SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Carlson Annelie 1969 ) "

Search: WFRF:(Carlson Annelie 1969 )

  • Result 1-10 of 32
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Carlson, Annelie, 1969-, et al. (author)
  • Environmental assessment of consequences from predictive maintenance with artificial intelligence techniques : Importance of the system boundary
  • 2020
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • This paper analyses a case of maintenance planning that was researched in previous work and thereby improved using predictive maintenance with an artificial intelligence (AI) technique. In particular, the en- vironmental implications are presented using a life cycle assessment. Using AI to develop maintenance planning could be a feasible method that can outperform other strategies. However, the results of this analysis show that the economic and environmental performance depends largely on the assessment set- ting. Therefore, applying appropriate system boundaries and functional unit is of major importance to avoid sub-optimization when maintenance planning is developed.
  •  
2.
  • Karlsson, Jenny, 1969-, et al. (author)
  • Energioptimala godstransporter ur ett nationellt systemperspektiv : en metod för utvärdering av potential för minskad energianvändning
  • 2022
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Målet med rapporten är att bidra till ett energieffektivt transportsystem genom att presentera en ny approach för analys av energianvändning i godstransportsystemet som kan komplettera konventionella metoder och bidra till bättre beslutsunderlag. Energianvändningen i transportsektorn är central för Sveriges möjligheter att nå uppsatta mål om minskad klimatpåverkan. Här presenteras en metod för att skatta minimal energianvändning i ett godstransportsystem från ett nationellt systemperspektiv. Detta problem definieras här som Minimalenergiproblemet (MEP). Rapporten presenterar en metod för MEP och tillämpar metoden för en analys av det svenska godstransportsystemet. Analys av MEP möjliggör skattning av en teoretisk potential för minskad energianvändning i godstransportsystemet och ger en referens för att kvantitativt utvärdera olika typer av åtgärder.Grundidén är att använda en befintlig nationell godstransportmodell som bygger på kostnads[1]minimerande principer som ett optimeringsverktyg och ersätta kostnadsparametrar med värden för energianvändning. Metoden tillämpas för analys av det svenska godstransportsystemet genom att använda Samgods. Samgods är Trafikverkets nationella godsmodell som används för analyser av godstransportsystemet och framtagning av beslutsunderlag för till exempel infrastrukturinvesteringar, policyåtgärder och prognoser.Det svenska godstransportsystemet studeras med avseende på minimal energianvändning med fokus på scenarier som beskriver dagens förutsättningar med befintlig infrastruktur, fordonsflotta, energibärare och transportefterfrågan, enligt Samgodsmodellen. Resultaten jämförs med scenarier för ett kostnadsminimalt system som kan antas simulera godstransportsystemet i praktiken. Rapporten illustrerar även möjliga tillämpningar genom scenarioanalyser där förändrade förutsättningar för vägtransporter simuleras samt fall för minimering med avseende på koldioxidutsläpp.
  •  
3.
  • Sakao, Tomohiko, 1969-, et al. (author)
  • Systemic improvement of lifecycle performance by leveraging product and service interdependencies – A case of a product for wind power generation systems
  • 2022
  • In: CIRP annals. - : Elsevier. - 0007-8506 .- 1726-0604. ; 71:1
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Products and services are mutually dependant throughout the lifecycle, and the interdependencies present potential for exploitation to decrease the environmental impacts. However, effective yet practical support to realize this potential in industry is insufficient. This paper presents a procedure with a knowledge base that help uncover important latent interdependencies, partly implemented as an Excel-based tool, concretizing systemic lifecycle engineering. The procedure has been validated with an elevator and the related services for wind turbines, in collaboration with a manufacturer in Europe, showing potential environmental improvements quantitatively. Also, the importance of maintenance in renewable energy systems is discussed.
  •  
4.
