SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Arvidsson Pernilla) "

Search: WFRF:(Arvidsson Pernilla)

  • Result 1-10 of 20
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Arvidsson, Anna, 1971- (author)
  • Challenges of transnational parenthood : Exploring different perspectives of surrogacy in Sweden and India
  • 2019
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • Transnational surrogacy challenges traditional norms of parenthood, especially motherhood; additionally, it is viewed as the exploitation of poor women. The overall aim of this thesis was to shed light on the consequences of an unregulated situation on surrogacy in the Swedish and Indian contexts, and to give different perspectives on surrogacy and the surrogate. The experiences of using transnational surrogacy and the consequences of using this reproductive method in a context of a largely unregulated situation had rarely been explored at the start of the study. Between 2012 and 2015, qualitative interviews were conducted with commissioning parents in Sweden who used transnational surrogacy mainly in India, as well as with social workers in Sweden, who have handled cases regarding the legal recognition of parenthood. To capture a non-western perspective on surrogacy, the views of women and men in different social strata in Assam, India were explored through individual interviews and focus group discussions. At the start of the project, India was the most common country to turn to for surrogacy. The results reveal that both commissioning parents and social workers needed to navigate inadequate parental legislation, with the result that commissioning parents felt questioned as parents. Social workers tried to balance the protection of the surrogate’s rights with the child’s best interest. The ethical aspects made the users of surrogacy ambivalent, and, for social workers, it resulted in further reluctance to handle legal parenthood cases. However, from an Assamese point of view, no ethical considerations were expressed; instead, the surrogate would either be stigmatized for her act and seen as though she was “selling her child,” or seen as a woman doing a noble act, helping a childless couple. All the informants demonstrated a pragmatic view of legal parenthood, but the current legal situation in Sweden limits the scope to act as parents in relation to society, because of the length of time it takes to be recognized as legal parents. This comes with a risk for children. From the perspective of reproductive justice, a clearer regulation on surrogacy, and kinship rules that are more adjusted to the current family practice, are needed. Additionally, to limit the risks for all parties involved in the surrogacy process, a more transparent surrogacy process is needed.
  •  
2.
  • Axelsson, Ulrik, et al. (author)
  • Strukturerad miljödatahantering inom järn- och stålindustri
  • 2002
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Efterfrågan på miljöinformation i olika former förväntas öka under de kommande åren. Det gäller såväl internt inom företaget som externt till kunder, ägare, övriga finansiärer, myndigheter m.fl. För att kunna möta de förväntade kraven har företagen inom järn- och stålindustrin identifierat ett behov av att åstadkomma en strukturerad miljödatahantering (lagring, bearbetning och dokumentation), som möjliggör att ett och samma dataunderlag så långt som möjligt kan utnyttjas och relativt enkelt omformas till olika former av kommunikationsprodukter. Projektets mål är därför att ta fram en branschgemensam struktur för miljödatahantering inom järn- och stålindustrin
  •  
3.
  • Axelsson, Ulrik, et al. (author)
  • Strukturerad miljödatahantering inom järn- och stålindustri. Etapp 2; Miljöinformationssystem
  • 2004
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Det analysarbete som gjorts har i denna etapp har genomförts i samarbete med samma tre typföretag - Höganäs AB, Sandvik Materials Technology samt Ovako Steel AB - som i etapp 1. De tre företagen hanterar vardera en avsevärda mängd miljödata som idag finns utspridd inom organisationerna och lagras i olika system varför sammanställningar försvåras. Det betyder att den miljödata som mäts och beräknas lagras på ett sätt som innebär en irrationell hantering av den samlade miljöinformationen. Den analys som visar att det inom järn- och stålbranschen går att beskriva verksamhetsprocesser på ett enhetligt sätt och att miljödatan som företagen mäter, beräknar och lagrar överensstämmer i mycket stor grad. Baserat på detta har en branschgemensam miljödatastruktur varit möjlig att ta fram. Denna struktur är framtagen för att kunna lagra miljödata för utsläpp till luft, utsläpp till vatten, energianvändning och avfall. Utifrån den miljödatastruktur som arbetats fram och genom diskussioner med representanter för typföretagen i projektet har en översiktlig systemskiss för ett miljöinformationssystem inom järn- och stålindustrin tagits fram. Detta miljöinformationssystem kan vara generellt inom branschen och svara upp mot gemensamma krav på hantering av miljödata.
  •  
4.
