SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Cromdal Jakob) "

Search: WFRF:(Cromdal Jakob)

  • Result 1-10 of 103
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Danby, Susan, et al. (author)
  • Parentification : Counselling talk on a helpline for children and young people
  • 2015
  • In: The Palgrave Handbook of Child Mental Health. - : Palgrave Macmillan. - 9781137428301 ; , s. 578-596
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • This Handbook illustrates the importance of examining child mental health from a different perspective, one that assumes that psychiatric categories are made real in and through both written and spoken language. It gathers a range of applied and theoretical analyses from leading scholars and clinicians in order to examine the conversational practices of children diagnosed with mental health disorders alongside those of their parents, families and practitioners. The contributors move away from viewing mental illness as an objective truth; instead reintroducing the relevance of language in constructing and deconstructing the assumptions that surround the diagnosis and treatment of childhood mental health disorders. Including chapters on ADHD, autism, depression, eating disorders and trauma, this collection addresses the diversity involved in discussing child mental health.Divided into six parts: the place of conversation/discourse analysis; critical approaches; social constructions of normal/abnormal; situating and exploring the difficulties involved; managing problem behaviour and discussing different practices involved; this Handbook presents a comprehensive overview of child mental health. It is an essential reference resource for all those involved or interested in child mental health.
  •  
2.
  • Osvaldsson Cromdal, Karin, Docent, 1965-, et al. (author)
  • Children and mental health talk : perspectives on social competence - an epilogue
  • 2019. - 1
  • In: Children and mental health talk. - Cham : Palgrave Macmillan. - 9783030284251 - 9783030284268 ; , s. 201-208
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • In this chapter, we offer a commentary of the individual chapters as well as the contribution of the volume as a whole. Specifically, we discuss the notion of children’s social competence advanced in this book, as well as its intellectual history in ethnomethodology, against the reductionist conceptualisations of children and young persons often found in mainstream social and behavioural science literature. Moreover, we also discuss the relatively broad approach taken towards children’s mental health and well-being, and conclude by identifying some implications that the chapters bring to this research field as well as to professional practitioners working with troubled children.
  •  
3.
  • Adelswärd, Viveka, et al. (author)
  • Den väsentliga vardagen
  • 2009. - 1
  • In: Den väsentliga vardagen. - Stockholm : Carlssons. - 9789173312295 ; , s. 9-12
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Här ger arton forskare som alla varit doktorander till professor Karin Aronsson sin beskrivning av olika former av vardagliga fenomen. Det handlar om hur människor i olika sammanhang samspelar och skapar mening. Gemensamt för de författare som bidrar i boken är att de är eller har varit doktorander vid Institutionen Barn och tema Kommunikation, vid Linköpings universitet. Sedan mitten av 1980-talet har institutionen erbjudit en dynamisk forskningsmiljö för personer med intresse för samtal, kulturella uttryck och socialt liv i och utanför institutionella sammanhang.
  •  
4.