  • Antonson, Hans, 1963-, et al. (author)
  • Spatial planning and electric vehicles. A qualitative case study of horizontal and vertical organisational interplay in southern Sweden
  • 2017
  • In: Journal of Environmental Planning and Management. - : Routledge. - 0964-0568 .- 1360-0559. ; , s. 1-23
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The use of electric-powered vehicles (EV) is experiencing a boom in some countries. Much research has been conducted on the technology per se; however, there is a research gap regarding institutional spatial planning practice concerning EVs. Here, an empirical analysis was made of planners’ interpretations of opportunities and obstacles to integration of EVs in southern Sweden. The results revealed a lack of interplay between local and regional administrations and showed that the agenda is run by individual bureaucrats rather than being based on official strategies. Moreover, there appears to be a lack of horizontal interplay within some organisations, while new arenas are being formed by actors within and outside government. The reason for formation of such external EV networks may be a single actor not being able to push the issue forward alone, due to a fragmented organisation, or a lack of clear external task formulation at central government level.
  •  
5.
  • Carlson, Annelie, 1969-, et al. (author)
  • Effekten på rullmotstånd av vatten och snö på vägytan
  • 2018
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Rullmotstånd uppkommer vid interaktionen mellan vägyta och däck och utgör en del av det färdmotstånd som ett fordon behöver överkomma för att röra sig framåt. De av vägytans egenskaper som anses ha störst betydelse för rullmotstånd är makrotextur och ojämnhet längs med vägen. Men även vatten och snö på vägytan bidrar till att påverka rullmotståndet. Nederbörd som ligger kvar på vägen innebär att hjulen behöver drivas genom och flytta undan vatten eller snö, vilket ger ett ökat motstånd.Syftet med rapporten är att göra en kunskapssammanställning om hur rullmotståndet påverkas av vatten och snö på vägbanan. Litteratur har sökts i databaser över vetenskapliga artiklar och rapporter och via kompletterande sökningar på internet för att hitta ytterligare material. En genomgång har gjorts av cirka 50 rapporter och artiklar som publicerats från 1970-talet fram till 2018.Sammanställningen visar att vatten och snö på vägytan kan ha en betydande effekt på rullmotståndet. För vatten på vägytan används ofta hastighet, temperatur och vattendjup som förklarande variabler. För att beskriva snöns påverkan på rullmotståndet används snödjup, snöns densitet, däckens kontaktyta med vägbana som förklarande variabler. En osäkerhet i resultaten av de fältstudier som redovisats är att flera har genomförts under 70- och 80-talet. Sedan dess har såväl mätmetoder som mätutrustning utvecklats och förbättrats. Även däckens egenskaper har förbättrats, vilket i sig har haft en effekt på rullmotståndet. För att få mätdata för rullmotstånd i snö och vatten som är anpassat för däck och fordon som används på vanliga vägar idag, behöver därför nya mätningar genomföras som använder de senast utvecklade mätmetoderna och ny mätutrustning. Det skulle minska osäkerheten i mätresultat och ge aktuell information som kan användas för att uppdatera sambanden mellan bränsleförbrukning och vatten och snö på vägytan.
  •  
6.
  • Carlson, Annelie, 1969-, et al. (author)
  • Ekonomisk och energieffektiv användning av motorvärmare : beräkning av kallstartstillägg
  • 2016
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Ett sätt att uppnå en större energieffektivitet och lägre emissioner i transportsektorn är att använda motorvärmare innan motorstart. Syftet med denna studie är att uppdatera de sparpotentialer som finns med att använda motorvärmare i en nyare fordonsflotta. Beräkningsverktyget COLDSTART2014 har använts för att aktualisera beräkningar av kallstartstillägg av bränsle och emissioner med avseende på parkeringstid och utetemperatur samt för fordon i olika miljöklasser.Rapporten ger svar på hur mycket kallstartstilläggen kan minska på regional och nationell nivå förutsatt att motorvärmare används på ett effektivt sätt. Det finns en skillnad mellan de olika miljöklasserna om hur en motorvärmare används effektivt och det innebär att det borde finnas rekommendationer som baseras på miljöklass samt på hur länge fordonet stått parkerat tillsammans med omgivande utetemperatur, och inte som idag att det baseras enbart på omgivande utetemperatur. Hur den effektiva användningen av motorvärmare ser ut beror också på vilket kostnadsperspektiv som antas. Om man ser till samhällsekonomiska kostnader så bör motorvärmare användas betydligt oftare och längre än i ett privatekonomiskt perspektiv.
