SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Andersson Lars Fredrik) "

Search: WFRF:(Andersson Lars Fredrik)

  • Result 1-10 of 235
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Hedström, Brita, et al. (author)
  • Visby Innerstad : En användningsplan
  • 1973
  • Reports (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Sedan lång tid föreligger i stort sett enighet om att bevara innerstadens bebyggelse och att anpassa eventuella nytillskott till det redan bestående. Med den inställningen har förändringsprocessen både dämpats och mildrats men ändå inte bragts att avstanna. Förändringar sker ständigt om det också huvudsakligen i smått: de många synbart så anspråkslösa byggnadsåtgärderna adderar efterhand ihop sig till något större och mer genomgripande. Långsamt, nästan omärkligt, ändrar innerstaden sitt ansikte.Ändå är det inte själva husen som förändrats mest utan användningen av dem. Ur funktionell synpunkt har 1950 - och 60-talen har varit något av en omstörtning i innerstadens historia: den har förlorat nästan hälften av de boende, en stor del av detaljhandeln och praktiskt taget helt sin gamla roll som skolcentrum. I gengäld har ytterstaden vuxit ut till ett sammanhängande kilometerbrett bälte. Till stor del av denna funktionella förändring en följd av beslutet att bevara innerstadens bebyggelse. Vad som inte fått plats inom den gamla ramen har etablerats utandör den.Föreliggande arbete vill ge en översiktlig bild av förändringsförloppen, sedda i ett långt tidsperspektiv men med tonvikt på dagsläget. Bebyggelsen tas upp till utförlig granskning men också användningen av den. Det är just samspelet mellan husen och de funtkioner, de fyller, som kan sägas utgöra bokens huvudtema. I de flesta fall är detta sammanhang hus-användning alldeles konfliktfritt och föranleder därför inte heller någon diskussion. Vad som behandlas är de relativt få problematiska fallen, hus som borde rustas upp för att fylla sin uppgift, hus som är olämpligt nyttjade eller inte använda alls. En serie sådana fall tas upp till systematisk genomgång; samtidigt berörs också de trafik - och miljömässiga konsekvenserna. Bokens syfte är alltså klart: den ger ett underlag av fakta för arbetet med att jämka samman byggnader och användningsformer. I den meningen kan skriften kallas en anvädningsplan för Visby innanför murarna.Arkitekturskolanas arbete har bedrivitis parallellt med den kommunala Innerstadskommitténs verksamhet. Något organiserat samarbete har inte förekommit med de informella kontakterna har varit både täta och goda. Att likheterna mellan Innerstadskommittén och Arkitekturskolans slutsatser blivit så pass stora, kan tillskrivas en gemensam helhetssyn.En av Arkitekturskolans elever, arkitekt Lars-Ingvar Larsson, har tidigare självständigt genomfört en undersökning av förändringar i innerstaden 1945-70- Denna studie publicerats separat och bör uppfattas som ett komplement till den hör föreliggande.Förutom de i innehållsförteckningen nämnda har ytterligare några aktivt medverkat i arbetet. Studiet av trafikfrågorna i innerstaden, i hamnen och öster om ringmuren leddes av Åke Claesson, I fältstudier och diskussioner medverkande Göran Månsson.Arkitekturskolan har fått god hjälp av ett antal initierade personer i Visby. Särskild tacksamhet är vi skyldiga byggnadsnämnden ordförande Henning Jacobson, kommunalrådet C B Stenström, stadsarkitekten Måns Hagbergm f. länsbostadsdorektören Åke Malmberg och landsantikvarien Gunnar Svahnström. I boken publiceringskostnaderna har ekonomiskt bidrag lämnats av Gotlands kommun och Riksantikvarieämbetet.Boken har redigerats av Sture Balgård och Ann Mari Westerlind med hjälp av Henrik O Andersson, Bo Ek, Göran Lindahl, Fredrik von Platen, John Sjöström Gunnar Westerlind och Hans Wetterfors.Skeppsholmen, Stockholm, sommaren 1973.Arkitekturskolans lärare och elever.
