SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Aminoff Christina) "

Search: WFRF:(Aminoff Christina)

  • Result 1-4 of 4
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Aminoff, Christina (author)
  • Samtals- och skriftspråksorienterade lärarledda aktiviteter i förskoleklass
  • 2017
  • Licentiate thesis (other academic/artistic)abstract
    • Syftet med studien är att bidra med kunskaper om förskoleklassens verksamhet med fokus på lärares och barns handlingar i samtals- och skriftspråksorienterade lärarledda aktiviteter. Centrala frågor i studien handlar om vad som händer i mötet mellan läraren och barnen och vilka förutsättningar för barns samtalande och skriftspråkande som skapas i interaktion mellan läraren och barnen i de lärarledda aktiviteterna.Metoden har inspiration av etnografisk ansats. Datamaterial består framför allt av delvis deltagande observationer där fältanteckningar skrivits för att dokumentera dessa. I studien ingår tre förskoleklasser från tre olika skolor. Varje förskoleklass har observerats vid sju tillfällen. Datamaterialet har analyserats med hjälp av tematisk analys, begrepp från tidigare forskning samt utifrån studiens teoretiska utgångspunkt, det sociokulturella perspektivet.Av resultat framgår att alla barn till stora delar gör samma övningar under de lärarledda aktiviteterna. Läraren och barnen rör sig i höglästa berättelser på ett såväl intratextuellt som intertextuellt sätt och när de tillsammans arbetar med att skriva så förekommer både ett styrt och ett friare skrivande. Resultat visar även att det förekommer en viss upprepning av ett innehåll som vissa barn har kunskap och erfarenhet av sedan tidigare, exempelvis från förskolan.             
  •  
2.
  • Aminoff, Christina, 1966- (author)
  • Skriftspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1
  • 2021
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • Denna avhandling handlar om skriftspråklighet i förskoleklass och årskurs 1. Syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om skriftspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1 och i övergången mellan de två skolformerna. I avhandlingen ingår tre förskoleklasser och fem klasser i årskurs 1. Det empiriska materialet består av observationer, fältanteckningar, stillbilder och informella samtal. Materialet har analyserats med hjälp av tematisk analys, begrepp från tidigare forskning samt begrepp från avhandlingens teoretiska utgångspunkt, det sociokulturella perspektivet. Materialet har även analyserats med inspiration från Luke och Freebodys (1997, 1999) resursmodell. Resultatet visar att när läraren och barnen arbetar med läsande och skrivande är ofta språkets form, funktion och innehåll åtskilda från varandra. Det är en bild som framträder i arbetet med exempelvis skriftens kod. Träning av kodningsfärdigheter kopplas inte till ett funktionellt läsande och skrivande, utan sker i isolerade aktiviteter. I övergången mellan skolformerna upprepas skriftspråkligt innehåll, exempelvis kan barnen göra samma eller liknande ljudanalytiska övningar i årskurs 1 som de arbetat med i förskoleklass. Det innebär att de barn som redan behärskar det som ska läras i en övning inte möts utifrån sina kunskaper och erfarenheter.
  •  
3.
  • Stjernbrandt, Albin, et al. (author)
  • Neurosensory and vascular symptoms and clinical findings in the hands of Arctic open-pit miners in Sweden and Norway : a descriptive study
  • 2023
  • In: International Journal of Circumpolar Health. - : Taylor & Francis. - 1239-9736 .- 2242-3982. ; 82:1
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This cross-sectional study aimed to describe exposure to cold climate and hand-arm vibration (HAV) as well as neurosensory and vascular symptoms and clinical findings among open-pit Arctic miners. It was based on data from questionnaires and physical examinations, including 177 men and 75 women from two open-pit mines in Sweden and Norway (response rate 54%). Working outdoors or in an unheated building or machine for at least two hours per day was reported by 44% and HAV exposure of the same duration by 10%. Neurosensory symptoms (e.g. reduced perception of touch) in the hands were reported by 47% and Raynaud’s phenomenon by 14%. In brief conclusion, the study showed that Arctic miners were commonly exposed to both cold temperatures and HAV. They also reported a broad range of neurosensory and vascular symptoms in their hands and had abnormal clinical findings related to the symptoms. The results emphasise the need for additional preventive measures in this occupational setting.
  •  
4.
  • Stjernbrandt, Albin, et al. (author)
  • Raynaud's phenomenon in the feet of Arctic open-pit miners
  • 2024
  • In: International Journal of Circumpolar Health. - : Taylor & Francis. - 1239-9736 .- 2242-3982. ; 83:1
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The literature on Raynaud's phenomenon (RP) in the feet is scarce, especially in the occupational setting. The primary aim of our study was to investigate the occurrence of RP in the feet of miners. As part of the MineHealth project, written surveys and clinical examinations were completed by 260 Arctic open-pit miners working in northern Sweden and Norway (participation rate 53.6%). Data on RP were collected using standardised colour charts and questionnaire items. Clinical examination included assessing the perception of vibration and pain in both feet. There were eight women and three men who reported RP in the feet. Four also had RP in their hands but none acknowledged any first-degree relatives with the condition. Nine reported exposure to foot-transmitted vibration and one to hand-arm vibration. Seven showed signs of neurosensory injury in the feet. To conclude, the occurrence of RP in the feet of miners was 4.4%. Most cases with RP in the feet did not report the condition in the hands and were exposed to vibration transmitted directly to the feet. There were no reports of a hereditary component. Most cases with RP in the feet also had clinical findings suggestive of peripheral neuropathy in the feet.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-4 of 4

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view