  • Björk-Willén, Polly, 1952- (author)
  • Lära och leka med flera språk : Socialt samspel i flerspråkig förskola
  • 2006
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • Avhandlingens övergripande syfte är att studera barns sociala samspel med varandra och med vuxna i en flerspråkig förskolekontext. Mer specifikt studeras barnens språkanvändning i lek och i lärarledda aktiviteter, och hur barnen använder andra semiotiska resurser än språk för att åstadkomma deltagande i förskolans olika sammanhang. Studien belyser i också hur dessa kombineras och koordineras med tal. Avhandlingen består av ett mindre videomaterial från en australiensisk flerspråkig förskola och ett mer omfattande från en svensk flerspråkig förskola. Analytiskt och teoretiskt är avhandlingen influerad av ett etnometodologiskt perspektiv på socialt handlande, och konversationsanalys (CA) har tjänat som ett metodologiskt analysredskap. Det innebär att detaljerade transkriptioner och analyser av barnens sociala samspel har genomförts.Avhandlingens resultat presenteras i tre studier. Den första artikeln visar vilka samspelsresurser och pedagogiska rutiner som barn använder och gör synliga när de för in pedagogisk erfarenhet i sin lek. Den andra studien belyser framförallt olika interaktionella fenomen ('skuggning' och olika former av språkaiternering), som barnen använder och kombinerar med icke-verbala resurser för att få tillträde till eller upprätthålla lek. Den tredje studien poängterar rutiners betydelse för deltagande i lärarledda aktiviteter och synliggör att det sällan är språkliga missförstånd i sig, utan lärarnas avvikelser från förväntade rutiner i kända aktiviteter som kan försvåra barnens deltagande.Sammantaget visar studierna att barns språkbruk i flerspråkig förskolemiljö är en praktisk och situerad angelägenhet, där flerspråkigheten blir en av flera multimodala resurser som barn använder rör att delta i förskolans vardag. Detta studium av faktisk språkanvändning i förskolans praktiker synliggör de interaktionella rutiner som bidrar till barns socialisering och språklärande.
  •  
5.
  •  
6.
  • Björk-Willén, Polly, et al. (author)
  • When education seeps into 'free play' : How preschool children accomplish multilingual education
  • 2009
  • In: Journal of Pragmatics. - : Elsevier BV. - 0378-2166 .- 1879-1387. ; 41:8, s. 1493-1518
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • In this article, we examine how bilingual preschoolers enact, in the course of ‘free play’, previous experiences from secondlanguage instructional activities. In so doing, the participants transform a set of educational routines for their own purposes withinthe current activity. Hence, apart from merely drawing on multilingual interactional resources, participation in such activities allowschildren to exploit some normative features of educational practice. The interactional organization of these events is explicatedsequentially, examining in some analytic detail the children’s methods for invoking, repairing and acting upon educational routinesand practices within non-instructional activities. The analyses are discussed in terms of children’s understanding and production ofinstitutional order(s) in and through mundane interaction.# 2008 Elsevier B.V. All rights reserved.
  •  
7.
  • Broth, Mathias, 1965-, et al. (author)
  • Showing where you're going : Instructing the accountable use of the indicator in live traffic
  • 2018
  • In: International Journal of Applied Linguistics. - : John Wiley & Sons. - 0802-6106 .- 1473-4192. ; 28, s. 248-264
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This article takes an interest in how students at a driving school areinstructed how to make the car's behaviour intelligible (accountable)to other road users in traffic. Taking the indicator as an example,the analytic focus is on the ways in which the indicator'srelevance is instructed and its timely activation practiced, andhow activating the indicator is instructed as part of moreencompassing turning procedures. The indicator is one of the centralresources built into cars for displaying to others a driver'sintention about where to go next. Although indicating does not,in itself, affect the movement of the car, activating the indicatoris crucial for allowing others to anticipate a car's movement inspace, and coordinate themselves with it. The analysis showshow instructors manage trainee drivers' instructed actions duringdriving by providing descriptions of what using the indicatoraccomplishes before a directive to turn (a), after a directive to turn(b), and as accounts for initiating correction of trainee driver carcontrol activity (c).
  •  
8.
  •  
9.
  • Broth, Mathias, et al. (author)
  • Telling the Other's side : Formulating others' mental states in driver training
  • 2019
  • In: Language & Communication. - : Elsevier. - 0271-5309 .- 1873-3395. ; 65, s. 7-21
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This article examines ascriptions of mental states to other road users in live traffic driver training. Through this practice, instructors formulate how others make sense of the trainee driver's car. Using multimodal conversation analysis, we demonstrate how others' side formulations support trainee drivers' communicative handling of the car during ongoing coordination events. In contrast, formulations occurring after coordination events serve educational ends, yielding the generic inferential practices by which competent drivers make contextual sense of others' actions. Therefore, others' side formulations comprise an important instructional resource for introducing neophyte drivers into the real-world theorizing, rendering traffic its orderly social character.