  • Eklind, Saskia, et al. (author)
  • Lipopolysaccharide induces both a primary and a secondary phase of sensitization in the developing rat brain
  • 2005
  • In: Pediatr Res. ; 58:1, s. 112-6
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Data indicate that bacterial products in combination with other antenatal or postnatal exposures increase the risk of perinatal brain injury. We have previously shown that administration of lipopolysaccharide (LPS) 4 h before hypoxia-ischemia (HI) increases brain injury in 7-d-old rats. The mechanisms behind such sensitization are unclear, but contrasts against a preconditioning effect of LPS given 1-3 d before ischemia in adult animals. To investigate how the effects of LPS depend on the time interval between administration and HI in the developing brain, we evaluated the effect of varying time interval (2-72 h) between LPS and HI, the duration of HI (20 or 50 min), and age of the rat pups (postnatal d 4 or 7). Outcome was assessed by brain injury scoring of specific regions. We found that LPS reduced brain injury (by 78%) when administered 24 h before 50 min of HI. However, when LPS was administered 6 h before either 20 or 50 min of HI, brain injury was increased by 2026% and 137%, respectively. Even LPS given 72 h before HI increased injury, both when LPS was administered at postnatal d 4 (by 446%) and 7 (by 77%). In conclusion, LPS enhanced vulnerability in the developing brain both in the acute (4-6 h) and the chronic (72 h) phase after administration, whereas an intermediate interval between LPS and HI had the opposite effect. The long-term sensitizing effect of LPS has not been previously described.
  •  
5.
  • Eklind, Saskia, et al. (author)
  • The role of glucose in brain injury following the combination of lipopolysaccharide or lipoteichoic acid and hypoxia-ischemia in neonatal rats
  • 2004
  • In: Dev Neurosci. ; 26:1, s. 61-7
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • We have previously shown that lipopolysaccharide (LPS) sensitizes the immature rat brain to subsequent hypoxic-ischemic (HI) injury; however, the underlying mechanisms remain unclear. In this study, we examined the role of glucose in the sensitizing effects of LPS and lipoteichoic acid (LTA) in combination with HI in 7-day-old rats. LPS/HI resulted in hypoglycemia which lasted 24 h and lactate levels were increased from 6 to 10 h after LPS administration. LPS/HI induced severe brain injury, which persisted 2 weeks after LPS/HI. Administration of glucose to LPS-treated animals with HI reduced brain injury in the cerebral cortex and hippocampus, while striatal damage remained. LTA/HI did not affect blood glucose, lactate or brain injury. In conclusion, enhanced blood glucose levels during HI after LPS administration conferred protection in some brain regions but not in the striatum, suggesting that alterations in glucose can only partly explain the sensitizing effect of LPS.
  •  
6.
  • Hedtjärn, Maj, 1973, et al. (author)
  • White matter injury in the immature brain: role of interleukin-18
  • 2005
  • In: Neurosci Lett. ; 373:1, s. 16-20
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Inflammation is likely to be important in the pathophysiology of white matter damage in the immature brain. In order to investigate the involvement of interleukin (IL)-18, we subjected 9-day-old IL-18-deficient and wild-type (WT) mice to hypoxia-ischemia (HI) (unilateral carotid ligation and exposure to 10% oxygen) and white matter injury was evaluated after 3 days by immunostaining for myelin basic protein (MBP) and neurofilament (NF). The immunoreactivity of MBP was significantly higher by 92, 49 and 21%, respectively, in subcortical white matter, striatum and thalamus in IL-18-deficient mice versus WT mice following HI. Similarly, there was a more pronounced immunoreactivity of NF by 78% in the subcortical white matter in IL-18 KO versus WT mice. IL-18 was expressed by astrocytes and microglia, whereas the IL-18 receptor was mainly found in astrocytes localized in and around the subventricular white matter. Taken together, these results indicate that release of IL-18 may play an important role in the development of white matter injury in the neonatal brain.
  •  
7.
  •  
8.