  •  
2.
  •  
3.
  • DAWODY, JAZAER, 1959, et al. (author)
  • An integrated system for energy-efficient exhaust aftertreatment for heavy-duty vehicles
  • 2015
  • In: Renewable Energy in the Service of Mankind. - Cham : Springer International Publishing. - 9783319177779 - 9783319177762 ; 1, s. 133-143
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • © Springer International Publishing Switzerland 2015. This chapter presents a unique system approach applied in a joint academic- industrial research programme, E4 Mistra, to attain the goals of high energy efficiency and low emissions in an exhaust aftertreatment system for heavy-duty vehicles. The high energy efficiency is achieved by heat recuperation, onboard hydrogen production for NOx reduction, and by finding new solutions for making the aftertreatment system active at low exhaust temperatures. To reach low particulate emissions, a mechanical filter using a sintered metal powder is developed and coated with catalytic material to improve the soot oxidation efficiency. Low NOx emissions are achieved by an efficient NOx reduction catalyst. The integrated E4 Mistra system comprises four technological advances: thermoelectric (TE) materials for heat recuperation, catalytic reduction of NOx over innovative catalyst substrates using either the onboard diesel or biodiesel, H2 from a high-efficiency fuel reformer, and particulate filtration over a porous metal filter. The TE materials are used in a TE generator (TEG) which converts thermal energy into electricity. The TEG is used to recuperate heat from the exhaust-gas recirculation (EGR) circuit of heavy-duty trucks and is expected to generate ~1 kW electric power from 20 kW heat in the exhaust gas. The TEG is integrated in a plate heat exchanger (HEX) designed particularly for this application. Apart from the knowledge and experiences in TEG and heat exchange technologies, a thorough fluid dynamics and TE analysis are performed in this project to understand the governing processes and optimize the system accordingly. The components of the E4 Mistra system are explained in the chapter in addition to test results, which show the system's capacity for H2 production, NOx conversion, particulate matter filtration and soot oxidation, and finally electric power generation via heat recuperation from the exhaust gas using the developed TEG-HEX system.
  •  
4.
  • Adams, Mike, et al. (author)
  • Commercial banking, insurance and economic growth in Sweden between 1830 and 1998
  • 2009
  • In: Accounting Business and Financial History. - : Taylor & Francis. - 0958-5206 .- 1466-4275. ; 19:1, s. 21-39
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • We examine empirically the dynamic historical relation between commercial bank lending, insurance and economic (income) growth in Sweden using time-series data from 1830 to 1998 and performing tests for Granger causality. Because of the non-stationary nature of the time series examined the procedure of Toda andYamamoto (1995) is used. Our results, which have accounted for possible regime changes due to different exchange rate mechanisms over time, indicate that insurance has Granger-caused economic growth and bank lending. Therefore, we conclude that insurance is an important prerequisite for stimulating economic growth and that this could have important implications for contemporary developing economies.
  •  
5.
  • Andersson, Fredrik N G, et al. (author)
  • Den europeiska stabiliseringspolitiken efter coronapandemin - Mer flexibel integration eller federalism?
