SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Broman Karolina 1969 ) "

Search: WFRF:(Broman Karolina 1969 )

  • Result 1-10 of 70
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  • Broman, Karolina, 1969-, et al. (author)
  • Students' application of chemical concepts when solving chemistry problems in different contexts
  • 2014
  • In: Chemistry Education Research and Practice. - : RSC Publishing. - 1756-1108. ; 15:4, s. 516-529
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Context-based learning approaches have been implemented in school science over the last 40 years as a way to enhance students' interest in, as well as learning outcomes from, science. Contexts are used to connect science with the students' lives and to provide a frame in which concepts can be learned and applied on a ‘need-to-know’-principle. While effects on interest are coherently reported as positive, they are more diverse regarding cognitive learning outcomes. Hence, the demand for further research on criteria of context-based problems and problem-solving processes has been stated. In this paper, a study is presented investigating students' application of chemical concepts when solving context-based chemistry problems. Tasks for context-based problem solving have been designed systematically, using different combinations of contexts, topics and chemistry concepts in relation to the syllabus. Empirical data were collected using think-aloud interviews where 20 upper secondary students used their chemical content knowledge to solve the problems. The 15 context-based problems raised challenges within organic chemistry where concepts like electronegativity, polarity and solubility had to be applied. The difficulty to differentiate between intra- and intermolecular bonding emphasised in earlier research has also been apparent in this study. Besides the structural formula, which was an important part for the students when solving the tasks, the contextualisation of the problems was often used in the responses; students related their answers to the personal, societal or professional context in different ways. The paper explores the results and gives implications for context-based teaching, learning and assessment.
  •  
3.
  • Winka, Katarina, 1970-, et al. (author)
  • Pedagogiskt mentorskap för hållbart lärarskap
  • 2020
  • In: nu2020. ; , s. 207-208
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Mentorskap bygger på att en erfaren yrkesutövare (mentor) hjälper någon annan (adept) att bli mer kompetent i sitt yrke. Den grundläggande idén är att ta vara på och sprida erfarenhetsbaserad kunskap inom organisationen. Genom att bidra till en kollegas professionella utveckling kan mentorn utveckla sina egna kunskaper, förmågor och förhållningssätt. För adepten är det en möjlighet att utveckla sig och sin egen roll som lärare inom akademin (Mathisen, 2009; Eastcott, 2016).Syftet med denna presentation är att delge erfarenheter från ett pedagogiskt mentorskapsprogram som utvecklats, genomförts och utvärderats vid Umeå universitet. Mentorskapsprogrammet är ett komplement till det högskolepedagogiska utbildningsutbudet och samtidigt ett sätt att tillvara ta de pedagogiskt meriterade lärarnas kompetens och vilja att bidra till hållbar pedagogisk utveckling.Umeå universitet har en pedagogisk meriteringsmodell där lärare kan ansöka om prövning mot kriterier för utnämning till meriterad eller excellent lärare. Modellen har haft stort genomslag och det finns över 200 utnämnda lärare. En fråga som uppstått är hur lärosätet kan ta tillvara dessa lärares erfarenhet, engagemang och kompetens. I en undersökning av de utnämnda lärarnas förväntningar och önskemål framkom en stark vilja att dela med sig av sin kunskap och inspirera andra till pedagogisk utveckling. Detta ledde till att ett pedagogiskt mentorsprogram initierades 2019 med syftet att främja erfarenhetsutbyte och kollegial samverkan inom lärosätet.Mentorskapsprogrammet består av en utbildning för mentorerna och ett pedagogiskt mentorstöd för adepterna. Ett intyg motsvarande en veckas högskolepedagogisk kurs utfärdas för de som genomför mentorsutbildningen och agerar mentorer. Vid antagning till mentorsplatserna prioriteras sökande med lång undervisningserfarenhet och ett reflekterande förhållningssätt till lärarrollen. Med andra ord: utnämning i Umeå universitetets pedagogiska meriteringsmodell är meriterande. För adepterna gäller inga speciella urvalskriterier förutom intresse att utveckla sin pedagogiska kompetens.I matchningen av mentorer och adepter lades särskild vikt vid fakultets- och ämnesöverskridande konstellationer. Potentiella ämnesmässiga kopplingar undveks med argumentet att den akademiska lärarrollen och den pedagogiska verksamheten ska vara i fokus. I pilotomgången ingick sju mentor/adeptpar varav sex slutförde programmet.Utvärderingen bekräftade vikten av att programmet är universitetsövergripande och att mentorer och adepter matchas över fakultets- och ämnesgränser. Det utgör även ett exempel på hur de meriterade och excellenta lärarnas engagemang och drivkraft för pedagogisk utveckling kan tas tillvara. Som helhet representerar det pedagogiska mentorskapsprogrammet en win-win-situation, där både adepter och mentorer växer i sin identitet och professionella roll.Målgruppen för presentationen inkluderar alla som är nyfikna på undervisning/utbildning/högskolepedagogik, pedagogiska utvecklare samt personer med pedagogiska ledarskapsuppdrag. ReferenserMathisen, P. 2009. Mentor: i teori och praktik. Studentlitteratur: LundEastcott, D. (2016). Coaching and mentoring in academic development (pp. 86–102). In: Popovic, C., & Baume, D. (2016). Advancing practice in academic development. Taylor and Francis Inc.
  •  
4.