  • Malm, Joakim, et al. (author)
  • UTVÄRDERING AV SI-VERKSAMHETEN VID LUNDS UNIVERSITET 2016/17
  • 2017
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Samverkansinlärning/Supplemental Instruction (SI) är en pedagogisk metod som syftar till att öka genomströmningen i svåra kurser. Metoden uppstod i USA vid University of Missouri Kansas City i mitten på 1970-talet och har därefter spridits till mer än 1500 högre lärosäten i ett trettiotal länder (Martin, 2008). Kort kan SI sägas vara ett studentdrivet komplement till ordinarie undervisning vid högre utbildning. Material i en kurs bearbetas tillsammans i en studiegrupp genom diskussion och grupparbeten under ledning av en äldre student – den s.k. SI-ledaren. Samverkansinlärning kom till Lunds universitet 1994 och har fått stor spridning på universitetet. Lund universitet utgör också ett nav för SI både i Sverige (SI finns på ca 15 svenska högre lärosäten) och i Europa och är också platsen för det nordeuropeiska SI-centret som ansvarar för utbildning och uppföljning i området på uppdrag av det internationella SI-centret i USA. Denna rapport sammanfattar resultaten från en utvärdering av SI-verksamheten vid Lunds universitet under läsåret 2016/17. SI-programmet vid Lunds universitet är omfattande med verksamhet på sex av universitetets fakulteter. Totalt har vi årligen ca 230 verksamma SIledare i ett sjuttiotal kurser. Organisationen av SI varierar mellan de olika fakulteterna. En ytterlighet finns vid LTH och naturvetenskaplig fakultet där verksamheten är starkt centraliserad. Den andra ytterligheten är vid samhällsvetenskaplig fakultet där SI-verksamheten är decentraliserad till de olika ämnena. Det som förenar de olika verksamhetsansvariga är den entusiasm som finns för SI-konceptet samt de dedikerade studenter som är SI-ledare. Närvaron på SI-möten är relativt god. Totalt har vi över 4000 studenter vid Lunds universitet som nyttjar SI varje år och en närvaro kring 30 % av kursregistrerade i snitt. Antalet deltagare på ett SI-möte ligger kring 10 i medeltal med en standardavvikelse kring 5 studenter, vilket ger goda förutsättningar för produktiva SI-möten generellt sett. De utvärderingar som gjorts av sambandet mellan SI-närvaro och kursresultat antyder att aktivt deltagande på SI ökar chanserna till ett bra resultat på kursen oavsett ämne. En specialundersökning i en kurs i matematik antyder också att alla studenter verkar gynnas av att gå på SI oavsett förkunskapsnivå. Enkätutvärderingar bland deltagarna antyder att den främsta drivkraften att delta på SI är att förstå kursmaterialet oavsett ämne och fakultet. Strategiska motiv som att klara kursen är normalt underordnade även om detta varierar beroende på fakultet/ämne. Det är roligt att konstatera att studiesocial interaktion mestadels värderas högt som motiv att delta på SI. Arbetsmiljön på SI upplevs som bra (lätt att fråga, lättsam, positiv och stödjande atmosfär samt lagom tempo) och generellt verkar mötena följa SI-metodiken väl. Oavsett fakultet verkar majoriteten av deltagarna känna att SI-mötena hjälper dem i deras kursarbete. De får en bättre förståelse av vad som förväntas av dem i kursen, ett ökat intresse för ämnet samt stöd i kursarbetet. De allra flesta verkar känna att de får en betydligt djupare förståelse för det kursmaterial man går igenom på SI-mötena. Dessutom upplever många att de sannolikt kommer att förbättra sitt kursresultat genom deltagande på SI. Detta antagande stödjs också som nämnts ovan av SI-närvaro och examinationsstatistik från kurser och ju högre SI närvaro desto bättre verkar det gå oavsett ämnesområde. Att döma av deltagarnas enkätsvar är det inte bara kursen med tillhörande SI som gynnas av SI-deltagande. Flera generella färdigheter tränas som bör gynna studenter i studier i andra kurser utan SI. Många deltagare upplever att färdigheter som problemlösningsförmåga, kritiskt tänkande, lagsamverkan och samarbete, presentation inför andra och sätt att studera utvecklats genom att delta på SI. Dessutom får flera ett förbättrat självförtroende i sina studier samt ett ökat nätverk av studiekamrater. Tidigare studier vid LTH antyder att de som deltagit på SI också presterar bättre i andra kurser utan SI och att de är mindre benägna att göra studieavbrott och tar ut examen i högre utsträckning (Malm, Bryngfors, & Mörner, 2012; Malm, Bryngfors, & Mörner, 2015; Malm, Bryngfors, & Fredriksson, 2017). Deltagarnas svar på frågan med ”Vad tycker du är det bästa med SI-mötena?” betonar möjligheten till diskussion och social interaktion, en god studiemiljö samt förståelseinriktad studietid. Detta gäller oavsett ämnesområde. Vad kan då förbättras med SI-mötena? Några antyder att strukturen/effektiviteten på mötena kan vara bristande. Detta kan i sin tur bero av att stödet för SI-ledare i form av observationer och handledning inte alltid fungerar som det skall. Detta är något att titta närmare på inom universitetet. Annat som kan förbättras med SI-verksamheten är att man vill ha fler möten, mer tid till mötena eller bättre schematider. Internationellt anses det ofta att SI-ledarna är de största ”vinnarna” i SI-konceptet pga de ledarskaps- och grupphanteringsfärdigheter de erhåller. Detta antyds även i enkätutvärderingarna för SI-ledare vid Lunds universitet. SI-ledarna verkar dessutom få ett bättre självförtroende, djupare förståelse av kursämnet samt bli bättre på att prata inför andra. Både deltagare och SI-ledare är generellt nöjda med sina möten.