  • 2022
  • In: EU mellan federalism och flexibel integration. - 1403-3879. - 9789173591799 ; 2022, s. 115-144
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • I bokens kapitel diskuterar Fredrik N G Andersson och Lars Jonung finans- och penningpolitiken i Europa efter coronapandemin. Sedan euron, den gemensamma valutan, infördes den förste januari 1999 har såväl penningpolitiken som finanspolitiken varit föremål för en rad reformer. Dessa har varit påverkade av erfarenheterna och tolkningen av tidigare ekonomiska kriser. I samband med coronapandemin 2020–21 togs de första stegen mot en federal finanspolitik inom EU då medlemsländerna kom överens om den gemensamma återhämtningsplanen NextGenerationEU. Den innehåller både transfereringar mellan medlemsländerna och nya befogenheter för EU-kommissionen att ta upp lån och skatter. I detta kapitel diskuterar Andersson och Jonung innebörden av en gemensam finanspolitik för EU. Vilka möjligheter och svårigheter skulle en federal finanspolitik möta? Kapitlet inleds med en genomgång av hur den globala finanskrisen 2008/09, den europeiska skuldkrisen 2010–15 samt coronapandemin påverkat det stabiliseringspolitiska ramverket i EU. Den grundläggande tesen som författarna driver är att reformerna av ramverket har styrts av kortsiktiga krishänsyn och inte av de grundläggande problemen som EU:s ekonomier brottas med. Ökad federalism genom en fiskal union och ett större ansvar för den Europeiska unionen i utformningen av finanspolitiken löser inte unionens centrala ekonomiska obalanser. Snarare kan ökad federalism leda till ytterligare spänningar mellan medlemsländerna när deras nationella intressen skiljer sig åt. Andersson och Jonung betonar struktur- och tillväxtreformer som ett alternativ till en federal finanspolitik. Europas ekonomi har under lång tid lidit av svag tillväxt vilket förstärker den ekonomiska nedgången under kriser. Genom att fokusera på tillväxt- och strukturreformer kan Europa möta framtida kriser mer framgångsrikt än vad fallet varit under eurons första tjugo år. Ett sådant reformarbete omfattar ett färdigställa en väl fungerande inre marknad – en fråga som redan ligger inom EU:s kompetensområde och som inte kräver nya maktbefogenheter.
  •  
6.
  • Andersson, Fredrik N G, et al. (author)
  • European Stabilisation Policy After the COVID-19 Pandemic: More Flexible Integration or More Federalism?
  • 2023. - 1
  • In: The EU between Federal Union and Flexible Integration : Interdisciplinary European Studies - Interdisciplinary European Studies. - Cham : Springer International Publishing. - 9783031223976 - 9783031223969 ; , s. 103-132
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • Crises are a major driving force behind cooperation in the European Union. During severe crises, cooperation has been enlarged and intensified. The Ukrainian war and the covid-19 pandemic are two examples of this pattern, not least when it comes to the conduct of stabilization policies in the EU. In this chapter, we discuss the implications for the EU of a move towards increased fiscal federalism. First, the role of crises as a driver of political change is analysed. Next, we examine in greater detail, the effect of crises on the design of stabilisation policies in the EU since the introduction of the euro, the common currency. Finally, we discuss the significance of the recent pandemic-induced steps towards increased federalism for the EU. We raise the question as to whether this is a desirable path for the future of European cooperation.
  •  
7.
  •  
8.
  •  
9.
  • Andersson, Mattias, et al. (author)
  • Intrinsic and extrinsic influences on the temperature dependence of mobility in conjugated polymers
  • 2008
  • In: Organic electronics. - : Elsevier. - 1566-1199 .- 1878-5530. ; 9:5, s. 569-574
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The temperature dependence of charge carrier mobility in conjugated polymers and their blends with fullerenes is investigated with different electrical methods, through field effect transistor (FET), space charge limited current (SCLC) and charge extraction (CELIV) measurements. Simple models, such as the Gaussian disorder model (GDM), are shown to accurately predict the temperature behavior, and a good correlation between the different measurement methods is obtained. Inconsistent charge carrier concentrations in the modeling are explained through intrinsic non-equilibrium effects, and are responsible for the limited applicability of existing numerical models. A severe extrinsic influence from water in FETs with a hydrophilic insulator interface is also demonstrated. The presence of water leads to a significant overestimate of the disorder in the materials from measurements close to room temperature and erratic behavior in the 150-350 K range. To circumvent this problem it is shown to be necessary to measure under ultra high vacuum (UHV) conditions. © 2008 Elsevier B.V. All rights reserved.
  •  
10.
