SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Ahlstrand Elisabeth) "

Search: WFRF:(Ahlstrand Elisabeth)

  • Result 1-10 of 40
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  • Ahlstrand, Elisabeth, 1947-, et al. (author)
  • En modell för självvärdering av ämnen inom Filosofiska fakulteten
  • 2000
  • In: Undervisning och lŠärande. - Linköping : Centrum för universitetspedagogik. - 9172198729 ; , s. 7-10
  • Conference paper (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Inom Filosofiska fakulteten arbetar ett kvalitetsutskott i första hand med grundutbildningens utveckling och kvalitet. Kvalitetsutskottet har ett övergripande ansvar att stödja och initiera regelbunden uppföljning och utvärdering inom fakultetens verksamheter samt att initiera och stödja pedagogisk utveckling.Som ett led i det långsiktiga kvalitetsarbetet har en rad strategier utvecklats. Bland annat har en databas upprättas för att följa ämnens och programs söktryck, antagning, betygsnivå på. den sist antagne studenten, examination etc. I denna databas finns kvantitativa data om ämnen och program som kontinuerligt uppdateras. För att f. en bild av t ex grundutbildningens forskningsanknytning, internationalisering etc krävs att annan information om program och ämnen samlas in. Här har utskottet valt att pr.va tv. vägar. Programmen utvärderas av en extern utvärderare och ämnena med hjälp av självvärdering.En modell för självvärdering har utvecklats och prövas under innevarande termin av tre ämnen på. fakulteten; historia, litteraturvetenskap och bild. Att just dessa tre ämnen har valts ut beror på. att de har olika karaktär och ligger inom olika institutioner. Historia representerar ett traditionellt universitetsämne med l.ng tradition liksom litteraturvetenskap. Båda ligger inom temainstitutionen. Det som skiljer dem åt är att historia har ett stort antal studenter p. A-D nivån och många lärare är verksamma inom ämnet. Litteraturvetenskap är ett något mindre ämne vad gäller antalet studenter och lärare involverade. Bildämnet är inget examensämne på universitet men ingår i flera lärarprogram och ingår också i fristående kursutbudet som fort- och vidareutbildningsmöjlighet. Det ligger p. Estetiska institutionen. Många studenter går kortare kurser i ämnet. För närvarande är få lärare aktiva inom bildämnet.Kvalitetsutskottets ambition med självvärderingsmodellen är dels att verka för att ämnena reflekterar över sin situation i relation till ett antal kvalitetsaspekter, dels att ämnena aktivt arbetar med dessa aspekter i ett kontinuerligt utvecklingsarbete. Ett annat syfte är att med hjälp av rapportering från självvärderingarna tillföra fakulteten kunskap om de ämnen som bedriver grundutbildning, kunskaper som förhoppningsvis kan bidra till att beslut om utbildningars dimensionering etc sker p. ett gediget underlag.Syftet med presentationen av modellen för självvärderingen under CUP-dagen är att f. diskutera modellen och f. synpunkter för att kunna utveckla modellen vidare. Modellen presenteras kortfattat här. Vid den muntliga presentationen hoppas vi förutom att beskriva modellen också Redovisa de första rapporterna från de ämnen som under hösten prövar modellen.
  •  
3.
  • Ahlstrand, Elisabeth, et al. (author)
  • Erfarna lärares engagemang : livsberättelser som retrospektiv reflektion
  • 2008. - 1
  • In: Läraren i blickpunkten<em> </em>. - Stockholm : Lärarförbundets Förlag. - 9789197659895 - 9197659894 ; , s. 189-205
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Lärares arbete är komplext och kan beskrivas på olika sätt beroende på vilken utgångspunkt man väljer. I takt med att det ställs allt högre krav på lärare att utgå från en vetenskaplig bas i arbetet, behövs också fler redskap och begrepp för att förstå och förklara läraryrket. Hur ser arbetsprocesserna ut? Vad formar yrket? Vilka insatser kan göras för att förbättra verksamheten? Den här antologin presenterar femton sätt att se på lärares liv och arbete med hjälp av olika teoretiska perspektiv.Boken vänder sig till lärare och blivande lärare samt till alla som är intresserade av kunskapsutvecklingen kring lärares arbete.
  •  
4.
  • Ahlstrand, Elisabeth, 1947- (author)
  • Kulturer möts och påverkas
  • 2003
  • In: Antologi Lagarbete och tidig läs- och skrivutveckling. - Stockholm : Skolverket. - 9185009369 - 9789185009367 ; , s. -109
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Olika modeller för samarbete, samverkan och integration mellan förskole-, skolbarnsomsorgs- och skolkulturerna har utretts och debatterats under en följd av år.Syftet med integrationsreformen var att nya arbetsformer och ett gemensamt synsätt på barns och ungdomars utveckling och lärande från tidig ålder skulle utvecklas i mötet mellan de olika skol- och barnomsorgskulturerna.
  •  
5.
  •  
6.
  • Ahlstrand, Elisabeth, 1947-, et al. (author)
  • Learning by means of a thesis
  • 2005
  • In: Learning by means of a thesis in teacher education,2005.
  • Conference paper (other academic/artistic)
  •  
7.
  •  
8.