  •  
10.
  • Cekaite, Asta, 1972-, et al. (author)
  • Känslouttryck och samspel i flerspråkiga miljöer : Om affekt som social praktik
  • 2004. - 1
  • In: Ett vardagsliv med flera språk. - Stockholm : Liber. - 9147052015 - 9789147052011 ; , s. 130-152
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Flerspråkighet bland barn är ett aktuellt ämne i Norden, såväl för forskare som inom skolans värld. Men synen på flerspråkighet präglas fortfarande i mångt och mycket av en enspråkig världsåskådning, där tvåspråkiga individer ses som "dubbelt enspråkiga".Denna nordiska antologi förhåller sig kritisk till den enspråkiga normen. Genom att i detalj studera hur barn och ungdomar i flerspråkiga miljöer samspelar i vardagliga situationer på skolgården och i klassrummet, visar författarna hur flerspråkighet kan förstås som en social praktik, som något människor använder i sin vardag för en rad olika syften
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 103
Type of publication
journal article (31)
book chapter (26)
conference paper (16)
doctoral thesis (10)
review (6)
reports (3)
show more...
book (3)
editorial proceedings (2)
research review (2)
licentiate thesis (2)
editorial collection (1)
other publication (1)
show less...
Type of content
other academic/artistic (59)
peer-reviewed (42)
pop. science, debate, etc. (2)
Author/Editor
Cromdal, Jakob, 1969 ... (79)
Osvaldsson, Karin, 1 ... (14)
Broth, Mathias, 1965 ... (13)
Cromdal, Jakob (13)
Willemsen, Annerose (10)
Persson Thunqvist, D ... (9)
show more...
Levin, Lena, 1958- (8)
Willemsen, Annerose, ... (7)
Evaldsson, Ann-Carit ... (5)
Wiggins Young, Sally ... (5)
Sparrman, Anna, 1965 ... (4)
Rauniomaa, Mirka (4)
Haddington, Pentti (4)
Evaldsson, Ann-Carit ... (3)
St-John, Oliver, 195 ... (3)
McIlvenny, Paul (3)
Emmison, Michael (3)
Tholander, Michael (2)
Melander, Helen, 196 ... (2)
Adelswärd, Viveka (2)
Cekaite, Asta, 1972- (2)
Björk-Willén, Polly, ... (2)
Broth, Mathias (2)
Stoewer, Kirsten, 19 ... (2)
Aronsson, Karin (1)
Melander, Helen (1)
Aronsson, Karin, 194 ... (1)
Adelswärd, Viveka, 1 ... (1)
Tholander, Michael, ... (1)
Osvaldsson, Karin (1)
Puskas, Tünde, Profe ... (1)
Muftee, Mehek (1)
Levin, Lena (1)
Erixon, Per-Olof (1)
Erixon, Per-Olof, 19 ... (1)
Björk-Willén, Polly (1)
Sahlström, Fritjof, ... (1)
Björklund, Daniel, 1 ... (1)
Landqvist, Håkan (1)
Mondada, Lorenza (1)
Laurier, Eric (1)
Persson Thunqvist, D ... (1)
Bylund, Anna, 1977- (1)
Björk-Willén, Lena, ... (1)
Danby, Susan, 1959- (1)
Cobb-More, Charlotte (1)
Cromdal, Jakob, 1967 ... (1)
Adelswärd, Viveka, 1 ... (1)
Aronsson-Ottosson, K ... (1)
Wiggins, Sally (1)
show less...
University
Linköping University (94)
VTI - The Swedish National Road and Transport Research Institute (7)
Uppsala University (5)
Örebro University (3)
Stockholm University (2)
Umeå University (1)
show more...
University of Gävle (1)
Mälardalen University (1)
Jönköping University (1)
Lund University (1)
show less...
Language
English (73)
Swedish (30)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (95)
Humanities (19)
Natural sciences (1)
Engineering and Technology (1)
Medical and Health Sciences (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view