  •  
7.
  • Carlson, Annelie, 1969-, et al. (author)
  • Ekonomisk och energieffektiv användning av motorvärmare : utvärdering av effekten på bränsleförbrukning vid värmning av smörjolja jämfört med värmning av kylvatten
  • 2014
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • En pilotstudie visar att motorvärmning via kylvattnet är mer bränsleeffektivt än att värma smörjoljan. Kallstart av motorfordon ger högre bränsleförbrukning och mer utsläpp eftersom en kall motor innebär att en större friktion behöver övervinnas. Att värma motorn i förväg minskar kallstartseffekterna. Traditionellt sett har motorvärmning skett genom att kylvattnet värmts, vilket i sin tur värmt motorblocket. Syftet med denna studie var att undersöka om det skulle vara mer energieffektivt att värma smörjoljan i stället för kylvattnet. Hypotesen var att en varmare smörjolja leder till mindre friktion i motorn, vilket i sig skulle innebära att det behövs mindre bränsle för att överkomma friktionsmotståndet. Resultaten av testerna visar att kallstartseffekten med en ökad bränsleförbrukning minskar mest genom att värma kylvattnet. Ju varmare kylvattnet är vid motorstart desto mindre bränsleförbrukning. När de totala energibehoven för kallstarter beräknas, det vill säga bränsleförbrukning plus el för motorvärmning, är resultaten inte lika tydliga beträffande vilket alternativ som är energieffektivast. Den minskade bränsleförbrukningen som resulterar av förvärmning tas till viss del ut av den elförbrukning som behövs för själva motorvärmningen. En fördel i sammanhanget är att de lokala utsläppen minskar och om man ser till att den svenska elproduktionen till stor del består av vattenkraft samt kärnkraft så ger motorvärmning lägre utsläpp totalt sett.
  •  
8.
  • Carlson, Annelie, 1969-, et al. (author)
  • Electric Material Handling : Assessment of the environmental impacts of two electric material handling machines
  • 2024
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • This report is part of the research project Electric Material Handling, which aims to develop fossil- and emission-free system solution demonstrations of non-road mobile machinery while maintaining productivity and customer acceptance. The report includes the life cycle assessments made by Linköping University, presenting the estimated environmental impacts of the system solutions of electrified machines in two applications.The project is financed by Vinnova (project no. 2021-01787), and the project coordinator is Volvo Construction Equipment (VCE). Besides the authors, Niklas Lindblom, Bobbie Frank och Richard Alm (VCE) have also contributed to the progress of the work presented in this report.
  •  
9.
  • Carlson, Annelie, 1969-, et al. (author)
  • Energy use due to traffic and pavement maintenance : the cost effectiveness of reducing rolling resistance
  • 2016
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • There is a potential to reduce energy use of traffic by performing maintenance measures that lower the rolling resistance. However, the overall aim should be to decrease the total energy use in a life cycle perspective, including energy for both traffic and maintenance. When choosing maintenance alternative, it is also of importance to consider the costs involved. Pavement management is focused on keeping wide spread road networks in acceptable condition given certain budget constraints. Therefore, the economic constraints need to be addressed and in the case of choosing a maintenance alternative that reduces total energy, it also has to be cost-efficient in order for it to be performed. The main scope of the research presented in this report is to investigate how road management should act to reduce total energy use of roads, including traffic and maintenance induced energy use, while also taking cost efficiency and the aspect of uncertainty into consideration. The purpose is to enable a better consideration of the total energy used and maintenance cost when managing the road network. The objective is to derive a meaningful instrument for decision making situations such as when selecting and designing maintenance treatments, in which total energy use and maintenance cost is considered. A general method is developed and presented. A criterion, CR, has been identified for how to choose a pavement maintenance strategy in regards to cost and energy efficiency. A cost benefit analysis approach using Benefit to Cost Ratio, BCR, has been adopted. The study indicates that it is difficult to establish a simple rule of thumb. However, the CR-value may be a useful criterion in some circumstances and it is important to have guidelines as decision support where assessments are made of the road surface characteristics, total energy use and maintenance cost and where the different aspects are valued. This is especially important on an object level.