  • DAWODY, JAZAER, 1959, et al. (author)
  • E4-Mistra, a research program for the development of an energy efficient low emission exhaust aftertreatment system for heavy duty vehicles
  • 2012
  • In: World Renewable Energy Forum, WREF 2012, Including World Renewable Energy Congress XII and Colorado Renewable Energy Society (CRES) Annual Conference. - : American Solar Energy Society. - 9781622760923 ; , s. 4530-4536
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • This paper presents a unique system approach applied in a joint academic - industrial research program, E4 Mistra, to reach the goals of energy efficiency and low emissions exhaust aftertreatment system for heavy duty vehicles. The high energy efficiency is achieved by heat recuperation, on-board hydrogen production for use in both an auxiliary power unit and for NOx reduction and by finding new solutions for making the after-treatment system active at low exhaust temperatures. To reach low particulate emissions a mechanical filter using a sintered metal filter is developed. Low NOx emissions are achieved by an efficient NOx reduction catalyst. The system is based on four technological advances: Thermoelectric material s for heat recuperation, catalytic reduction of NOx over innovative catalyst substrates using hydrocarbons from the fuel and H2 from a high efficiency fuel reformer, and particulate filtration over a porous metal filter.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 235
Type of publication
journal article (128)
reports (33)
other publication (28)
book chapter (18)
conference paper (13)
doctoral thesis (5)
show more...
book (2)
licentiate thesis (2)
patent (2)
editorial collection (1)
editorial proceedings (1)
research review (1)
review (1)
show less...
Type of content
peer-reviewed (106)
other academic/artistic (87)
pop. science, debate, etc. (42)
Author/Editor
Andersson, Lars Fred ... (33)
Andersson, Lars Fred ... (17)
Nilsson, Lars J (15)
Lindmark, Magnus, 19 ... (13)
Andersson, Lars-Fred ... (13)
Ericsson, Göran (9)
show more...
Edenius, Lars (9)
Andersson, Fredrik (7)
Lindmark, Magnus (7)
Åhman, Max (7)
Andersson, Lars, 197 ... (6)
Eriksson, Rikard, 19 ... (6)
Bauer, Fredric (6)
Singh, Navinder (6)
Petersen, Greta, 197 ... (5)
Adams, Mike (5)
Malmsten, Jonas (5)
Arnemo, Jon (5)
Carlbring, Per (4)
Davidson, Lars, 1957 (4)
Karlsson, Mikael (4)
Eriksson, Liselotte, ... (4)
Oxelheim, Lars (4)
Kronsell, Annica (3)
Larsson, Anders (3)
Nielsen, Jens B, 196 ... (3)
Bäckhed, Fredrik, 19 ... (3)
Wiklund, Urban (3)
DAWODY, JAZAER, 1959 (3)
Brudin, Lars (3)
Almroth, Gabriel (3)
Collet, Jean-Philipp ... (3)
Andersson, Jonas (3)
Andersson, B. (3)
Khan, Jamil (3)
Pettersson, Fredrik (3)
Uhlin, Fredrik (3)
Olsson, Tommy (3)
Gedda, Lars (3)
Österlund, Lars (3)
Hansen, Torben (3)
Johansson, Bengt (3)
Montalescot, Gilles (3)
Andersson, Gerhard (3)
Clement, K (3)
Vestergaard, H. (3)
Hahn-Zoric, M (3)
Bork, Peer (3)
Hansen, Teis (3)
Køber, Lars (3)
show less...
University
Lund University (91)
Umeå University (77)
Uppsala University (21)
University of Gothenburg (16)
Chalmers University of Technology (15)
Swedish University of Agricultural Sciences (13)
show more...
Karolinska Institutet (11)
Linköping University (10)
Royal Institute of Technology (9)
Stockholm University (8)
University of Borås (5)
Örebro University (4)
University of Skövde (2)
VTI - The Swedish National Road and Transport Research Institute (2)
Luleå University of Technology (1)
University of Gävle (1)
Jönköping University (1)
Mid Sweden University (1)
Södertörn University (1)
Linnaeus University (1)
RISE (1)
Karlstad University (1)
Swedish Agency for Marine and Water Management (1)
The Royal Institute of Art (1)
show less...
Language
English (149)
Swedish (86)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (139)
Natural sciences (37)
Medical and Health Sciences (28)
Engineering and Technology (26)
Agricultural Sciences (11)
Humanities (4)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view