  • Ahlstrand, Elisabeth, 1947- (author)
  • Lärares samarbete - en verksamhet på två arenor : studier av fyra arbetslag på grundskolans högstadium
  • 1995
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • Around 1980 some important decisions were made regarding the Swedish comprehensive school, which in various ways influenced teachers' work. The school was to be divided into smaller units, so-called work-units. A work-unit was to contain two or more classes of students. As a consequence of this new organisation the teachers were to co-operate in a so called teacher-team, that was responsible for all activities in a work-unit.The aim of this thesis is to study teachers' work as regards their participation in and conceptions of collegial co-operation. Focus is on describing and analysing the meeting between external demands on teacher co-operation and the traditional freedom of the teaching profession to plan and carry through teaching individually.Four teacher-teams were studied during one year by means of participating observations of their planned conferences. Three teachers from each team were then interviewed about their views on and conceptions of work in teacher-team and of their tasks as teachers. All teachers in the four teams were also asked to keep a diary for one week where all collegial meetings were noted.The results indicate that when imposed collegial co-operation was introduced in the school it led to teacher collaboration being distributed into two separate arenas: conference co-operation (the formal arena) and other types of co-operation with colleagues (the informal arena). All teachers use the formal arena to introduce discussions about student welfare. otherwise they are moderately interested in the work in this arena. In the informal arena some teachers act as initiators of ontent, closely related to well-known interests among teachers; instruction and student welfare.Teachers express a need for collegial co-operation and they take the opportunity under certain circumstances.
  •  
9.
  • Ahlstrand, Elisabeth, 1947- (author)
  • Lärares samarbete över professionsgränser
  • 2007
  • In: Forskning om lärares arbete i klassrummet. - Stockholm : Myndigheten för skolutveckling. - 9789185589265 ; , s. 127-138
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Varje dag går en miljon elever och lärare till arbete i den svenska skolan. De allra flesta arbetar engagerat och når goda resultat. Eleverna lär sig, med stöd från sina lärare, läsa, skriva och räkna. De skaffar sig kunskap om sociala och naturvetenskapliga fenomen. De utvecklar kreativitet och estetisk kompetens. Naturligtvis finns både elever och lärare som upplever svårigheter i detta arbete, men de allra flesta får uppleva att arbetet fortskrider på önskat sätt. Den här boken handlar om elevernas och lärarnas arbete i klassrummet när det gäller skolans primära uppgift; att ge möjlighet till lärande och utveckling. Den handlar om arbetet med grundläggande färdigheter och lärande, om läraren som arbetsledare och ansvarig för val av arbetsformer, läxor, möblering liksom deras arbete med värdefrågor, genusfrågor och konfliktlösning. Den handlar också om lärares inbördes samarbete. Kort sagt en bok som handlar om lärarens breda uppdrag. Boken är skriven av forskare som alla arbetar med lärarutbildning och som själva har erfarenheter från arbete i skolan.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 40
Type of publication
conference paper (15)
reports (9)
book chapter (7)
journal article (5)
doctoral thesis (2)
other publication (1)
show more...
licentiate thesis (1)
show less...
Type of content
other academic/artistic (34)
peer-reviewed (4)
pop. science, debate, etc. (2)
Author/Editor
Ahlstrand, Elisabeth ... (32)
Bergqvist, Kerstin, ... (6)
Ejerblad, Elisabeth (4)
Granström, Kjell, 19 ... (4)
Samuelsson, Jan (3)
Nilsson, K. (2)
show more...
Andreasson, Bjorn (2)
Ahlstrand, Erik, 197 ... (2)
Ahlstrand, Elisabeth (2)
Persson, Ulla-Britt, ... (2)
Carlsson, G. (2)
Harrison, Claire (2)
Zweegman, Sonja (2)
Fernandes, Savio (2)
Bareford, David (2)
Knapper, Steven (2)
Linder, Olle (2)
Vestergaard, Hanne (2)
Birgegård, Gunnar, 1 ... (1)
Samuelsson, J (1)
Andreasson, B (1)
Kindgren, Joakim, 19 ... (1)
Andersson, Ingrid (1)
Eriksson Gustavsson, ... (1)
Persson, Ulla-Britt (1)
Ahlstrand, Erik (1)
Andréasson, Björn (1)
Fahlén, Rose-Marie, ... (1)
Hjelm, B. (1)
Sjögren, J. (1)
Westlund, Ingrid, 19 ... (1)
Mideklint, Leif, 195 ... (1)
Fahlén, Lennart, 193 ... (1)
Hartman, S.G. (1)
Magnusson, Anders, 1 ... (1)
Naeslund, L. (1)
Rannström, Annika, 1 ... (1)
Andersen, C (1)
Gronbaek, Kirsten (1)
Hylander, Ingrid (1)
Vestergaard, H. (1)
Jensen, M (1)
Mills, K (1)
Zweegman, S (1)
Harrison, C (1)
Andersen, Christen L ... (1)
McMullin, Mary F. (1)
Loefvenberg, Eva (1)
Jensen, Morten K. (1)
Bjerrum, Ole W. (1)
show less...
University
Linköping University (37)
Uppsala University (4)
Örebro University (3)
Karolinska Institutet (2)
Language
English (23)
Swedish (17)
Research subject (UKÄ/SCB)
Medical and Health Sciences (4)
Social Sciences (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view