  • Bernholt, Sascha, et al. (author)
  • Die Verständnisentwicklung zentraler Fachkonzepte in der Sekundarstufe
  • 2015
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Der Fachunterricht in der Sekundarstufe soll es Schülerinnen und Schülern ermöglichen, ein breites Verständnis grundlegender Konzepte zu erlernen. Verschiedene empirische Untersuchungen deuten jedoch darauf hin, dass dieses Lernziel nur eingeschränkt erreicht wird. Das Projekt DoLiS (Development of Learning in Science) zielt darauf ab, in mehreren Schritten Hinweise auf Umfang, Entwicklungswege und Einflussfaktoren des Konzeptverständnisses zu liefern. Kern der Studie ist eine quantitative Querschnittserhebung über die Jahrgangsstufen 5 bis 12, in der 2868 Schülerinnen und Schüler u.a. hinsichtlich ihres Konzeptverständnisses in den Bereichen Materie, Energie und chemische Reaktionen getestet wurden. Neben den Ergebnissen dieser ersten Erhebung soll aufbauend das Design einer Zwei-Kohorten-Längsschnittstudie vorgestellt werden, in der die beiden Jahrgangsstufen 5 und 9 sowohl quantitativ als auch qualitativ über einen Zeitraum von drei Jahren begleitet werden sollen, um detaillierte Einblicke in individuelle Entwicklungsverläufe während der Sekundarstufe zu gewinnen.
  •  
5.
  • Bernholt, Sascha, et al. (author)
  • Digitising teaching and learning : additional perspectives for chemistry education
  • 2019
  • In: Israel Journal of Chemistry. - : Wiley-VCH Verlagsgesellschaft. - 0021-2148 .- 1869-5868. ; 59, s. 554-564
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Chemistry requires and combines both observable and mental representations. Still we know that learners often struggle in combining these perspectives successfully, especially when experimental observations contradict the model-based explanations, e.g. in interpreting the chemical equilibrium as dynamic processes while observing a static system without any visible changes. Digital media offer potentials that might not have been accessible to this degree until now. However, we do not know enough with regard to the degree and effects these media tools have in supporting learning processes but perhaps also in hindering them. This article presents four approaches on how to potentially make use of digital media in learning processes based on theoretical considerations and empirical investigations. The projects will explore applications of media as visualization, learning and investigation tools in chemistry education, embracing techniques from virtual realities to eye-tracking.
  •  
6.
  •  
7.
  •  
8.
  • Broman, Karolina, Universitetslektor, 1969- (author)
  • 150-åring i nytt format
  • 2019
  • In: Kemisk tidskrift. ; 1, s. 24-27
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
9.
  • Broman, Karolina, 1969-, et al. (author)
  • A Mature Examination of Juvenile Technologies in Science Education
  • 2019
  • In: ESERA 2019.
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • The Digital Era has influenced education for quite some time, and after the hype that technology is “everything”, digitalisation of education needs to be scrutinised in a sensible and mature way. In several countries, a top-down approach from politicians and stakeholders state that digital tools must be implemented to improve students’ learning. Since there are several available types of digital tools, often developed by people with explicit competence in technology and perhaps not a chemistry competence, we find it important to explore and examine how these tools are helpful for students in their learning processes. In this symposium, we want to discuss how juvenile technologies influence students’ cognitive and affective learning and which aspects an implementation of these technologies need to take into account in order to enhance students’ learning.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 70
Type of publication
conference paper (46)
journal article (17)
book chapter (6)
doctoral thesis (1)
Type of content
peer-reviewed (52)
other academic/artistic (9)
pop. science, debate, etc. (9)
Author/Editor
Broman, Karolina, 19 ... (39)
Broman, Karolina, Un ... (31)
Parchmann, Ilka (13)
Bernholt, Sascha (13)
Mårell-Olsson, Eva, ... (9)
Johnels, Dan, 1955- (8)
show more...
Chorell, Erik (6)
Holmboe, Michael (5)
Christensson, Camill ... (4)
Johnels, Dan (3)
Uvell, Hanna (2)
Mårell-Olsson, Eva (2)
Lindfors, Maria (2)
Blankenburg, Janet (2)
Vestling, Monika (2)
Parchmann, Ilka, 196 ... (2)
Magkakis, Konstantin ... (2)
Rudnik, Julian (2)
Busker, Maike (2)
Ellervik, Ulf (1)
Boström, Jonas (1)
Andersson, C. David, ... (1)
Silfver, Eva, 1958- (1)
Ekborg, Margareta (1)
Vikström, Susanne (1)
Schedin, Staffan (1)
Westerlind, Ulrika (1)
Bek, Anders, 1969- (1)
Köhler, Christine (1)
Siebert, Sara (1)
Mejtoft, Thomas, Uni ... (1)
Winka, Katarina, 197 ... (1)
Sjöholm, Pernilla (1)
Silfver, Eva, Univer ... (1)
Johnels, Dan, Profes ... (1)
Bennett, Judith, Pro ... (1)
Lindberg, Linda (1)
Norrby, Magnus (1)
Simon, Shirley (1)
Bränberg, Agneta, 19 ... (1)
Holmström, Stefan, 1 ... (1)
Ågren, Per-Olof, 196 ... (1)
Blonder, Ron (1)
Podschuweit, Sören (1)
Mattsson, Sofia, 197 ... (1)
show less...
University
Umeå University (70)
Malmö University (1)
Language
English (51)
Swedish (15)
German (3)
Norwegian (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (68)
Natural sciences (3)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view