SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Borell Jonas) "

Search: WFRF:(Borell Jonas)

  • Result 1-10 of 87
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Aryana, Bijan, et al. (author)
  • Design strategies to reduce personal protective equipment noncompliance
  • 2024
  • In: Ergonomics In Design. ; 129, s. 57-66
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Personal Protective Equipment (PPE) noncompliance has been addressed through var-ious lenses. In current literature, there is a greater focus on improving training andsafety culture. Improving PPE design to persuade PPE compliance is less explored,especially in sectors beyond healthcare. This study investigates the reasons behindPPE noncompliance across construction, maritime, and chimney sweeping sectors.The results are then used to develop a set of design strategies for PPE manufacturers,as an alternative to merely addressing changes in training, work culture, or organiza-tional procedures. Due to the heterogeneous nature of the sectors, participants, andwork environments studied, the study builds upon a wide range of qualitative andquantitative data collection methods and corresponding analysis approaches, with agreater emphasis on in-depth qualitative studies. The results were synthesized usingan integrated synthesis method, which formed the basis for design strategies address-ing multiple aspects of designing PPE, including but not limited to testing PPE in realsettings and length of use, testing the simultaneous use of various PPEs, and assessing guessability.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  • Borell, Jonas, et al. (author)
  • Analysing analyses-An approach to combining several risk and vulnerability analyses
  • 2009
  • In: Safety, Reliability And Risk Analysis: Theory, Methods And Applications, Vols 1-4. ; , s. 3061-3065
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • The Swedish county council Region Skane is developing work processes for iterative risk and vulnerability analyses. This will be arranged in a distributed bottom-up manner, where analyses are performed and results reported through three hierarchical levels, ending at a central unit within the county council organisation. That unit is responsible for three tasks: 1) Establish a summary of the risks and vulnerabilities on the county level, 2) Send relevant information from the findings to national governmental agencies, and 3) Feed back relevant information to organisational units on lower levels. Based on the Region Skane case we describe some critical aspects of communication associated with such hierarchically organised systems of risk and vulnerability analyses. We also briefly discuss possible approaches to managing the critical aspects. Our results indicate that it is not enough to simply add the reports from different lower units. It is necessary to compare and merge the analysis results from lower levels.
  •  
5.
  •  
6.
  •  
7.
  • Borell, Jonas, et al. (author)
  • Att arbeta med obligatoriska frågor i kursvärdering och kursutvärdering
  • 2011
  • In: Proceedings - Lunds Universitets pedagogiska utvecklingskonferens: Motivation, kreativitet och lärande. - 9789197797467 ; , s. 73-75
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • En kurs kan betraktas som en pedagogisk process avsedd att hjälpa de deltagande studenterna att utveckla den kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt den värderingsförmåga och det förhållningssätt som kursen avser. I linje med detta ska kvalitetsarbetet inom Lunds universitets utbildningsverksamhet fokusera studenternas lärande, där lärandemål, undervisning och andra läraktiviteter samt examination utgör centrala aspekter av den pedagogiska processen. Att lärare reflekterar kring och diskuterar hur den pedagogiska processen bidrar till studenters lärande är grunden för utveckling av kvalitet och effektivitet i utbildning. Därför ska arbetet med kursvärdering och kursutvärdering inom Lunds universitets utbildningsverksamhet stödja sådan reflektion och diskussion. Studenternas kursvärderingar och examinationsresultat utgör viktiga informationsunderlag. Detta slås också fast i Lunds universitets föreskrifter för arbete med kursvärdering och kursutvärdering, för utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. Enligt föreskrifterna ligger ansvaret för genomförande av kursvärderingar och kursutvärderingar på områdesstyrelserna och kan delegeras till den nivå som beslutar om kursplaner. För det konkreta arbetet har en handledning utarbetats där arbetsprocesser för kursvärdering, kursutvärdering men också kursanalys beskrivs. Med kursanalys avses här en fördjupad pedagogisk reflektion som bygger på upprepade kursutvärderingar av samma kurs eller av kurser som tillsammans utgör ett program eller ges inom ett huvudområde. För att möjliggöra jämförelser mellan kurser och över tid behövs en kontinuitet i de frågeområden man utgår från eller de specifika frågor som ställs till studenterna i kursvärderingar. I vårt föreslagna rundabordssamtal vill vi diskutera hur man arbetar med eller kan arbeta med gemensamma obligatoriska kursvärderingsfrågor inom ett program, en institution eller ett område. I vägledningen diskuteras kursvärderingsfrågor som bör ställas till studenterna och utvärderingsfrågor som kursutvärderingsprocessen syftar till att besvara. Huruvida vissa frågor ska vara obligatoriska eller ej beslutas av områdena eller institutioner. Även om vissa frågor blir obligatoriska kommer lärare att ha stor frihet att utforma och lägga till egna frågor. Det vi vill diskutera i ett rundabordssamtal är när områden och institutioner bestämmer att vissa frågor ska vara obligatoriska i kursvärderingsenkäter – hur kan de då tänkas resonera i sina val? Av vilka skäl kan de vilja ha vissa obligatoriska frågor? Vilken information är de ute efter? Vem ska vara primär mottagare och användare av den information som de eventuella obligatoriska frågorna genererar? Lärarna? Institutionen? Området? Studenterna? Vilka konkreta frågor kan man tänka sig i sammanhanget? Hur påverkar och hur påverkas lärarnas relation till sin institution och sitt område av arbetet med obligatoriska frågor? Ser det kanske olika ut inom olika delar av LU:s organisation? Universitetet behöver få detta område granskat och diskuterat och Utvecklingskonferensen skulle vara ett lämpligt forum.
