SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Cronholm Stefan Professor) "

Search: WFRF:(Cronholm Stefan Professor)

  • Result 1-3 of 3
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Hjalmarsson, Anders (author)
  • Behovet av struktur och frihet : En avhandling om situationsanpassad facilitering vid samarbetsinriktad modellering
  • 2009
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • Informationssystem är resultatet av samarbete människor emellan. System designas, realiseras, testas och implementeras i de verksamheter som de ska stödja. Samarbete krävs under alla dessa steg. I utvecklingsarbetets inledning är det inte ovanligt att kraven på systemen formuleras genom projekt som organiseras genom olika typer av samarbetsformer. I föreliggande avhandling lyfter vi på locket på samarbetsinriktad modellering och studerar i detalj vad som sker när krav på system formuleras. Genom en gedigen forskningsdesign och ett rikt datamaterial följer vi två modelleringsteam när de faciliterar verksamhetsrepresentanter i olika situationer under tre modelleringsprojekt. Avsikten är att utveckla kunskap om vad som utmärker facilitering i dessa situationer samt studera vad som utmärker situationsanpassning när modellerarna underlättar och möjliggör arbetet. Genom videobaserad forskning har modelleringsarbetet dokumenterats och med hjälp av olika analysmetoder, såsom konversationsinriktad handlingsanalys och multigrundad teoriutveckling, tolkas episoder i materialet och en plattform för en praktisk teori om facilitering utvecklas. Resultatet utgörs av en typologi över samarbetsinriktad modellering, åtgärder för att utföra facilitering av arbetet, samt insikter om vad som utmärker situationsanpassning när facilitering utförs och olika omständigheter måste mötas. Synsättet som förespråkas är att tillämpandet av struktur och utnyttjandet av frihet är förutsättningar då goda krav på informationssystem ska formuleras genom samarbete.
  •  
2.
  • Broberg, Hanna, 1979- (author)
  • DEVIS: Design av verksamhetsstödjande IT-system : En designteori och metod
  • 2009
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • Det finns IT-system i verksamheter som inte är verksamhetsstödjande. Dessa ITsystem fungerar mer som hinder än stöd för personalen i utförande av arbetet. Det finns därmed behov av utveckling av IT-system så att de blir verksamhetsstödjande. Denna forsknings förslag är att denna utveckling bör ske med en designteori och metod. Designteorin och metoden har konstruerats genom en eklektisk och kumulativ kunskapsutveckling. Teoretiska komponenter från designteorierna handlingsbarhetsteori och aktivitetsteori har integrerats till en designteori för verksamhetsstödjande IT-system. Metodkomponenter från metoder för verksamhetsutveckling, systemutveckling och utvärdering baserade på handlingsbarhetsteori eller aktivitetsteori har integrerats till en metod för utveckling av verksamhetsstödjande IT-system. Designteorin och metoden har validerats empiriskt genom tillämpning i tre olika utvecklingsprojekt, vilka har studerats. Resultatet och kunskapsbidraget är ett förslag på en designteori och metod för design av verksamhetsstödjande IT-system, DEVIS. Designteorin beskriver och förklarar IT-system, verksamheter och deras relationer och innehåller designprinciper som föreskriver hur verksamhetsstödjande IT-system bör utvecklas. Metoden kan användas för både nyutveckling och vidareutveckling av IT-system och verksamheter och innehåller en arbetsprocess med ett antal olika tekniker och notationer för att studera och beskriva IT-system och verksamheter, analysera problem och förändringar, värdera verksamhetsstödjande och ge förslag på utveckling av IT-system och verksamhet.
  •  
3.
  • Göbel, Hannes (author)
  • IT Service Management : Designprinciper för Informationssystemsartefakter
  • 2014
  • Licentiate thesis (other academic/artistic)abstract
    • "Kunden är idag nöjdare""Antalet kritiska fel i produktion har markant minskat"”Vi har nått en högre kapacitetsnivå för flera processer”"Bättre kostnadskontroll för helheten samt för respektive  förvaltningsobjekt""Ramverket mottogs bland medarbetarna på ett positivt sätt och kommer att hjälpa oss att arbeta mer effektivt”"Fått bättre kvalitet på data vilket ger möjlighet till bättre uppföljning och genomförande av proaktiva åtgärder"Citaten ovan vittnar om att det 36 månader långa forskningsprojekt som legat till grund för resultatet i avhandlingen har varit lyckat. Ytterligare ett bevis för framgången var att projektet blev tilldelat ”Årets IT Service Management Projekt” år 2013 med motiveringen att projektet på vetenskapliga grunder har arbetat för att effektivisera IT Service Management sektorn. Priset utdelades av den ledande internationella medlemsföreningen inom ITSM; itSMF. Men vad handlar då denna positiva respons om? Svaret är IT Service Management (ITSM) vilket är ett relativt nytt koncept där IT hanteras och levereras i form av kund- och processorienterade tjänster.Möjligheterna att fullt ut dra nytta av den samlade kunskapen inom ITSM-området är dock inte helt oproblematisk. Detta gäller framförallt för små och medelstora företag (SMF) som betraktar sig som IT-tjänsteleverantörer. Den främsta anledningen till detta är att befintliga stöd på marknaden, som avser att bistå organisationer med att leverera effektiva tjänster, inte är designade efter de förutsättningar som SMF besitter. Detta innebär att det finns en brist på goda stöd för denna stora grupp att skapa tjänster av hög kvalitet på ett kostnadseffektivt sätt. Detta kan leda till onödigt höga kostnader, minskad konkurrenskraft och minskade vinstmarginaler för organisationerna.Ett forskningsprojekt vid Högskolan i Borås har under tre år utvecklat ett ramverk som syftar till att stödja SMF i sitt arbete med att effektivisera sina tjänsteleveranser. Ramverket består av metoder, modeller och IT-artefakter. Syftet med avhandlingen är att beskriva arbetet med dessa artefakttyper samt att presentera kunskapsbidrag bland annat i form av designprinciper. Designprinciperna syftar till att underlätta och stödja utvecklingen av ITSM-relaterade informationssystemartefakter (IS-artefakter) för SMF. Den forskningsmetod som använts har varit en variant av Action Design Research (ADR). Forskningsmetoden hanterar utveckling, intervention och utvärdering av artefakter och ligger inom ramen för Design Research (DR). Bidraget i avhandlingen relaterar därför till de dubbla uppgifterna i DR: 1) kunskapsbidrag riktade till forskarsamhället och 2) kunskap som är riktat till praktiker. De kunskapsbidrag som presenteras för forskarsamhället utgörs främst, men är inte begränsade till, designprinciper och förfining av de teorier som legat till grund för designprinciperna. Bidraget till praktiker utgörs främst av, men är inte begränsade till, de olika typer av IS-artefakter som designats och utvärderats under studien.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-3 of 3

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view