SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Dahl Marianne 1955 ) "

Search: WFRF:(Dahl Marianne 1955 )

  • Result 1-10 of 19
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Att skapa en professionell identitet : om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen
  • 2019
  • Editorial collection (other academic/artistic)abstract
    • Det självständiga arbetet har en lång tradition inom svensk lärarutbildning. I boken Att skapa en professionell identitet ges exempel på praktiknära utvecklingsarbeten som både kan komplettera och utmana en rådande uppsatstradition på landets lärosäten.Utbildningsverksamheten står inför nya utmaningar och lärare måste få inflytande över vad den egna kunskapsbildningen ska omfatta samt kunskap om utvecklings- och förändringsarbete. Att inom ramen för de självständiga arbetena utveckla detta kunnande, främst bland studerande men även yrkesverksamma, i ett praktiknära samarbete kan vara en framgångsrik väg till ökad kvalitet.Bokens första del återger dels en historisk tillbakablick av den praktiknära forskningens framväxt, dels en diskussion om det ökade intresset för praktiknära frågor. Även aktionsforskning som metod och inspiration i utvecklingsinriktade arbeten behandlas.Del två skildrar ett försöksprojekt som bedrivits på Linnéuniversitet där studenter som går sista terminen på lärarutbildningen skriver utvecklingsinriktade självständiga arbeten och tillägnar sig redskap för processtänkande som ett led i systematiskt kvalitetsarbete.Den tredje delen låter studenternas röster komma till tals. Denna del innehåller exempel på ett utvecklingsinriktat arbete samt reflektioner från studenter som genomfört sådana arbeten.Boken vänder sig både till lärarstudenter och verksamma lärare samt till rektorer inom utbildningssektorn.
  •  
2.
  • Dahl, Marianne, 1955-, et al. (author)
  • En väg till professionell yrkesutövning
  • 2019. - 1
  • In: Att skapa en professionell identitet. - Stockholm : Liber. - 9789147130627 ; , s. 201-210
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • I kapitlet behandlas delaktighet och samverkan, två aspekter som med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är centrala i utbildningsinriktade arbeten. Vidare diskuteras kunskapsutveckling genom dokumentation som ett led i systematiskt kvalitetsarbete samt hur studenternas professionella identitet stärks genom reflektion. 
  •  
3.
  •  
4.
  • Ackesjö, Helena, 1973-, et al. (author)
  • Pedagogisk takt i fritidspedagogisk undervisning : En välregisserad dans mellan lärare och elever.
  • 2022
  • In: Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. - : Cappelen Damm Akademisk. - 2387-5739. ; 8:1, s. 63-77
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Studien syftar till att skapa kunskap om relationella aspekter i lärares beskrivningar av fritidspedagogisk undervisning. Med stöd av begreppet pedagogisk takt synliggörs de mellanmänskliga aspekter som framträder i beskrivningarna av det pedagogiska mötet och samspelet mellan lärare och elever. Det empiriska materialet består av individuellt skrivna reflektioner där lärarna beskriver sin undervisning utifrån de didaktiska frågorna när, var, hur och vad. Utifrån en kvalitativ innehållsanalys framträder tre teman som illustrerar lärarnas pedagogiska takt i den fritidspedagogiska undervisningen; Att föra och leda undervisning, Att följa och fånga undervisning och Att ta gemensamt ansvar i undervisningen. Studien visar att pedagogisk takt är situationsbunden och omedelbar och skapar olika undervisningssituationer. Beskrivningarna illustrerar hur läraren väljer att stanna upp och bemöta eleven eller ignorera det som sker i det gemensamma mötet. När den pedagogiska blicken är framåtriktad och öppen för elevernas och undervisningens överraskningar beskrivs den fritidspedagogiska undervisningen te sig som en välregisserad dans där lärare och elever växelvis för och följer och där ett gemensamt ansvar tas genom de inblandades öppenhet och tillit.
  •  
5.
  • Andelic, Nada, et al. (author)
  • Frequency of fatigue and its changes in the first 6 months after traumatic brain injury : results from the CENTER-TBI study
  • 2021
  • In: Journal of Neurology. - : Springer. - 0340-5354 .- 1432-1459. ; 268:1, s. 61-73
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • BACKGROUND: Fatigue is one of the most commonly reported subjective symptoms following traumatic brain injury (TBI). The aims were to assess frequency of fatigue over the first 6 months after TBI, and examine whether fatigue changes could be predicted by demographic characteristics, injury severity and comorbidities.METHODS: Patients with acute TBI admitted to 65 trauma centers were enrolled in the study Collaborative European NeuroTrauma Effectiveness Research in TBI (CENTER-TBI). Subjective fatigue was measured by single item on the Rivermead Post-Concussion Symptoms Questionnaire (RPQ), administered at baseline, three and 6 months postinjury. Patients were categorized by clinical care pathway: admitted to an emergency room (ER), a ward (ADM) or an intensive care unit (ICU). Injury severity, preinjury somatic- and psychiatric conditions, depressive and sleep problems were registered at baseline. For prediction of fatigue changes, descriptive statistics and mixed effect logistic regression analysis are reported.RESULTS: Fatigue was experienced by 47% of patients at baseline, 48% at 3 months and 46% at 6 months. Patients admitted to ICU had a higher probability of experiencing fatigue than those in ER and ADM strata. Females and individuals with lower age, higher education, more severe intracranial injury, preinjury somatic and psychiatric conditions, sleep disturbance and feeling depressed postinjury had a higher probability of fatigue.CONCLUSION: A high and stable frequency of fatigue was found during the first 6 months after TBI. Specific socio-demographic factors, comorbidities and injury severity characteristics were predictors of fatigue in this study.
  •  
6.
  •  
7.
  •  
8.
  • Dahl, Marianne, 1955- (author)
  • Barns olika gemenskaper på fritidshemmet
  • 2017. - 1
  • In: Teori som praktik i fritidshemmet. - Malmö : Gleerups Utbildning AB. - 9789140694591 ; , s. 33-46
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
9.
  •  
10.
  • Dahl, Marianne, 1955-, et al. (author)
  • ”För vi vill ju gärna vara med” : Rapport om utvecklingsinriktade examensarbeten
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Den här studien handlar om praktiknära utvecklingsinriktade examensarbeten på programmet Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem vid Linnéuniversitetet, campus Kalmar. Studiens syfte var att undersöka om, och i så fall hur, utvecklingsinriktade arbeten, efter aktionens genomförande följdes upp och utvecklades till en del i fritidshemmets vardagliga verksamhet. Den teoretiska utgångspunkten hämtades från Biesta. Studien genomfördes med 13 fritidshemslärare från sju fritidshem. Datakonstruktionen genomfördes i fyra fokusgruppsintervjuer. Resultatets fyra kategorier visar bland annat: att verksamhetsfältet upplever studenterna och deras utvecklingsinriktade arbeten stimulerande och berikande; att personalens delaktighet i de utvecklingsinriktade arbetena relaterar till hur studenterna bjuder in till deltagande; att de studenter vars utvecklingsinriktade arbeten blir integrerade i den ordinarie verksamheten visar en tydlig begynnande yrkesskicklighet, och att inre och yttre ramfaktorer som bland annat upplevelser av utvecklingsklimat och tid inverkar både på studentens och personalens möjligheter till delaktighet och genomförande av utvecklingsinriktade arbeten. Resultatet visar att fortsatta studier om ökad samverkan mellan akademi och verksamhetsfält som stöd för studenters praktiknära examensarbeten är nödvändiga.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 19

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view