  •  
9.
  • Mattsson, Titti, et al. (author)
  • Socialtjänstens barnavårds­-utredningar i privat regi
  • 2019
  • In: Festskrift till Wiweka Warnling Conradson. ; , s. 251-251
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Mycket forskning inom olika vetenskapsområden har länge haft fokus på social­tjänstens insatser för barn i olika avseenden och även på privatiseringen av verkstäligheten av vården. Det saknas däremot studier som fokuserar på förekomsten av privata konsulter som genomför barnavårdsutredningar. Det innebär också att det idag är oklart vilka konsekvenser en sådan förändring innebär för socialtjänstens professionella arbete med barnavårdsutredningar, personalens arbetsmiljö, rätts­ säkerheten i beslutsprocessen och de beslut om insatser som fattas för barn och ungdomar. Syftet med denna artikel är att med utgångspunkt i nuvarande reglering beskriva några rättsliga förutsättningar för denna alltmer förekommande kommunala praktik.
  •  
10.
  • Persson, Vilhelm, et al. (author)
  • Etikprövning av rättsvetenskap
  • 2019
  • In: Festskrift till Wiweka Warnling Conradsson. ; , s. 317-332
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 20
Type of publication
journal article (11)
book chapter (4)
reports (3)
conference paper (1)
doctoral thesis (1)
Type of content
other academic/artistic (10)
peer-reviewed (10)
Author/Editor
Kogner, Per (4)
Mertens, Fredrik (4)
Rosenquist, Richard (4)
Taylan, Fulya (4)
Wirta, Valtteri (4)
Mallard, Carina, 196 ... (4)
show more...
Pronk, Cornelis Jan (4)
Sandgren, Johanna (4)
Gisselsson, David (4)
Noren-Nyström, Ulrik ... (4)
Arvidsson, Linda (4)
Arvidsson, Richard (4)
Tesi, Bianca (4)
Åhman, Karin (4)
Leviner, Pernilla (4)
Díaz de Ståhl, Teres ... (4)
Reichel, Jane (4)
Zamboni, Mauro (4)
Hagberg, Henrik, 195 ... (3)
Laurell, Göran (3)
Haglöf, Jakob (3)
Arvidsson, Torbjörn (3)
Pettersson, Curt (3)
Nordgren, Ann (3)
Martinsson, Tommy (3)
Vogt, Hartmut (3)
Fransson, Susanne (3)
Herold, Nikolas (2)
Tettamanti, Giorgio (2)
Axelsson, Ulrik (2)
Ljungman, Gustaf, 19 ... (2)
Ljungman, Gustaf (2)
Rosén, Anna, 1975- (2)
Nister, Monica (2)
Linder, Birgitta (2)
Lähteenmäki, Päivi (2)
Puls, Florian (2)
Tham, Emma (2)
Maqbool, Khurram (2)
Thorsén, Erkki (2)
Östman, Karin (2)
Nydahl, Pernilla (2)
Arvidsson, Eva-Maria (2)
Ekdahl, Åsa (2)
Pal, Niklas (2)
Pierre, Pernilla Vid ... (2)
Orsmark-Pietras, Chr ... (2)
Pradhananga, Sailend ... (2)
Giraud, Geraldine (2)
Borssén, Magnus (2)
show less...
University
Uppsala University (8)
Lund University (7)
University of Gothenburg (5)
Karolinska Institutet (3)
Umeå University (2)
Linköping University (2)
show more...
IVL Swedish Environmental Research Institute (2)
Royal Institute of Technology (1)
show less...
Language
English (13)
Swedish (7)
Research subject (UKÄ/SCB)
Medical and Health Sciences (7)
Social Sciences (5)
Natural sciences (2)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view