SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Åkerstedt Zandra) "

Search: WFRF:(Åkerstedt Zandra)

  • Result 1-3 of 3
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Lidestam, Björn, 1968-, et al. (author)
  • Akutvård under ambulansfärd : naturalistiska data från simulerade typsituationer vid körning på testbana
  • 2019
  • In: Sammanställning av referat från Transportforum 2019. - : VTI.
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Background: Målen för detta projekt var att undersöka det aktuella kunskapsläget samt att samla in naturalistiska fordonsdynamiska data samt beteendedata vid olika simulerade utryckningsscenarier för att framöver utforma realistiska och prototypiska körscenarier med tillhörande vårduppgifter för användning i ambulanssimulatorförsök och träning av ambulanspersonal. Methods: För att uppnå målen genomfördes tre delstudier: en litteraturstudie, en workshop och ett fältexperiment på testbana. Results: Resultat Av litteraturstudien framgick det att den tidigare forskningen främst studerat kvaliteten av HLR under transporter. Trots skillnader i definitioner av kvalitet, tillämpade standarder och studiedesign framstår det som att det tveklöst föreligger svårigheter att under transport utföra hjärt–lungräddning (HLR) med hög kvalitet. Några studier har undersökt orsakerna till varför det är svårt att utföra HLR med god kvalitet och det har identifierats faktorer relaterade till transportförfarandet, fordonstyp och vårdutrymmets design. Under workshopen identifierades ett flertal vårdinterventioner som svåra att genomföra under transport; och de ansågs generellt som svårare att genomföra under transport i ambulansen än annars (t.ex. på sjukhus). Det framkom också en del faktorer som ansågs påverka vårdinterventionerna under transport. Dessa påverkansfaktorer kunde delas in i kategorierna rörelserelaterade, designrelaterade, vägbanans statusoch samarbete. Flertalet av dessa faktorer överensstämmer med de faktorer som rapporterats i litteraturstudien. Under fältexperimentet på testbana rapporterade deltagarna ökad arbetsbelastning och ökad svårighet i att utföra vårdinterventionerna allt eftersom transporten bestod av fler och hårdare hastighetsförändringar och kurvtagningar. Med ökad svårighetsgrad ökade även förekomsten av färdrelaterade faktorer, vilket var den kategori som ansågs påverka utförandet av interventionerna i störst utsträckning. Slutsatser Många vårdinterventioner, inte bara HLR, är svåra att utföra under transport. Orsakerna till svårigheterna som uppstår under transport kan hänföras till hur ambulansen rör sig, hur vårdutrymmet är designat, hur vägbanan är beskaffad, och hur samarbetet mellan föraren och den som vårdar patienten fungerar. Rörelserelaterade orsaker ter sig proportionerliga mot svårigheterna att utföra vårdinterventioner – men alla vårdinterventioner påverkas inte på samma sätt och i samma utsträckning, vilket bör studeras vidare.
  •  
2.
  • Prytz, Erik, 1985-, et al. (author)
  • A pilot investigation of the effect of transport-related factors on care quality in a moving ambulance
  • 2019
  • In: Prehospital and Disaster Medicine. - : Cambridge University Press. - 1049-023X .- 1945-1938. ; 34:1, s. 158-158
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Introduction:Providing patient care in a moving ambulance can be difficult due to various transport-related factors, (e.g., accelerations, lateral forces, and noise). Previous research has primarily focused on cardiopulmonary resuscitation (CPR) performance effects but has neglected to investigate other care interventions.Aim:To test a range of different care interventions during different driving scenarios.Methods:A workshop with ambulance practitioners was held to create a list of care interventions to be tested. Two ambulance practitioners were recruited to drive an ambulance on a closed test-track while performing care interventions on simulation models. Three driving scenarios of differing difficulty were used. Main outcome measures were estimates of workload using the NASA Task Load Index (TLX) and task difficulty. G-forces and video-data were also collected.Results:Estimated workload increased overall as the difficulty of the driving scenario increased, as did task difficulty estimates. However, some care scenarios and interventions were affected less. For example, placing intravenous access increased greatly in difficulty, whereas saturation and blood pressure measurements had more modest increases. TLX scores showed that the primarily estimated physical workload and effort that increased, but also mental and temporal demands for some care scenarios. The more difficult driving scenarios primarily increased the variability of measured G-forces but not necessarily the overall driving speed, indicating that force variability is an important factor to study further.Discussion:The study was intended as an initial pilot test of a wide range of care interventions. It will serve as input to future, larger studies of specific interventions and transport-related factors. Overall, this small pilot indicates that more interventions than only CPR should be studied in moving ambulances to investigate potential performance effects. This is important for traffic, patient, and work safety for ambulance workers and patients.
  •  
3.
  • Åkerstedt, Zandra, et al. (author)
  • Akutvård under ambulansfärd : naturalistiska data från simulerade typsituationer vid körning på testbana
  • 2018
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Ett pilotprojekt med tre delstudier (en litteraturstudie, en workshop och ett fältexperiment på testbana) rapporteras här. Avsikten är att i kommande projekt utveckla realistiska och prototypiska körscenarier med tillhörande vårdinterventioner för användning i ambulanssimulatorförsök och träning av ambulanspersonal. Målen var att granska kunskapsläget samt att samla in relevanta naturalistiska fordonsdynamiska data samt beteendedata vid simulerade utryckningsscenarier. Tidigare forskning har främst studerat kvaliteten av HLR (hjärt-lungräddning) under transporter och visat att det är svårt att under transport utföra HLR med hög kvalitet, beroende på transportförfarandet, fordonstyp och vårdutrymmets design. Utifrån workshopen valdes vårdinterventioner ut för kommande fältexperiment; baserat på frekvens och svårighetsgrad. Transportrelaterade faktorer som påverkar vårdinterventionerna kategoriserades i rörelserelaterade, designrelaterade, vägbanans status och samarbete. Fältexperimentet på testbana visade att arbetsbelastning och svårighet i att utföra vårdinterventionerna skattades högre då transporten bestod av fler och hårdare hastighetsförändringar och kurvtagningar. Rörelserelaterade faktorer var den kategori som ansågs påverka vårdinterventionerna mest.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-3 of 3

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view