  •  
8.
  •  
9.
  • Borell, Jonas (author)
  • Course Experience Questionnaire och högskolepedagogik
  • 2008
  • Reports (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Detta dokument beskriver huvuddragen i relationen mellan Course Experience Questionnaire (CEQ) och högskolepedagogik. Syftet är att visa på hur resultat från CEQ kan användas för pedagogisk utveckling. Därmed behandlar detta dokument kärnan i CEQ-tolkningsprocessen inom LTH:s system för rapporterande utvärdering, själva syftet med CEQ-utvärderingarna, samt LTH:s utvärderingssystems koppling till sin omgivning beträffande pedagogisk utveckling. Den övergripande idén med kursutvärderingssystemet på LTH är att stödja pedagogisk utveckling av kurser och program. Detta dokument inleds med en översikt över högskolepedagogisk teori, fortsätter med en beskrivning av CEQ och dess framtagande, och avslutas med redogörelser för CEQ-skalornas1 relationer till pedagogisk praktik. Texten är huvudsakligen tänkt att kunna användas som litteratur vid LTH:s pedagogikkurser, och som orienterande underlag för lärare, studenter och andra som är verksamma inom eller kring LTH:s kursutvärderingssystem. Några närliggande dokument är ”Anvisningar för rapporterande kursutvärderingar vid LTH”, som beskriver arbetsprocessen för systemet för rapporterande utvärdering vid LTH, och ”Lathund för tolkning av CEQ-rapporter”, som beskriver hur tolkning och dragande av slutsatser kan organiseras inom kursutvärderingsprocessen vid LTH.
  •  
10.
  • Borell, Jonas, et al. (author)
  • Effekter av LTHs pedagogikutvecklingsaktiviteter på LTH-lärarnas undervisning
  • 2014
  • In: Proceedings från LTHs 8:e pedagogiska inspirationskonferens.
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Vi har studerat hur omfattningen av den kursansvariga lärarens behörighetsgivande pedagogikutbildning (BHU) samvarierar med studenternas bedömningar av den pedagogiska kvalitén på kurser uttryckt genom kursutvärderingarnas data från Course Experience Questionnaire (CEQ). Vi har även studerat hur CEQ-resultaten ser ut beroende på ifall den kursansvariga läraren har graden Excellent Teaching Practitioner (ETP) eller ej. Vår studie tyder på en oklar relation mellan kursansvariga lärares omfattning av BHU och utfallet i CEQ-resultat. Kurser där den ansvariga läraren har ETP når i medel något bättre CEQ-resultat än kurser där den ansvariga läraren inte har ETP. I papret diskuteras kort möjligheter till djupare och kompletterande studier av området.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 87
Type of publication
conference paper (50)
journal article (18)
reports (10)
book chapter (8)
doctoral thesis (1)
Type of content
peer-reviewed (62)
other academic/artistic (22)
pop. science, debate, etc. (3)
Author/Editor
Borell, Jonas (79)
Eriksson, Kerstin (21)
Ek, Åsa (14)
Pedersen, Eja (7)
Erlingsdottir, Gudbj ... (7)
Rydenfält, Christofe ... (7)
show more...
Osvalder, Anna-Lisa, ... (6)
Persson, Roger (6)
Caltenco, Héctor (6)
Wierzbicka, Aneta (6)
Stålne, Kristian (6)
Gudmundsson, Anders (5)
Hedman, Jonas (5)
Nordquist, Birgitta (5)
Wallentén, Petter (4)
Gao, Chuansi (4)
Nilsson, Kerstin (4)
Stroh, Emilie (4)
Harderup, Lars-Erik (4)
Jones, Alan (4)
Dahlblom, Mats (4)
Johansson, Gerd (3)
Jungert, Tomas (3)
Andersson, Karim (3)
Schad, Elinor (3)
Blomé, Mikael (3)
Nipe, Erik (3)
Wahlberg, Anders (3)
Petersen, Kurt (2)
Tehler, Henrik (2)
Höst, Martin (2)
Nilsson, Per (2)
Ersson, Anders (2)
Amnér, Gunilla (2)
Roxå, Torgny (2)
Österman, Cecilia, 1 ... (2)
Osvalder, Anna-Lisa (2)
Alce, Günter (2)
Lindblom, Jonas (2)
Omelekhina, Yuliya (2)
Runefors, Marcus (2)
Nieminen Kristoferss ... (2)
Rosengren, Calle (2)
Persson, Johanna (2)
Martorell, Sebastian (2)
Soares, C. Guedes (2)
Barnett, Julie (2)
Heldt-Kassel, Susann ... (2)
Palestro, Joakim (2)
Borell, Klas (2)
show less...
University
Lund University (78)
Chalmers University of Technology (5)
Malmö University (3)
Swedish University of Agricultural Sciences (2)
Halmstad University (1)
Mälardalen University (1)
show more...
Jönköping University (1)
Mid Sweden University (1)
Linnaeus University (1)
RISE (1)
show less...
Language
English (59)
Swedish (28)
Research subject (UKÄ/SCB)
Engineering and Technology (51)
Social Sciences (34)
Medical and Health Sciences (13)
Natural sciences (4)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view