  •  
10.
  • Carlson, Annelie, 1969- (author)
  • Environmental and economic assessment of using AI techniques for predictive maintenance in three case studies : Deliverable of Work Package 5 from SIMON project
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • The maintenance process is important for keeping and improving, for example, availability and quality. It is also important for the sustainability aspect where a possible prolonged life of products can have a positive effect on environmental performance. With new opportunities provided by Industry 4.0 and the accessibility to a vast amount of data through the Internet of Things (IoT), maintenance can be further developed and improved with using new technologies, such as AI. This opportunity is explored in the project New Application of AI for Services in Maintenance towards a Circular Economy (SIMON). One of the objectives of SIMON is to evaluate the economic and environmental implications of applying AI techniques in maintenance service. This evaluation is compiled and presented in this report.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 32
Type of publication
reports (26)
journal article (4)
conference paper (2)
Type of content
other academic/artistic (27)
peer-reviewed (5)
Author/Editor
Carlson, Annelie, 19 ... (32)
Eriksson, Olle, 1967 ... (4)
Janhäll, Sara, 1965- (4)
Hammarström, Ulf, 19 ... (4)
Vieira, Tiago, 1984- (3)
Vierth, Inge, 1959- (2)
show more...
Fors, Carina, 1978- (2)
Antonson, Hans, 1963 ... (2)
Stave, Christina, 19 ... (2)
Sakao, Tomohiko, 196 ... (2)
Lindahl, Mattias, 19 ... (2)
Wennström, Jonas (2)
Karlsson, Rune, 1956 ... (1)
Sjögren, Leif, 1953- (1)
Ahlberg, Joakim, 196 ... (1)
Ihlström, Jonas, 198 ... (1)
Lundberg, Thomas, 19 ... (1)
Linder, Marcus (1)
Genell, Anders, 1974 ... (1)
Törnquist Krasemann, ... (1)
Swärdh, Jan-Erik, 19 ... (1)
Nygårdhs, Sara, 1979 ... (1)
Kalantari, Joakim, 1 ... (1)
Bjurström, Henrik, 1 ... (1)
Dolk, Ellen, 1984- (1)
Mellin, Anna, 1983- (1)
Boyer, Robert (1)
Vanacore, Emanuela (1)
Diener, Derek (1)
Bladlund, Mikael, 19 ... (1)
Arellano Divina, Fel ... (1)
Karlsson, Robert, 19 ... (1)
Jacobson, Herbert, 1 ... (1)
Björketun, Urban, 19 ... (1)
Carlsson, Raul (1)
Nevzorova, Tatiana (1)
Wikberg, Åsa, 1980- (1)
Karlsson, Jenny, 196 ... (1)
Ihs, Anita, 1960- (1)
Larsson, Pontus, 199 ... (1)
Matschewsky, Johanne ... (1)
Landergren, Magnus, ... (1)
Neramballi, Abhijna, ... (1)
Wenäll, Jan, 1959- (1)
Bäck, Max (1)
Tirumalasetty, Vishn ... (1)
show less...
University
VTI - The Swedish National Road and Transport Research Institute (23)
Linköping University (14)
Lund University (1)
Language
Swedish (19)
English (13)
Research subject (UKÄ/SCB)
Engineering and Technology (25)
Natural sciences (3)
Social Sciences (3)
Medical and Health Sciences (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view