i utbildningsutvecklande forskning
  • 2022
  • In: Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi. - Lund : Nordic Academic Press. - 9789188909848 ; , s. 296-306
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • I det här kapitlet vill jag lyfta frågan om det lokala utvecklingsarbetets roll i praktiknära forskning. I de flesta av kapitlen i denna antologi är relationen mellan forskning och det lokala utvecklingsprojektet en utmaning och ett dilemma, men också en möjlighet. Syftet med praktiknära forskning i det utbildningsvetenskapliga fältet handlar ytterst om barns och elevers lärande och utveckling. Det finns med andra ord en grundläggande tanke om att praktiknära forskning ska bidra till att utbildningen, det vill säga undervisningen och den pedagogiska verksamheten, ska utvecklas i en riktning som förbättrar elevers möjligheter till lärande och utveckling. Detta innebär i de flesta fall att praktiknära forskning har en praktik- och teoriutvecklande ambition, som realiseras i relation till sådana insatser. I denna bok har vi valt att tala om utbildningsutvecklande forskning, främst för att ta ett bredare grepp om vad vi avser med skolans och utbildningens praktiker. Exempelvis finns det utbildningsutvecklande utmaningar kopplade till skolledares och skolhälsovårdens praktiker av relevans för elevers lärande som kan ställas i fokus för praktiknära forskning (se Alnervik & Alm i denna bok). I det följande väljer jag dock att diskutera relationen mellan forskning och utveckling i relation till undervisning, det vill säga undervisningsutvecklande forskning. De utmaningar och dilemman relaterade till frågor om utvecklingsarbetets roll i forskningen som lyfts i flera av kapitlen i denna bok har även adresserats av andra forskare (se t.ex. Hultman, 2015; Persson, 2020). Inom samhällsvetenskaplig forskning ses av tradition utvecklingsarbete som något avskilt från forskning (jfr Persson, 2020) och möjligen som ett resultat av tillämpning av teorier. Forskningsresultat förväntas således kunna bidra till utveckling av praktiken, om än indirekt, och det är vanligt att tala om vikten av att ha en vetenskaplig grund för det lokala utvecklingsarbetet.
  •  
4.
  •  
5.
  • St John, Oliver, 1953- (author)
  • Flerspråkigt stöd i Svenska för invandrare
  • 2022
  • In: Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi. - Lund : Nordic Academic Press. - 9789188909848 - 9789188909855
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • Med en övertygelse om att en användning av modersmålet främjar vuxna sfi-elevers andraspråksinlärning på studieväg 1, tog ett arbetslag på sfi i Örebro kommun in språkstödjare i undervisningen. Att utarbeta nya pedagogiska roller och att samordna klassrumsinteraktionen mellan lärare och språkstödjare visade sig dock vara utmanande. Exempelvis blev frågan om när och hur elevernas modersmål kan användas som resurs inom svenska som andraspråksinlärning ett kritiskt område att undersöka. Då initierades ett praktiknära forskningsprojekt tillsammans med Örebro universitet. Syftet var att utveckla arbetssätt och pedagogiska kompetenser hos både lärare och språkstödjare, för att på så sätt förbättra elevernas inlärningsmöjligheter.
  •  
6.
  •  
7.
  • Öhman Sandberg, Ann, 1960- (author)
  • Förutsättningar för hållbara samverkansmodeller
  • 2022. - 1
  • In: Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi. - Lund : Nordic Academic Press. - 9789188909848 ; , s. 41-60
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
8.
  • Öijen, Lena, 1977-, et al. (author)
  • Praktiknära forskning : ett rättviseprojekt?
  • 2022
  • In: Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi. - Lund : Nordic Academic Press. - 9789188909848
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
9.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-9 of 9

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view